Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM

Geschreven door Gaetan Philippe op

Het Milanese merk beleeft een klinkende comeback met de Giulia, die opnieuw aanknoopt met de roots en zich profi leert als een echte Alfa Romeo, ook met de nieuwe 2.2 JTDM onder de kap.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.00 /20

De kroonjuwelen van de Fiat-groep hebben de voorbije decennia behoorlijk wat glans verloren. Van Alfa Romeo en Lancia bleven haast enkel nog de naam en enkele verouderende modellen over, nota bene voorwieltrekkers die rechtstreeks waren afgeleid van Fiat-modellen en waarvan de houdbaarheidsdatum kunstmatig gerekt werd door minimale facelifts. De verschijning van in beperkte oplage gebouwde sportieve coupés en spiders met achterwielaandrijving – eerst de 8C, daarna de 4C – hield de liefde van de tifosi voor het merk met het klaverblad in zekere mate levendig. De nieuwe Giulia zet een punt achter deze tergende situatie: voor het eerst sinds het verdwijnen van de 75, in 1992, wordt een vierdeursberline van Alfa opnieuw op de achterwielen aangedreven. Hoewel hij doordrongen is van classicisme, valt de stijl van de Giulia meteen – en unaniem – in de smaak. De verhoudingen kloppen, hij oogt bijzonder ‘organisch’ en het geheel ademt een natuurlijke elegantie uit. We zouden zelfs durven beweren dat hij er katachtiger uitziet dan de Jaguar XE, sportiever dan de BMW 3-Reeks en even klassevol als de Mercedes C-Klasse… De Giulia bevestigt dat de Italianen meesters zijn in design, die zich beperken tot het essentiële en weten waar ze kleine accenten moeten leggen, terwijl de Duitsers, Aziaten en Fransen zich vergrijpen aan fantasietjes en

  • Weggedrag, rijplezier
  • Dynamisch stuur, remsysteem en chassis
  • Beperkt gewicht en verbruik
  • Elegant en dynamisch Italiaans design
  • Rijcomfort, stille werking bij lange ritten (automaat)
  • Kwaliteit van sommige knoppen en bedieningsorganen
  • Sommige interieurdetails kunnen beter
  • Geen middenarmsteun achterin zonder skiluik
  • Meerprijs Super (1.800 euro)
  • ‘Duitse’ prijzen met of zonder opties

In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo Giulia

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker