Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Rijke Russen steken geld in luxewagens

Geschreven door Olivier Duquesne op 04-02-2016

De Russische automarkt is in vrije val. Behalve wat de luxemerken betreft. Bentley, Lexus, Porsche en Rolls-Royce moeten zich bijvoorbeeld (nog?) geen zorgen maken.

De verkoopcijfers van auto’s in Rusland lijken te wijzen op een groeiende kloof tussen de Russische sociale klassen. Terwijl de totale Russische automarkt in moeilijkheden verkeert, kennen de luxemerken helemaal geen crisis. De rijke Russen kunnen niet weerstaan aan de verleiding om een luxewagen te kopen. Porsche en Lexus, respectievelijk +12% en +6% in 2015, kenden als enige merken een constante groei sinds het begin van de val in 2012, volgens Autonews. Andere prestigemerken zagen hun verkoop stijgen in 2015: Bentley met 7% en Rolls-Royce met 5%.

Goed moment

Wat deze rush bij luxewagens mogelijk verklaart, is de waardedaling van de roebel. Dat heeft de vraag doen stijgen, want de prijzen van bepaalde geïmporteerde luxemodellen zijn interessanter in roebels dan in dollars. Met een buitenlandse spaarrekening is het nog voordeliger. Ter vergelijking: een Rolls-Royce Ghost wordt verkocht voor 19 miljoen roebel of 223.000 euro (tegenover 282.323 euro bij ons). Onderaan de ladder kost een Lada Granta 367.000 roebel of ongeveer 4.300 euro. Dat betekent ongeveer negen maanden salaris in Rusland (500 euro).

Zoals een schat

Door de volatiliteit van de Russische munt kun je beter investeren in goederen die hun waarde in de loop der jaren behouden: luxewagens, vastgoed, kunstwerken. Ook omdat luxewagens in Rusland minder snel in waarde dalen dan bij ons. Lange tijd waren zulke wagens verbannen van de wegen in Moskou en de rest van Rusland. Een Bentley, Porsche of Rolls-Royce blijft dus een uiterlijk teken van rijkdom en men aarzelt niet om die te etaleren.

Sovjet-tijdperk

In de tijd van de USSR was het heel moeilijk om iets anders te verwerven dan een GAZ, Lada, Moskvitch, Volga of een ZAZ en ZIL als je hooggeplaatst was. Autonews herinnert ons eraan dat er in de jaren zeventig maar drie Mercedessen rondreden in Moskou: de 600 van leider Leonid Brezjnev (door de Duitse fiscus verkocht voor 103.600 euro op een veiling in 2008), de auto van schaakkampioen Anatoli Karpov en van de dissidente muzikant Vladimir Vysotsky. Leuk om te weten: de eerste kosmonaut in de geschiedenis, Yuri Gagarin, kreeg een Matra Djet V cadeau in het begin van de jaren zestig.

 

 

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten