Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche 911 GT2 RS : De ultieme 911

Geschreven door Adrian Jehin op

Helemaal bovenaan in de pikorde bij de Porsche 911’s vinden we een monster genaamd GT2 RS – een amalgaam van het beste dat Zuffenhausen te bieden heeft, en ook wel ‘the widowmaker’ genoemd. Nog snel even een schietgebedje dus, en daar gaan we...

Prijs
NB
  • Score redactie 16.29 /20

De 911 GT2 kennen we sinds 1995. In die tijd besloot Porsche een nog straffere versie uit te brengen van de toenmalige 911 Turbo, bedoeld als homologatiemiddel om met een competitievariant te kunnen aantreden in de autosport (meer bepaald in de 24 Uren van Le Mans). Het recept was kinderlijk eenvoudig: meer vermogen, een versterkt onderstel, achterwiel- in plaats van vierwielaandrijving en een dieetkuur, om uit te komen bij een optimale verhouding gewicht-vermogen. Die eerste GT2, op basis van de ‘993’, ontwikkelde 430 pk, voor amper 1.250 kilogram.

Bij totaal gebrek aan rijhulpsystemen kreeg dit model al snel de bijnaam ‘widowmaker’ opgespeld. Een verwijzing naar zijn delicate rijgedrag als gevolg van de inertie van zijn turbo’s, die wanneer ze eenmaal op toeren kwamen, zo’n brutale koppel­toevloed veroorzaakten dat de achtertrein uit balans kon raken. Na deze 993 GT2, waarvan slechts 172 exemplaren werden gebouwd, volgde in 2001 nog een GT2-versie van de 996 (in 462 pk), terwijl de 997 naast een ‘gewone’ GT2 (2007, 530 pk) ook recht had op een GT2 RS (2010, 620 pk). Al die generaties wisten respect en nederigheid bij hun bestuurder af te dwingen. Is dat met de nieuwe GT2 RS ook nog altijd het geval?

  • Uitzonderlijk onderstel
  • Erg elastische en krachtige zescilinder-boxer
  • Vrijwel perfect stuur en dito remmen
  • Plezier om onder de knie te krijgen
  • Dagelijks bruikbaar
  • Intimiderend potentieel
  • Minder meeslepende klank dan GT3 RS
  • Gebrek aan geluiddemping
  • Niet zo licht als gedacht
  • Geen manuele versnellingsbak mogelijk

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker