Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Ampera-E: een stap verder

Geschreven door Tony Verhelle op

Was de eerste Ampera van Opel nog een (hoofdzakelijk) elektrisch aangedreven auto met Range Extender, dan is zijn opvolger nu een louter elektrisch voortgestuwde auto. Qua reikwijdte zet hij een stap vooruit in zijn segment.

Het concept

Het concept van een volledig elektrisch aangedreven auto is uiteraard niet nieuw, maar het is voor het eerst dat Opel ermee uitpakt in een populair marktsegment. Was de vorige Ampera nog een elektrisch aangedreven auto met zogenaamde range extender, dan is zijn opvolger nu een volledig elektrische auto, vandaar het toevoegsel E. Net als zijn voorganger is de Ampera-E de Europese versie van een Amerikaanse auto, de Chevrolet Bolt. De vorige Ampera was de evenknie van de Chevrolet Volt, waarvan in de States nog wel een opvolger wordt aangeboden, bij ons niet.

  • Reële reikwijdte van meer dan 300 km
  • Verhouding binnenruimte/buitenafmetingen
  • Goede prestaties en veilig weggedrag
  • Afwerking kan beter
  • Hoge drempel achteraan
  • MMI kan nog beter

Wat is nieuw?

Qua vormgeving is de auto vrij klassiek, het nieuwe zit hem in de aandrijving en hoe deze in de auto werd geïntegreerd. Zo is het de eerste keer dat een auto in deze prijsklasse zo’n grote battterij meekreeg, met een capaciteit van 60 kWh. De 96 groepen van 3 cellen die de (geklimatiseerde en geïsoleerde) batterij uitmaken (lithium-ion) wegen 430 kg en doordat ze een integrerend deel uitmaken van de dragende structuur dragen ze bij aan de grote torsionele stijfheid. De elektrische motor zit voorin en drijft de voorwielen aan. Hij ontwikkelt zomaar eventjes 150 kW/204 pk wat van de nochtans iets meer dan 1,6 ton wegende Ampera-E een monter baasje maakt. Andere opvallende nieuwigheden zijn het feit dat de auto voorzien is van banden die haast niet lek kunnen (ontwikkeld in samenwerking met Michelin) en dat bij de vele beschikbare rijhulpsystemen ook bijzondere aandacht gaat naar voetgangersveiligheid.

Hoe rijdt hij?

Bijzonder aangenaam is onze eerste indruk. Wij legden 220 km af met ons testexemplaar in de omgeving van de Noorse hoofdstad Oslo (waar anders) en ontdekten dat de auto twee rijmodi heeft (D en L) waarbij telkens nog eens een bijkomende vertrager (achter de linker stuurspaak) kan bediend worden, indien nodig. In de L-stand is deze Ampera-E een zogenaamde een-pedaal-auto, mits wat oefening kan je het zo spelen dat je louter regeneratief afremt (en zo ook de batterijen oplaadt) en geen beroep moet doen op de hydraulische remmen. Door zijn laag zwaartepunt (grote en zware  batterij onder de vloer over de gehele lengte van het passagierscompartiment) rijdt de Ampera-E veilig en zelfs plezierig, de vlotte prestaties (0 tot 100 km/h in 7,3 seconden) zijn hier natuurlijk niet vreemd aan. Volgens de huidiige NEDC-cyclus geraakt de auto 520 km ver, maar bij Opel legt men zelf al de nadruk op de toekomstige en veel realistischere WLTP-cyclus waarbij deze elektrische Opel 380 km ver geraakt. Tijdens onze testrit, waarbij we de auto niet spaarden, klokten we af op een reikwijdte van 335 km en zaten we aan een behoorlijk laag gemiddeld verbruik van zo’n 16 kW/100 km. Het opladen van de grote batterij kan via het wisselstroomnet (met amperages tussen 10 en 32A) of via een gelijkstroomtoepassing, waarbij aan 50 kW/uur kan getankt worden. Door de speciale structuur met dubbele vloer gaat  in- en uitstappen makkelijk door de afwezigheid van drempels, en mede door het ontbreken van een middentunnel is er aardig wat ruimte, voor 5 passagiers of veel bagage (381 tot 1.274 liter met de achterbank plat).

Wat kost hij?

Momenteel is de auto nog alleen maar verkrijgbaar in Noorwegen, binnenkort zullen Nederland, Duitsland en Zwitserland volgen. Wij komen pas in 2018 aan de beurt, een echte prijs is dus nog niet bekend. Maar als je weet dat een basisversie (zonder incentives) bij onze oosterburen 39.300 euro moet kosten, zitten we er waarschijnlijk niet ver naast als we stellen dat de Ampera-E bij ons rond de 40.000 euro zal draaien voor de basisversie, eventuele premies nog niet afgetrokken.

Wie zijn de concurrenten?

Opel kijkt zelf  in de eerste plaats in de richting van de BMW i3, de Nissan Leaf, de Renault Zoé en de VW eGolf die allen recent een grotere batterij en dus een verbeterde reikwijdte kregen. Qua prestaties evenaart de Ampera-E de snelste in dit gezelschap, de BMW i3, voor wat de reikwijdte betreft, doet hij dankzij zijn grote batterij (nog eens anderhalf keer zoveel als de recente Zoé met 40 kWh) iedereen de baard af. Mits een aangepaste rijstijl moeten 400 km mogelijk zijn, 300 km zit er normaal gesproken altijd in. Als buitenbeentje die in dezelfde klasse opereert kunnen we ook nog de wat excentrieke Kia Soul EV citeren. Anderen zullen ongetwijfeld volgen.

ONS VERDICT

De Opel Ampera-E is een welkome aanvulling in het segment van de meer betaalbare elektrische auto’s en onderscheidt zich door zijn vlotte prestaties, aangenaam rijgedrag en goed algemeen comfort, terwijl hij qua rijbereik een nieuwe standaard zet in de klasse. De ietwat minder verzorgde Amerikaanse afwerking en materiaalkeuze, de hoge laaddrempel en de nogal eigenzinnige MultiMedia Interface moet je dan maar voor lief nemen. Als de prijs in 2018, wanneer hij bij ons op de markt komt, rond de 40.000 euro kan draaien, moet deze compacte maar ruime eenvolumer zeker kopers weten te vinden.

In dit artikel : Opel

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars