7 minuten en 50 seconden, dat is de tijd die de nieuwe Honda Civic Type R nodig had om de beroemde Nürburgring te ronden in de categorie van de hyperkrachtige middenklassers zoals de Renault Mégane RS of de Seat Leon Cupra. Een mooie prestatie, temeer omdat de Japanse constructeur daarbij niet vals had gespeeld: de recordronde werd gereden met de gewone standaarduitrusting (dus mét airco en een achterbank in de auto), terwijl zijn rivalen voor hun recordrondes telkens hun auto's stevig hadden afgeslankt en ze op semi-slickbanden hadden gemonteerd. Maar ook op dat laatste vlak heeft Honda niet vals gespeeld, want de Civic Type R reed zijn record op de standaard zomerbanden die voor de auto zijn gehomologeerd: de Continental SportContact 6.
Lichtgewicht versie
Maar Hisayuki Yagi, de hoofdingenieur van de Civic Type R, verklaarde onlangs aan Top Gear Magazine dat Honda niet van plan is om zijn titel snel weer af te geven. Als er toch een rivaal een poging zou doen, zal Honda reageren met een speciale reeks van de Civic Type R, met een lager gewicht en een krachtiger motor. Bovendien liet hij verstaan dat de rolkooi die tijdens dit soort oefeningen aanwezig moet zijn gewoon met rubber wiggen was vastgeklemd en niet geschroefd, zodat die geen enkele invloed had op de koetswerkstijfheid. Dus ook dat moet beter kunnen bij een volgende recordpoging.
HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum