Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Ducati Multistrada 950 : Het kleine broertje

Geschreven door Bruno Wouters op

Motorfietsbouwers lijken beetje bij beetje terug te keren naar meer menselijke creaties. Neem nu de Ducati Multistrada 950: bescheidener dan zijn grote broers... maar ook minder interessant.

Het is allemaal een kwestie van smaak, maar vaak ook van testosteron. Want behalve haantjesgedrag is er niets dat afgeleide versies van trailmotoren rechtvaardigt die 160 pk en meer uitbraken. Maar zou het tij stilaan aan het keren zijn? Het lijkt er alle schijn van te hebben, getuige machines zoals de Suzuki V-Strom 1000, de Honda Africa Twin of de KTM 1090 Adventure. Een trend die nu zelfs wordt bevestigd door Ducati’s Multistrada 950, die redelijker (en betaalbaarder) is dan zijn grote broers. En waarom ook niet? Dit soort motorfietsen kost tenslotte geen fortuin aan ontwikkeling en richt zich op een ander publiek. Kortom, geen slecht plan. 

  • Overtuigend bij dagelijks gebruik
  • Veelzijdige en toegankelijke machine
  • Comfort
  • Te hoog gewicht
  • Te braaf voor een Ducati? 
  • Troosteloos lcd-instrumentenscherm 

Het recept is eenvoudig, de ingre­diënten zijn bekend en de kruiding simpel. Men neme de neus van een Multistrada 1200, de kont van een Multistrada Enduro en het hart van een Hypermotard en… klaar is Kees. Als we iets dichterbij gaan kijken, zien we het 20 liter grote brandstofreservoir van de Multistrada en het hertekende zadel van de Enduro, dat vooraan werd versmald om mooi aan te sluiten bij de smalle benzinetank en de twee kleine specifieke paneeltjes. Op het eerste gezicht oogt deze 950 als het slankste lid van de hele familie, en zeker als het best geproportioneerde. Je moet dan natuurlijk wel kunnen leven met die zwarte roofvogelbek, waarover de meningen klaarblijkelijk verdeeld zijn… 

Terwijl de 937 cc-motor dezelfde vermogenscijfers laat optekenen als in zijn donor, de Hypermotard, maakt hij gebruik van specifieke elektronica en legt hij hier veeleer de nadruk op souplesse. Het koppel piekt bij 7.750 o/m, maar 80 procent is beschikbaar over een breed bereik, gaande van 3.500 tot 9.500 o/m. Tot slot beschikt de natte koppeling over een slipfunctie, wat heftig terugschakelen mogelijk maakt. Zoals voortaan alle Ducati’s (uitgezonderd de Scramblers) is ook de 950 uitgerust met het DSP (of Ducati Safety Pack), met onder meer een ABS-antiblokkeersysteem voor de remmen en de tractiecontrole DTC. Het uitschakelbare Bosch 9.1 MP-ABS is regelbaar op drie niveaus en de DTC zelfs op acht. En zoals op alle Multistrada’s sinds de eerste 1200 kan de rijder kiezen uit vier rijmodi: Sport en Touring met vol vermogen, en Urban en Enduro met 75 pk.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars