Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes E 220d

Geschreven door Tony Verhelle op

Met de vernieuwing van zijn reisberline wilde Mercedes een statement maken: de “intelligentste auto” van het moment moest er op alle vlakken bovenuit steken. Wij testen hem hier als 220 d, met de nieuwe tweeliter-dieselmotor.

Prijs
NB
  • Score redactie 16.00 /20

De E-Klasse is altijd al een zwaargewicht geweest binnen het Mercedes-gamma: van alle vorige modellen samen (berline en break) zijn al meer dan 13 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan. Voor het Duitse luxemerk is de E dan ook nog altijd het belangrijkste model, ondanks de reusachtige groei van de modellenportfolio de laatste jaren. Dat komt omdat de auto ook bijzonder gegeerd is voor professionele doeleinden, gaande van taxivervoer tot bedrijfswagen voor managers. Niet geheel onterecht noemt Mercedes zijn E-Klasse dan ook een “zakenberline”.

Door zowat alle rijhulpsystemen aan te bieden die het merk op dit ogenblik technisch aankan, wil Mercedes van deze auto zijn uithangbord maken. De lanceringscommunicatie is dan ook helemaal afgestemd op het benadrukken van die technologische hoogstandjes, die vooral de veiligheid en het rijcomfort ten goede moeten komen. Als de Mercedes E-Klasse al niet de ‘intelligentste’ auto is die op dit ogenblik op de markt is, dan zal hij toch heel dicht in de buurt komen.

De bedoeling is duidelijk: ook in dit luxesegment wordt het spel hard gespeeld en is de concurrentie moordend. Alvorens de gedoodverfde rivalen een nieuwe adem vinden en met hun antwoord op de proppen komen, wil de E-Klasse allang de status van onvermijdelijke koploper hebben bereikt. BMW haast zich bijgevolg om de nieuwe 5-Reeks zo snel mogelijk op de markt te brengen (dat gebeurt nog dit najaar), bij Audi zal het nog wel tot eind volgend jaar duren alvorens de nieuwe A6 (tot nog toe de jongste van de drie) zijn debuut maakt.

Uiteraard mogen we daarbij ook de outsiders niet uit het oog verliezen: terwijl Lexus en (meer nog) Infiniti eerder een schaduwrol spelen in dit segment, is er toch ook Jaguar, met de XF, en zeker Volvo, dat met de fonkelnieuwe S90/V90 echt de gevestigde waarden wil uitdagen. En tot slot liggen ook exotischer merken als Maserati op vinkenslag om een graantje mee te pikken van dit toch nog altijd bijzonder lucratieve marktsegment.

  • Uitstekende nieuwe motor, goede prestaties
  • Interessante verbruikcijfers
  • Veilige en plezierige wegligging
  • Rijgemak en -comfort
  • Veiligheidsniveau, slimme rijhulpsystemen
  • Uitgebreidere waarborg
  • Opties kunnen prijs verdubbelen
  • Geen 194 pk-versie beschikbaar
  • Voelt soms wat log aan
  • Bepaalde rijhulpsystemen nog niet beschikbaar
  • 20-duimers misplaatst (zeker voor een 220 d)

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker