Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Pick-ups : Werkpaard of luxebeest ?

Geschreven door Gaetan Philippe op

Wie een pick-up overweegt als fiscaal interessant alternatief voor een gewone auto of een SUV, kan maar beter twee keer nadenken. Pick-ups kunnen inderdaad geweldige diensten verlenen, maar ze vereisen anderzijds ook dat je je gewoontes en je verwachtingen bijstelt.

De pick-up is ooit ontstaan als een soort ‘light truck’, met een cabine op een chassis waaraan een houten laadbak werd bevestigd. Goederentransport was al zijn missie sinds op basis van de Ford Model T een ‘Wood’ of ‘Metal’ Bed Truck werd aangeboden. De pick-up is dus bijna net zo oud als de auto zelf. Sterker nog, veel meer dan de gewone personenwagen heeft hij zijn stempel gedrukt op de geschiedenis, of het nu was tijdens de Drooglegging of in de rebellenoorlogen van de voorbije decennia.

Of het nu om een 4x2 ging of om een vereenvoudigde 4x4, een berline met laadbak of om een bestelwagen met open plank, voor de pick-up was het doel uiteindelijk altijd hetzelfde: werken, of dat nu op de boerderij was of in het transport. Hij was ideaal om een stel zakken te vervoeren, balen stro, materiaal, dieren... en eigenlijk alles wat van veraf of van dichtbij te maken had met de kleine middenstand of met het boerenleven. In het hartje van de Verenigde Staten werd hij erg populair en groeide hij zelfs uit tot de vaandeldrager van de vrijetijdsbesteding in de mooie jaren na de Tweede Wereldoorlog. Hij paste perfect in het plaatje van de gouden stranden van Florida en Californië, obligate surfplank in de laadbak. Door zijn lage aanschaf- en gebruikskosten en zijn robuuste karakter groeide hij in de VS al snel uit tot de lieveling van een hele generatie jonge ‘beatniks’.

In Europa bestond dit soort voertuigen – half auto, half vrachtwagen – ook wel, maar dan een maatje kleiner dan hun Noord-Amerikaanse tegenhangers. Op het Franse platteland waren de Peugeots 203, 403, 404 en 504 bekende verschijningen in hun varianten met laadbak. Al noemden we hen toen nog geen pick-ups, maar bestelwagens met een zeildoek… Uit dezelfde tijd dateren eveneens de Citroën HY, Renault Goélette en Estafette, of de alomtegenwoordige VW Kombi, die allemaal verkrijgbaar waren als chassis-cabine of met een open laadbak. Hun duurzaamheid deed hen vandaag evolueren tot gewilde collector’s items, die bovendien makkelijk en goedkoop in goed werkende staat te houden zijn.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars