Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mazda MX-5 RF: Verruimingsoperatie

Geschreven door Kevin Kersemans op

Door zijn succesvolle roadster een hard wegklapdak en het silhouet van een coupé te geven wil Mazda een nog groter publiek aanspreken met de MX-5, die als RF een beetje andere accenten legt.

Het concept

De vorige generatie, de NC, was de eerste MX-5 die werd aangeboden met een hard wegklapdak à la Mercedes SLK, om twijfelaars over de streep te trekken die niet het hele jaar door met een soepele kap willen rondrijden. Met de RF – voor Retractable Fastback – gaat Mazda nog een stapje verder en wil het ook mensen overtuigen die houden van de stijlvolle look van een coupé, maar die ook wel willen genieten van de geneugten van het open rijden.

Het resultaat is een soort targaconstructie waarbij het voorste en middelste element samen met de achterruit kunnen verdwijnen in het compartiment tussen de stoelen en de koffer. Het achterste deel neemt daarna samen met de fastbackachtige stijlen zijn plaats opnieuw in. De hele operatie neemt slechts een dertiental seconden in beslag en verloopt volledig automatisch. Er komt dus geen manuele vergrendeling meer aan te pas zoals vroeger in de Roadster-Coupé. Bovendien hoef je met de RF ook niet volledig stil te staan, al mag je niet veel sneller dan stapvoets rijden (tot 10 km/h).

  • Originele, stijlvolle look
  • Authentiek rijplezier gevrijwaard
  • Compromis comfort-weggedrag
  • Zicht schuin naar achteren
  • Meer turbulentie dan roadster
  • Meerprijs t.o.v. roadster

Wat er verandert

Bij vergelijkbare uitrusting kost de RF exact 2.500 euro meer dan een MX-5 met soepele kap. Die meerprijs wordt echter niet enkel gerechtvaardigd door het wegklapdakje, maar ook door enkele ingrepen die erop gericht zijn het comfort te verhogen wanneer je met het dak toe rondrijdt. Met andere woorden: terwijl de gewone MX-5 een onversneden roadster is, wil de RF een beetje de GT-toer op. Zo worden de rijgeluiden in het interieur extra gedempt dankzij grotere vloermatten, een drielagige voering op de dakelementen en bijkomende isolatie in de achterste wielkasten, tegen de deur- en koetswerkpanelen, op de middentunnel en in het motorcompartiment. Om die chiquere inborst kracht bij te zetten is de RF trouwens niet verkrijgbaar in de basisversie SkyMove.

De motoren neemt de RF logischerwijs van de roadsterversie over, maar de 2.0 SkyActiv-G kan hier – net als in wijlen de Roadster-Coupé – worden besteld met een automaat. Het gaat dan om een klassiek exemplaar met zes verhoudingen, een optie die ergens wel past bij het GT-karakter dat Mazda deze versie al dan niet terecht wil toeschrijven – al verwacht men dat weinig MX-5-klanten hiervoor zullen kiezen. Nog een exclusiviteit voor de RF is de koetswerkkleur Machine Grey, die dankzij een speciaal procedé voor een bijzonder reflecterend effect zorgt, terwijl het bovenste deel van het dak kan worden uitgevoerd in koetswerkkleur of in zwarte pianolak (een optie van 500 euro). Verder kan de RF inzake uitrusting natuurlijk rekenen op alle comfort- en veiligheidselementen die hun intrede deden op de ‘ND’-generatie (infotainment, rijhulpsystemen, enzovoort).

Hoe rijdt hij?

Hoewel Mazda de RF bedacht met een subtiel aangepaste afstelling voor de ophanging en de stuurinrichting, konden we op de bergwegen rond Barcelona gelukkig vaststellen dat de MX-5 met bochel nog altijd een echte pretmachine is. Alles bij elkaar is het enige dat we de RF kunnen aanwrijven in vergelijking met zijn softtoptegenhanger, dat de stijlen erg vervelend zijn wanneer je even over je schouder wilt kijken om bijvoorbeeld van rijstrook te veranderen (je spiegels goed afstellen is dus extra belangrijk), maar ook dat je in de praktijk juist meer last hebt van turbulentie wanneer je open rijdt. Bovendien lieten onze testauto’s met het dak gesloten flink wat windgeluid horen rond de zijruiten.

De ingrepen die erop gericht zijn het comfort te verhogen, lijken echter niet de minste invloed te hebben op het weggedrag, toch zeker niet op de openbare weg. Het is nog altijd een genoegen om de MX-5 de bocht in te smijten, terwijl de bedieningsorganen als vanouds perfect aanvoelen en zowel de 1.5 als de 2.0 SkyActiv-G zich met plezier in de toeren laten jagen. Alleen geeft het (weliswaar beperkte) meergewicht ons in dit geval toch een voorkeur voor de tweeliter, die 50 Nm meer ter beschikking heeft (en eerder). Maar wees gerust, de 1.5 houdt zich ook perfect staande.

Ons verdict

Bij de vorige generatie van de MX-5 kozen naar verluidt 65 procent van de klanten voor de Roadster-Coupé, maar we zijn benieuwd of die verhouding vergelijkbaar zal zijn met deze RF. Behalve dat het harde wegklapdak misschien geruststellender is voor wie zijn MX-5 het hele jaar door wil gebruiken, zien we immers weinig voordelen. De soepele kap van de gewone versie manueel openen vergt immers niet de minste moeite, en dan heb je tenminste het voordeel dat het zicht naar achteren niet belemmerd wordt. Tenzij je natuurlijk valt voor de aparte look van de RF – of per se een MX-5 met automaat wil – kun je met andere woorden gerust voor de klassieke versie gaan en de 2.500 euro die je zo uitspaart, gebruiken om er enkele weekendjes met zijn tweetjes op uit te trekken…

In dit artikel : Mazda, Mazda MX-5

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars