Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia Optima GT, Sportswagon en PHEV: op alle fronten

Geschreven door Jean-François Christiaens op

Kia is bijzonder actief en breidt het Optima-gamma uit in alle richtingen: met een breakversie, een sportieve GT en ook een interessante herlaadbare hybride.

Het concept

Kia wil zijn aanwezigheid in Europa verstevigen. In 2011 verkocht het per jaar nog minder dan 300.000 auto’s bij ons, maar het Zuid-Koreaanse merk wil tegen 2018 de kaap van het half miljoen ronden. Om dat doel te bereiken, heeft Kia een hele reeks lanceringen van nieuwe modellen gepland. Tegelijk wil Kia het aanbod van de bestaande modellen uitbreiden. De Optima bijvoorbeeld, die tot nu toe alleen als dieselberline werd aangeboden, is er nu ook als Sportswagon (break), sportieve GT of herlaadbare hybride.

  • Volledige standaarduitrusting
  • Voorbeeldige ruimte
  • Volle of explosieve motor (GT)
  • Lage CO2 (PHEV)
  • Hoge CO2 (GT)
  • Efficiënt, maar weinig bruisend weggedrag (GT)
  • Moduleerbaarheid en koffervolume (PHEV)
  • Kunstmatig motorgeluid (GT)

Wat er verandert

Onder de motorkap van de GT-versie vinden we de nieuwe tweeliter turbobenzine met directe injectie van de Hyundai-Kia-groep. Deze moderne motor, volledig uit aluminium, ontwikkelt 245 pk en 353 Nm. Om die kracht op de voorwielen over te brengen, opteert Kia exclusief voor een automaat met zes verhoudingen. De GT-versie onderscheidt zich niet alleen met zijn stijl, maar heeft ook een specifieke ophanging. De Optima GT ligt 10 mm lager en heeft hardere veren en een stevigere torsiestang vooraan. Voor de eerste keer bij Kia vinden we ook een variabele schokdemping (standaard).

Met precies dezelfde lengte (4,85 m) en wielbasis (2,8 m) als de berline, haalt de Sportswagon uiteindelijk slechts een lichtjes hoger koffervolume van 552 in plaats van 510 liter. Je profiteert wel van een gemakkelijkere toegang en een achterbank die in drie delen neerklapt (40/20/40) tegenover twee (60/40) in de berline. Tot slot is de herlaadbare hybride uitgerust met een 156 pk sterke 2.0 GDI, een atmosferische motor met directe benzine-inspuiting. De koppelomvormer van de zestrapsautomaat is hier vervangen door een elektromotor. Die ontwikkelt 50 kW (68 pk) en haalt zijn energie uit een batterij van 9,8 kWh, goed voor een actieradius in puur elektrische modus van 54 km en een recordhomologatie van 37 g/km.

Hoe rijdt hij?

Laten we met het eenvoudigste beginnen: de break rijdt zoals de berline. Zeer goed met andere woorden. De sportieve GT-variant is, zoals zijn naam aangeeft, eerder gepositioneerd als een Gran Turismo. De Optima GT is niet bijzonder snedig of wendbaar bij een sportieve rijstijl, maar blijft altijd doeltreffend en geruststellend. Elke vorm van overdreven optimisme wordt wel bestraft met licht onderstuur. De vlotte motor maakt het mogelijk om kilometers te malen met een ‘Duitse’ sereniteit. De Optima GT haalt 100 km/u in 7,4 seconden en gaat door tot 240 km/u. Tijdens het rijden waarderen we ook de doeltreffende variabele schokdemping die zowel comfortabel als strak kan zijn. De plug-inhybride is nog comfortabeler in de praktijk. Zijn elektrische motor zorgt voor soepele en stille verplaatsingen. Indien nodig schiet de verbrandingsmotor discreet te hulp om in totaal 205 pk en 375 Nm te leveren. De koffer verliest daarentegen enkele pluimen, want hij krimpt van 510 naar 307 liter en de achterbank klapt niet neer.

Prijs/uitrusting

Kia heeft de prijs van de plug-inhybride nog niet onthuld, maar we weten dat hij alleen op de markt komt met heel veel uitrusting. Klanten die kiezen voor de Optima GT (40.990 euro) moeten zich alvast het hoofd niet breken over de opties op de bestelbon: alleen de metaalkleur is optioneel (550 euro). Rood leder wordt als optie aangeboden ter vervanging van zwart leder. De enige echte keuze: als je de break verkiest, betaal je 1.300 euro extra. Dat is trouwens hetzelfde supplement als bij de Sportswagon met de 1.7 CRDi 115.  

De concurrenten

De Volkswagen Passat GTE (45.350 euro) profileert zich als de meest uitgesproken rivaal van de Optima plug-inhybride. De Optima GT daagt dan weer de Renault Talisman TCe 200 (32.350 euro), de Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 240 (35.235 euro) en – zijn dichtste rivaal – de Opel Insignia 2.0 Turbo Ecotec met 250 pk (39.450 euro) uit.

Ons verdict

De Optima GT is zowel snel als comfortabel en verdient dus zijn naam. Vanbinnen geniet je van vlotte prestaties, een aangenaam rijcomfort, een verzorgde geluiddemping en een zeer uitgebreide standaarduitrusting. De Sportswagon-afgeleide voegt extra stijl en moduleerbaarheid toe aan de 1.7 CRDi die tot nu toe alleen werd aangeboden als berline. Tot slot valt de herlaadbare hybride vooral in de smaak door zijn lage fiscale impact dankzij zijn record CO2-waarde.

In dit artikel : KIA, KIA Optima

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars