Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Citroën E-Mehari: vrije elektronen

Geschreven door Laurent Blairon op

Citroën wekt op een goedkope manier zijn mythische strandauto opnieuw tot leven met een elektrische heruitgave. Eerder een slimme marketingstunt dan een ernstig industrieel plan.

Het concept

De Citroën E-Mehari heeft niets te zien met het prototype Cactus M … behalve op esthetisch vlak. In feite is de E-Mehari niets meer dan een Bolloré BlueSummer (de vrijetijdsauto van de Bolloré-groep, die kleine elektrische auto’s bouwt voor autodeelprojecten in grote Franse steden), maar dan met een ander koetswerk. Het is een pure vrijetijdsauto die je huurt wanneer je op vakantie bent of die je achterlaat in je buitenverblijf. Een imagowagen ook, bedoeld om aanwezig te zijn in de markt van de elektrische auto’s en zich zo op een positieve manier in de kijker te rijden.

  • Elektrische cabriolet
  • Leuke snoet, bijzonder ontwerp
  • Geslaagd concept
  • Ontmoedigende prijs
  • Niet veel meer dan een kloon van de BlueSummer ...
  • Alleen voor kuststreek

Wat er verandert

Van voren bekeken doet de nieuwe look meteen denken aan de Cactus, met zijn bolronde voorbumper en lichtblokken op twee niveaus. Maar in zijaanzicht kan de E-Mehari niet wegsteken dat hij een doorslagje is van de Bolloré BlueSummer. Logisch, want de hele basis is identiek. Er zit een opvallende knik in de gordellijn ter hoogte van de centrale rolbeugel, terwijl de deuren net als bij de Mehari van de jaren 60 gegolfd zijn. Het kleurenpalet is beperkt tot vier tinten voor het koetswerk en twee voor de rolbeugels, terwijl de stoelen naar keuze bekleed worden met kunststof in één kleur of met een hawaïprint. Dat materiaal is vergelijkbaar met wat voor motorzadels wordt gebruikt, zodat het gewoon met de tuinslang afgespoeld kan worden, net als de vloer van het interieur overigens. Voorts is het binnenin maar een trieste boel: de hendels komen zo uit de Fiat-rekken (de Bolloré werd tenslotte ontwikkeld in Italië), de vloerbekleding lijkt wel met een breekmes te zijn uitgesneden en het display is minimalistisch. Kortom, erg kwaliteitsvol oogt het allemaal niet. Als er diep vanbinnen in jou een hippie schuilt, dan zul je die rudimentaire, originele insteek allicht wel weten te appreciëren.

Hoe rijdt hij?

De elektromotor van 68 pk wordt gevoed door een droge batterij van 30 kWh en zorgt ervoor dat de E-Mehari vlotjes meekan met de verkeersstroom zonder andere weggebruikers te hinderen. Doordat zijn topsnelheid beperkt is tot 110 km/u, zijn snelwegen echter uitgesloten. Tot 60 km/u weten de ophanging en de zachte stoelen de meeste wegoneffenheden nog uit te vlakken; daarboven gaat de E-Mehari bokken en kun je putten en dwarsnaden maar beter vermijden. Gelukkig zorgen het vrij lage zwaartepunt en de voldoende stugge afstelling van de schokdempers ervoor dat je bochten met een zeker tempo kunt nemen, zonder voor je leven te hoeven vrezen. In de stad voelt hij zich als een vis in het water dankzij zijn beperkte formaat (3,80 meter), zijn verhoogde rijhouding en haast ongehinderde zicht rondom met de kap open. Aangezien het mooi weer is, gooien we de auto open door de stoffen panden los te trekken uit hun drukknopsluiting en de halfstijve deurframes vrij te maken met behulp van twee wieltjes. In deze open configuratie kun je haast niet anders dan bezwijken voor het zorgeloze plezier van een echte strandwagen. Wat beklagen we die arme medeweggebruikers in hun slaapverwekkende berlines.

 

Budget/uitrusting

Bij ons kost deze auto 25.000 euro, een ontmoedigend bedrag waar je ook nog de huurprijs van de batterijen moeten bijtellen (79 euro per maand). Voor die prijs krijg je niet veel uitrusting. Zelfs geen airbags, want die zijn niet verplicht voor auto’s waarvan minder dan duizend exemplaren per jaar gebouwd worden. Een Bluetooth-kit van Parrot is wel voorzien, net als een noodoproepknop voor het geval er iets misgaat.

De concurrenten

Concurrenten bestaan er bijna niet. Tenzij je de BeeBee Car als een alternatief ziet, een andere elektrische strandauto uit Frankrijk die in Genève werd voorgesteld maar wellicht niet verkocht wordt in België. De E-Mehari is momenteel de enige 100 procent elektrische cabriolet met vier zitplaatsen op de markt.

Ons verdict

Buiten de Méditerranée heeft de E-Mehari maar weinig bestaansredenen. Citroën weet dat en mikt resoluut op de toeristische sector (verhuurders, hotels, golfclubs, organisatoren van stadsrondritten) en horeca-uitbaters op zoek naar een trendy promomobiel. Daarnaast zullen er ongetwijfeld enkele zonderlinge en gefortuneerde particulieren zijn die graag willen opvallen in Saint-Tropez of Cap Ferret.

In dit artikel : Citroën

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars