Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Honda Civic Type R: raspaard

Geschreven door David Leclercq op

De Honda Civic Type R ruilt zijn atmosferische motor in voor een drukgevoede. Daarmee ontwikkelt de tweeliter 310 pk en kaapt een recordtijd op de Nürburgring weg.

Het concept

Bij Honda heeft de Type R-lijn (voor Type Racing) altijd al bewondering geoogst bij puristen, met onderstellen die zo onder een racewagen zouden passen en, vooral, atmosferische motoren die tot extreem hoge toerentallen in staat zijn. De Civic heeft meerdere generaties Type R gekend. In 1995 ontwikkelde zijn VTEC-motor 185 pk, daarna 200 pk in 2001 en in 2007 zelfs 225 pk. De nieuwe en vierde generatie legt de lat uiteraard weer hoger, en geen klein beetje, want zijn nieuwe tweeliter ontwikkelt 310 pk. Het geheim zit hem in het feit dat hij overstapt op drukvoeding, zodat hij bovendien 400 Nm ontwikkelt vanaf 2.500 o/m. Sinds het verdwijnen van de Ford Focus RS500 met 350 pk maakt dat van hem de krachtigste voorwielaandrijver van het moment. En de snelste, want hij wist het record binnen te rijven op de Nürburgring (7 minuten 50 seconden 63 honderdste).

Wat er verandert

In vergelijking met zijn voorgangers keert de nieuwe Type R terug naar zijn wortels, want hij is volledig toegespitst op prestaties op het circuit, en dan vooral de Nürburgring, die een echte snelrechter is geworden voor sportievelingen. Hij brak daar zoals gezegd het ronderecord voor voorwielaandrijvers en deed zelfs fors beter dan de Renault Mégane RS (7 min 54 s 36) en de Seat Leon Cupra (7 min 58 s 04). Om dat te bereiken, hebben de ingenieurs de kas versterkt (18 procent stijver), een mechanisch sperdifferentieel van GKN gemonteerd en de voorwielophanging aangepast om hem een losse fusee te geven (zoals in de Mégane RS) om koppelreacties in het stuur te verminderen. Tegelijk is de ijking van het stuur herwerkt, net zoals de afstelling van de ophanging, die voortaan een gestuurde schokdemping krijgt, waarvan de meest extreme positie (+R) 30 procent stijver is.

Een andere opmerkelijke nieuwigheid: de volledig nieuwe tweeliter is voortaan drukgevoed via een kleine monoscrollturbo. Hij combineert voor het eerst een turbo met de variabele distributie VTEC (lifthoogte en -openingsduur van de kleppen), maar dan enkel aan de uitlaatzijde. Dankzij de turbo die veel lucht in de motor blaast, is het volgens Honda namelijk niet meer nodig om nog op de inlaat in te grijpen. De viercilinder produceert 310 pk bij 6.500 o/m, terwijl het koppel op 400 Nm piekt tussen 2.500 en 4.500 o/m. Daarmee sprint hij van 0 naar 100 km/h in 5,7 seconden en haalt hij een top van 270 km/h.

Ook de stroomlijn is stevig onder handen genomen, want de Civic Type R beweert de eerste sportieve middenklasser te zijn zonder 'lift'. Dat betekent dat zijn profiel neerwaartse druk of een grondeffect creëert, wat hem tegen de bodem kleeft om zijn wegligging te verbeteren, terwijl de luchtweerstand toch beperkt zou blijven, zo bezweert Honda. Een en ander is te danken aan de lip vooraan, de grote kofferspoiler en de echte diffuser die is geïntegreerd in de achterbumper, maar ook aan de volledig beklede wagenbodem en de verluchtingsgaten voor de motor in de voorvleugels. Honda communiceert geen cijfers, maar we zijn er gerust in dat al dit stroomlijnwerk zijn bijdrage heeft geleverd aan de rondetijd van de auto op de Nürburgring. Temeer omdat hij zijn record heeft gevestigd op gewone 'zomerbanden' (Continental SportContact 6, speciaal ontwikkeld voor de Civic) terwijl zijn rivalen hun rondes steeds op semi-slickbanden reden. Knap werk.

Hoe rijdt hij?

Bij deze eerste rij-indruk deed de Type R ons sterk denken aan zijn voorganger uit 2001, maar dan wel efficiënter dankzij een sperdifferentieel dat hem een duivelse trekkracht verleent. De pk's verdwijnen daardoor niet langer in een rookwolk wanneer je vanuit stilstand vertrekt of bij het uitkomen van een bocht. De Civic is levendig, communicatief en speels met zijn turbomotor, die niet liever heeft dan dat je hem naar de rode lijn jaagt. Toch blijft hij beschaafd bij gewoon gebruik en zijn korte versnellingsbak helpt de reactietijd inkorten die er toch nog is bij lage toerentallen ondanks de variabele distributie (door aan de uitlaat te werken drijft Honda de gasstroom op om de turbine te 'duwen'). De ophanging is erg stug, maar lijkt niet meer oncomfortabel dan die van een Mégane RS Trophy.

Links van het stuur staat een onooglijk knopje met daarop de '+R', maar als je erop drukt, ondergaat de auto een gedaanteverwisseling en wordt hij een beest: de gasrespons wordt veel steviger, het stuur zwaarder en de afstelling van het ESP veel liberaler. In deze stand maak je bijna weer kennis met het gebrul van de oude atmosferische VTECs terwijl je van bocht naar bocht springt. Die worden aan enorme snelheden verslonden dankzij een voortrein met een zeldzaam potentieel en een mooi evenwicht. Want hoewel de auto licht onderstuurd blijft bij het aansnijden van een snelle bocht, volstaat het even gas te liften om de achtertrein te herplaatsen en een evenwicht te bekomen dat hij behoudt tot wanneer je weer optrekt. Knap werk, temeer omdat de grote Brembo-remmen (vooraan schijven van 350 millimeter met vaste zadels en vier zuigers) ook veel uithoudingsvermogen blijken te vertonen.

Budget & uitrusting

De Civic Type R kost 34.000 euro, wat een uitstekende investering lijkt gezien het sperdifferentieel, de adaptieve schokdemping, de kuipstoelen en de +R-modus, die bovendien een telemetriefunctie biedt (een optie in de Mégane RS). De Renault Mégane RS Trophy kost namelijk meer dan 36.000 euro en de Volkswagen Golf R meer dan 38.000 euro. Voor 2.500 euro biedt Honda een optiepack aan dat onder meer bestaat uit een automatische klimaatregeling in twee zones en een krachtiger geluidsinstallatie.

Concurrenten

In dit segment is de concurrentie de jongste jaren gevoelig toegenomen. Er is uiteraard de Mégane RS, die hetzelfde schema kent als de Civic Type R, net zoals de Opel Astra OPC (sperdifferentieel, losse fusee), maar er zijn ook nog de Golf R, de Leon Cupra, de Subaru WRX STi en binnenkort nog een nieuwe Ford Focus RS... We zouden daar nog de Audi S3, de BMW M 135i of de Mercedes-AMG A 45 aan toe kunnen voegen, maar die zijn allemaal fors duurder. Keuze te over dus, maar niemand kan Honda de titel van de snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring afnemen.

Ons verdict

Honda maakt een opgemerkte terugkeer naar het segment van de krachtige middenklassers. Met zijn turbomotor, zijn doortastende ophanging en zijn duivelse voortrein biedt hij een zeldzame efficiëntie gecombineerd met een reëel rijplezier.

TECHNISCHE FICHE - Honda Civic Type R
Motor : 4-cilinder in lijn, turbo, 1996 cc
Vermogen : 310 pk bij 6500 o/m
Koppel : 400 Nm bij 2500-4500 o/m
0-100 km/h : 5,7 s
Topsnelheid : 270 km/h
Normverbruik: 7,3 l/100 km
CO2-uitstoot: 170 g/km
Basisprijs: 34.000 euro

In dit artikel : Honda, Honda Civic

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars