Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Toyota bZ4X AWDi (2022) - in detail

Geschreven door Cedric Derese op

Met enkele maanden vertraging op de oorspronkelijke planning komt de Toyota bZ4X naar ons land om naam te maken in het segment van de batterij-elektrische auto’s. Geen evidentie als je uit een familie komt die al jarenlang hybridisering en brandstofcellen predikt als ware het een religie.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.40 /20

Toyota is beslist geen groentje als het over de elektrificering van ­auto’s gaat. Het merk was niet ­alleen een pionier in de democratisering van de hybridetechnologie – eerst met de Prius en later met een volledig gamma geconverteerde modellen – maar ook een van de voortrekkers van brandstofcellen. Ook vandaag nog is Toyota een van de weinige constructeurs die een seriemodel op waterstof aanbiedt: de Mirai.

Het feit dat het merk al vergevorderd is met die technologie, verklaart wellicht waarom de Japanse reus niet onmiddellijk op de kar van de batterij-elektrische wagens is gesprongen, die Toyota ongetwijfeld als een stap terug beschouwt. Daar komt nu echter verandering in met de bZ4X, die door zijn late introductie weliswaar zal moeten opboksen tegen een markt die al goed gestructureerd is.

Die laattijdige lancering liep dan ook nog eens extra vertraging op door enkele technische mankementen: de wielen van de allereerste modellen hadden nogal eens de neiging om los te komen. Dat is intussen allemaal gecontroleerd en opgelost, zo verzekert de fabrikant.

Toyota bZ4X AWDi

 Foto’s: Jonathan Godin

  • Geslaagd compromis comfort-rijgedrag
  • Royaal plaatsaanbod, handige koffer
  • Uitgebreide garantie (tot 10 jaar of 200.000 kilometer)
  • Stroomverbruik en rijbereik (met 20-duimers)
  • Hinderlijke ergonomische details
  • Hoge prijs

In dit artikel : Toyota, Toyota BZ4X

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker