Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Yamaha Tricity 300: Veiligheidsdriehoek

Geschreven door Laurent Cortvrindt op

Zou een veiligheidsextraatje u kunnen overtuigen om vaker en met een geruster gemoed gebruik te maken van een scooter? Dan is de Tricity 300, Yamaha’s nieuwe driewieler, iets voor u.

De Yamaha Tricity 125 kenden we al. Deze 125 cc-driewieler is handig en leuk voor in de stad, maar te zwak voor op de grote verkeersassen. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de Japanse constructeur er een grotere broer van afleidde. De Tricity 300 is bedoeld voor pendelaars die gebruikmaken van de snelweg en/of voor liefhebbers van iets meer punch, om in te halen of gewoon voor het plezier om met een levendigere machine te rijden. Het principe van de driewielige scooter is allesbehalve nieuw, maar blijft relevanter dan ooit. Want niet iedereen kan rekenen op de stuurmanskunst van een Rossi om een rotonde te nemen of slalommend een hindernis te vermijden…

En op glad wegdek zijn motorrijders – al dan niet geholpen door ABS of veel rijervaring – nooit veilig voor een schuiver van het voorwiel, wat in het beste geval resulteert in een bang moment, maar vaak leidt tot blauwe plekken of erger. Kortom, of je het nu leuk vindt of niet, drie wielen in plaats van twee zorgen ongetwijfeld voor meer veiligheid en minder angst. Dat geldt vooral voor beginners die, omdat ze de files moe zijn, hun stuurwiel inruilen voor een stuurstang. Terloops herinneren we dat publiek eraan dat de technische eigenschappen van moderne driewielers hen de mogelijkheid bieden om een ‘300’ te besturen met een gewoon rijbewijs B.

Voor

  • Geruststellend derde wiel
  • Gemakkelijk te kantelen in bochten
  • Praktische kantelvergrendeling

Tegen

  • Geen opbergvakje
  • Harde achterophanging
  • Troosteloos dashboard

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars