Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Toyota Prius Plug-in Hybrid: hyperrationeel

Geschreven door Laurent Blairon op

Zonnepanelen, een warmtepomp, led-verlichting,… de nieuwe Toyota Prius Plug-In zou niet misstaan op Batibouw. Tijd voor een bezoekje?

Het concept

De eerste Prius met aan de stekker herlaadbare batterij verscheen in 2012 in de derde generatie, zonder het minste esthetische onderscheid. Maar dankzij zijn lithium-ionbatterij kon hij ongeveer 20 kilometer zuiver elektrisch rijden. Voor 7.500 euro extra… Geïnteresseerde klanten lieten logischerwijze hun keuze dus vooral op de normale Prius vallen. Of ze vertrokken naar de concurrentie, die zich ondertussen beter had georganiseerd. Deze tweede poging offert wat kofferruimte op en komt wat bij, maar biedt wel een groter elektrisch rijbereik.

  • Technologische uitwerking
  • Plezier, veiligheid, sereniteit
  • Zuinigheid
  • Grote auto (4,65 meter)
  • Prijs in absolute zin
  • Kleinere koffer

 Wat er verandert

Technisch gezien staat de Prius PHEV op het nieuwe modulaire platform TNGA en neemt hij de 1.8-viercilinder over die volgens de Atkinson-cyclus werkt, maar wel met een première: een aandrijving met twee elektrische motoren – bovenop de 1.8 op benzine. Door namelijk een nieuw, eenzijdig tandwielset toe te voegen aan de generator van het hybride systeem (dat identiek is aan dat van de normale Prius) wordt die laatste een tweede motor. De batterij is weer van het lithium-iontype (in tegenstelling tot in de normale Prius) met een dubbel zo grote opslagcapaciteit: 8,8 in plaats van 4,4 kWh. Daarmee kan hij langer (ongeveer 50 kilometer) en sneller (135 km/h) puur elektrisch rijden dan de vorige generatie. Herladen vergt minder geduld: 2 uur aan een Mennekes Type II Mode II-stekker op een krachtig circuit of iets meer dan 3 uur aan een standaard huisstekker.

Qua look zoekt deze Prius veel inspiratie bij de Mirai met een aantal specifieke details, zoals de “double bubble”-achterruit en de erg wulpse koplampen. Een verborgen detail zijn de verstevigingen in koolstofvezel in de kofferklep, waardoor die zich gemakkelijk laat bedienen. De klep maakt een brede toegang tot de laadruimte vrij, die ondanks het grotere formaat van de auto (+ 10 centimeter tot 4,65 meter) met 150 liter krimpt. Daarmee is die verre van onbruikbaar (er blijft nog 360 liter over), maar toch minder praktisch voor op vakantie. Een andere grote première, en wel een wereldpremière, is een fotovoltaïsch dak (dat tot 5 kilometer gratis rijbereik kan genereren) en een automatische airco met een warmtepomp met gasinjectie.

Hoe rijdt hij?

Omdat de frequentie van de tussenkomsten van de verbrandingsmotor is gereduceerd, en in de eerste 40-50 kilometer zelfs is geëlimineerd, drinkt de herlaadbare Prius minder benzine (4,2 l/100 km voor onze eerder dynamische testrit van 170 kilometer). De ophanging met een andere afstelling (omdat het gewicht 150 kilo hoger is en anders is verdeeld) geeft voorrang aan comfort bij het rijden over oneffenheden, zonder dat dit zich echter vertaalt in overdreven rolneigingen, onder meer dankzij een dikkere antirolstang. Rationeel gezien kan de Prius Plug-In Hybrid geen aanspraak maken op het levendige en vlotte karakter van de niet-herlaadbare Prius (halve seconde trager voor de 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van 162 in plaats van 180 km/h), maar in de praktijk blijft deze Toyota in de meeste situaties pittig genoeg.

Budget & uitrusting

Een fotovoltaïsch dak, een warmtepomp, led-koplampen, koolstofvezel in de koffer, een grotere batterij – een lithiumaccu bovendien – en een meer complexe motor: dat heeft allemaal zijn prijskaartje. Het aanbod bestaat uit twee versies: de Solar, voor 41.980 euro, en de Business, voor 42.970 euro. De eerste heeft het fameuze fotovoltaïsche dak, de adaptieve led-koplampen, de airco met warmtepomp, het veiligheidspack Toyota Safety Sense en de parkeersensoren en -camera (achteraan), naast de laadkabel voor een huisstekker.

Ons verdict

In zijn volledige en exclusieve toewijding aan het milieu is de herlaadbare Prius ongetwijfeld de meest uitgewerkte hybride in zijn segment. Maar zelfs met alle complimenten van de wereld blijft hij zijn titel duur verkopen – al rechtvaardigt de technologie de prijs –, zeker in vergelijking met de Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid in de startblokken en de BMW 225Xe, VW Golf GTE en Audi A3 E-Tron die al op de markt zijn.

In dit artikel : Toyota, Toyota Prius

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars