Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw versturen
Je nieuw paswoord werd je per email toegestuurd.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Gedetailleerde tests

Mazda

Mazda MX-5 - Gedetailleerde tests

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / MAZDA MX-5 RF 2.0 SkyActiv-G A : Met targa-allures

Geschreven door op

Basisprijs meer info
31.690 €
  • Score redactie 14.58/20

Overzicht :

Met een hard vouwdak verandert het hele uitzicht van de Mazda MX-5 en wordt hij een heuse targa. Als tweeliter kan hij ook gecombineerd worden met een automaat. Maar in welke mate lijdt de spirit van deze roadster daaronder?

Net iets minder dan twee jaar geleden, tijdens de voorstelling van de huidige Mazda MX-5, vroegen we aan de ingenieurs of er ook een variant met hard vouwdak gepland was. Ze antwoordden toen met een glimlach: “Misschien. Maar dan krijgt hij hoe dan ook niet de architectuur van de oude Roadster-Coupé, want de compactere achterkant van deze nieuwe generatie maakt het onmogelijk om er een hard vouwdak volledig in onder te brengen. We zullen dus een andere oplossing moeten zoeken.” Die oplossing hebben ze bij Mazda uiteindelijk gevonden in de vorm van een targadak, waarbij de dakstijlen achteraan vast blijven. Daaronder kunnen dan de panelen van het harde dak en de achterruit worden opgeborgen.

De targastijl is dus niet gekozen vanuit esthetische overwegingen, maar om technische redenen. Te oordelen naar het aantal mensen dat bewonderend omkeek toen ze deze Mazda zagen in het verkeer, kunnen we zeggen dat Mazda erin geslaagd is het nuttige aan het aangename te koppelen: de stijl van de RF (Rectractable Fastback) lijkt in de smaak te vallen. En dit dak schenkt deze MX-5 ook enige exclusiviteit, want er zijn nauwelijks nog targamodellen in omloop vandaag de dag. Zo heb je nog de Alfa Romeo 4C Spider, de Lotus Elise en natuurlijk de Porsche 911, naast een handvol exoten.

  • Coupé en targa in één
  • Knap dakmechanisme
  • Rijplezier intact
  • Koffervolume gevrijwaard
  • Betere beschutting tegen de wind dan in roadster
  • Meer turbulenties bij open rijden dan in roadster
  • Dak niet te bedienen boven 10 km/h
  • Meerprijs t.o.v. roadster
  • Weinig beklijvende motor hoog in toeren
  • Automaat past niet bij MX-5-karakter

In dit artikel : Mazda, Mazda MX-5