Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi RS3 Sportback: Wie is er de baas?

Geschreven door Cedric Derese op

Met de komst van de Mercedes-AMG A45 met zijn 2.0-turbo van 381 pk moest Audi wel reageren… Daarom keert de hete RS3 nu volledig herwerkt terug met 400 pk. Als Mercedes ruzie zoekt…

Het concept

Net zoals alle ‘klassieke’ A3’s kreeg de RS3 eerst een facelift. Nieuwe bumpers, nieuwe koplampen en een hertekend radiatorrooster onderlijnen het sportieve karakter van deze warmbloedige compacte berline, de krachtigste die ooit in de catalogus van Ingolstadt stond. Maar de mensen van Audi hielden het daar niet bij. De ingenieurs werden tot het uiterste gedreven door Mercedes-AMG, dat eind 2015 een A45 op de markt bracht met 381 pk, en maakten dus van de gelegenheid gebruik om de motor aan de smaak van de dag aan te passen. Van de oorspronkelijke 367 pk gaat de 2.5-turbomotor vandaag naar 400 pk, en hij verliest onderweg nog eens 26 kilo ook. Dubbele punten voor Audi!

  • Karakter en typische klank van de vijfcilinder
  • Machtige prestaties
  • Veelzijdigheid, comfort behouden
  • Omgekeerde versnellingsbakbediening
  • Zijdelingse steun van de stoelen moet beter
  • Nog altijd veel (dure) opties

Wat er verandert

De vijfcilinder in lijn heeft uiteraard zijn basismaten behouden (2.480 cc), maar werd grondig herwerkt. Het blok, dat voorheen uit gietijzer bestond, is nu in aluminium gemaakt (- 18 kilo) en krijgt een slankere en holle krukas (- 1 kilo), terwijl het oliecarter van aluminium op magnesium overstapt. Om het rendement te verbeteren is ook de distributie verfijnd. De in- en uitlaatnokkenassen zijn vandaag verstelbaar over 24 graden, terwijl de variabele kleplifthoogte (Valvelift) die Audi zo nauw aan het hart ligt behouden bleef om de drukvoeding beter te regelen. De vermogenswinst is te danken aan een grotere turbo, die tot 1,35 bar kan blazen. Aan het eind van de rekening belooft de RS3 vandaag 400 pk bij 5.850 tot 7.000 o/m en 480 Nm bij 1.700 tot 5.850 o/m. Verder blijven de gerobotiseerde S-Tronic-versnellingsbak met 7 verhoudingen en de Quattro-vierwielaandrijving (via een elektrohydraulische meerschijvenkoppeling) uiteraard van de partij om het enorme potentieel van de motor zonder zorgen op de weg te kunnen loslaten.

Hoe rijdt hij?

Wanneer je de motor start, wordt de toon onmiddellijk gezet. Het diepe, roffelende geluid van de vijf zuigers die in gang schieten in de uitlaat (die ook is herwerkt) suggereert kracht en levenslust terwijl de RS3 staat te trappelen in de startblokken. Met de Launch Control ingeschakeld sprint de compacte spierbundel van 0 naar 100 km/h in 4,1 seconden – 0,2 seconden sneller dan voordien – en duwt hij je hoofd tegen de rugleuning na elk schakelmanoeuver. Hoewel de versnellingsbak de keuze van de versnellingen in de automatische Sportstand perfect beheert, spelen we voor het plezier met de schakelhendels en de pook… die jammer genoeg omgekeerd werkt aan wat in de racesport gebruikelijk is (duwen om op te schakelen, trekken om terug te schakelen, dus de omgekeerde beweging van wat je lichaam doet). Qua rijgedrag blijft de RS3 verbluffend efficiënt, terwijl zijn evenwicht, dat licht overstuurd is bij gas lossen, uitnodigt tot spelen. Er valt ook niets aan te merken op de trekkracht, die foutloos is en altijd erg geruststellen op gladde of vuile ondergrond, zoals op de wegen van het Arabische schiereiland waar deze test plaatsvond. En wat een plezier is het ook om deze halve V10 te horen roffelen als een duivel, om hem zonder inhouden naar de rode zone te jagen en om tot je eigen verrassing het chassis bij het aansnijden van een bocht te balanceren om er beter uit te komen met het gas tegen de plank.

Budget & uitrusting

Audi geeft doorgaans geen cadeaus. Reken daarom op 56.000 euro voor een RS3 Sportback, of zo’n 2.000 euro meer dan voordien. Ook de RS3 berline (met 3 volumes), die in de eerste plaats bedoeld is voor het Oosten en de Verenigde Staten, verschijnt in de catalogus en kost nog 1.400 euro meer. En dan is er nog die optielijst, die zoals altijd bij Audi erg dik is en met pittige tarieven. Voor de liefhebbers van een echt sportieve rijstijl kunnen we alleen maar de koolstofkeramische remmen (met vooraan grotere schijven en vaste zadels met 8 zuigers) aanraden, die een veel groter uithoudingsvermogen hebben. Het is alleen jammer dat Audi geen gebruik heeft gemaakt van deze update om de zijdelingse steun van de (kuip)stoelen te verbeteren, die voorin nog steeds wat te breed zijn op schouderhoogte.

Concurrenten

We zeiden het aan het begin al: Audi heeft zijn RS3 ongetwijfeld herwerkt om de heerschappij van de Mercedes-AMG A45 te ondergraven. De compacte berline met de vier ringen neemt vandaag weer de kroon over in het erg selecte clubje van de ‘premium hot hatches’. Wie neemt ze hem weer af?

Ons verdict

Audi was in snelheid gepakt door zijn rivaal met de ster en riposteert nu met een versterkte RS3. Natuurlijk transformeren de 33 extra pk’s het hete karakter van deze supersportieveling niet, maar ze bestendigen het wel en voegen een klein beetje extra explosiviteit toe. Hij is weer de koning van de hot hatches.

In dit artikel : ,

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker