Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Suzuki Ignis: micro-SUV

Geschreven door David Leclercq op

Na een afwezigheid van bijna 10 jaar keert de Suzuki Ignis terug in een volledig nieuwe gedaante die op meerdere paarden wedt: de stadsauto’s en de SUV’s. En waarom niet?

Het concept

De Suzuki Ignis heeft bij ons een discrete carrière gekend. De stadsauto met drie of vijf deuren was op de markt van 2000 tot 2006 en werd toen zo’n 4.000 keer verkocht. Een matig succes dus, maar dat heeft Suzuki niet ontmoedigd. De constructeur komt vandaag namelijk terug met een gloednieuw model, dat veel meer risico’s neemt op vlak van stijl en dat op zijn minst het voordeel heeft dat het niemand onverschillig laat met zijn SUV-look. Dat is trouwens meer dan alleen maar schijn, want hij is ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving (automatisch en niet vergrendelbaar) via een GKN-koppeling ter hoogte van de achteras. De Panda 4x4 heeft er dus een rivaal bij.

  • Compact en wendbaar
  • Functioneel interieur
  • Kwalitatief rijgedrag en dappere motor
  • Te hoge prijs
  • Plastiekerige afwerking
  • Geen hybride versie

 

Wat er verandert

Alles is nieuw aan deze Ignis, te beginnen bij zijn platform, dat in werkelijkheid is afgeleid van dat van de Baleno. Die basis is niet alleen stijver en steviger, maar ook gemakkelijker te produceren. Met zijn lengte van 3,7 meter blijft hij uiteraard een stadsauto, maar hij meet zich een soort stadse terreinwagenlook aan met zijn bodemvrijheid van 18 centimeter en zijn gevoelig verbrede vleugels. Kortom, Suzuki heeft alle recepten gebruikt die gebruikelijk zijn bij de kleine terreinwagens (type Jimny) waar het merk een deel van zijn bekendheid aan ontleent.

In het interieur zijn we verrast door de intelligentie en de zorg die is besteed aan de binnenruimte. Toegegeven, de afwerking blijft behoorlijk plastiekerig, maar de kleuren, de decoratiestrips en het tweekleurige dashboard vrolijken de sfeer op terwijl ook de functionaliteit wel zo prettig is. Afhankelijk van de versie kunnen de twee stoelen die de achterbank vormen los van elkaar worden verschoven, waardoor je het koffervolume kan aanpassen aan je behoeftes (standaard 267 liter). Ander goed nieuws: de rugleuningen kunnen over een grote hoek worden versteld, waar je er op je gemak kan zitten. Dat geldt ook voor volwassenen, die allesbehalve met de knieën tegen de kin zitten zoals zo vaak wel het geval is dit soort auto.

 

Hoe rijdt hij?

De Ignis neemt ook een deel van de motoren over van de Baleno. In dit geval is de 1.2 Twinjet van 90 pk (66 kW) van de partij, maar niet in zijn microhybride versie SHVS, omdat de Belgische invoerder daar het nut nog niet van inziet. Nochtans is die op meer dan één vlak interessant. De alternator-starter en de bijhorende lithium-ionbatterij onder de bestuurdersstoel levert onder de 3.800 o/m namelijk 50 Nm extra aan de viercilinder. Daarmee wordt deze motor voller, vooral in de stad, waar de hernemingen bij lage toerentallen vlot verlopen. Maar zelfs zonder het systeem blijkt de 1.2 dapper, soepel en behoorlijk gewillig. In die mate zelfs dat hij mooi veelzijdig is, ook buiten het stadscentrum.

Onderweg blijkt de Ignis doorgaans een goede schokdemping te bieden en is hij voldoende precies om alle soorten situaties aan te kunnen. Zijn rijgedrag is weliswaar braaf maar aangenaam en dus van hetzelfde soort als dat van de Baleno, wat erg goed nieuws is. Ook de geluiddemping is geslaagd, maar iets minder voor rolgeluiden, wat een vaker voorkomend probleem is bij Aziatische auto’s.

 

Budget & Uitrusting

Hier wringt het schoentje een beetje: het budgetgedeelte. Want de Ignis kost in zijn basisversie zo’n 14.199 euro. Dat is veel voor een stadsautootje. Natuurlijk argumenteert Suzuki dat vaak mooie kortingen of overnamepremies worden gegeven, maar in vergelijking met sommige rivalen is de prijs toch moeilijk te rechtvaardigen. De geconnecteerde interface komt uit de Vitara, wat betekent dat hij Apple Car Play en Android Auto ondersteunt. Een minpunt is wel dat je moet stilstaan om een adres te kunnen ingeven in de navigatie.

 

Concurrenten

Op dit niveau zijn er uiteraard heel wat rivalen, al bieden ze niet allemaal even veel persoonlijkheid. Met zijn formaat kruist de Ignis de degens met de Panda, de Ford Ka+, de VW Up en een beetje minder met de drieling 107/Aygo/C1 omdat hij meer binnenruimte biedt dan die drie.

 

Ons verdict

Met zijn persoonlijke look en de mogelijkheid om permanente vierwielaandrijving te bestellen is de Ignis een originele auto die wat kleur brengt in het vaak erg saaie segment van de stadsauto’s. Toegegeven, de aangekondigde prijs is fors, maar hij heeft een paar sterke argumenten zoals een eigentijdse connectiviteit (optie) of een bijzonder functioneel interieur. Dus waarom niet?

In dit artikel : Suzuki, Suzuki Ignis

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars