Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden & premières / Lamborghini Huracan Performante, met gegoten koolstof

Geschreven door David Leclercq op 06-03-2017

De Huracan Performante is niets anders dan een gespierde versie van de coupé die we kennen. Zijn V10 schopt het tot 640 pk en hij zet een absoluut record neer op de Nürburgring.

Lamborghini heeft de technische details onthuld van de Huracan Performante, het model dat zonet het ronderecord heeft veroverd op het meest veeleisende circuit ter wereld, de Nürburgring (6:52:01). De aanpassingen aan de auto zijn erg talrijk en beginnen uiteraard bij de V10, die van 610 naar 640 pk is opgevoerd. Hij zou zo’n 250.000 euro gaan kosten.

Sneller dan de 918 Spyder

Het record van de Lamborghini heeft uiteraard al heel wat inkt doen vloeien aangezien de Italiaan de scalp van de 918 Spyder (5 seconden sneller) aan zijn gordel heeft gehangen, die nochtans veel krachtiger is (887 gecombineerde pk’s). Op papier sprint de Performante van 0 naar 100 km/h in 2,9 seconden, wat 0,3 tellen sneller is dan de ‘traditionele’ Huracan, want met zijn leeggewicht van 1.382 kilo valt de verhouding gewicht-vermogen naar 2,16 kg/pk. Lamborghini geeft aan dat de motor is geoptimaliseerd, vooral dan qua koppelontplooiing, want 70 procent van het koppel zou al beschikbaar zijn onder de… 1.000 o/m. Maar de constructeur geeft nog geen details over de verschillen. Ook de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling is geoptimaliseerd.

Onderdelen in gesmeed koolstof

Lamborghini legde eerder al uit dat de Performante gebruik maakt van een nieuw, gepatenteerd composietmateriaal van gesmeed koolstof, een procédé waarmee bepaalde onderdelen in één keer zouden kunnen worden gegoten in plaats van dat ze voordien uit verschillende stukken moesten worden gemaakt. Het nut daarvan? Gewicht winnen, uiteraard. Het nieuwe materiaal zou vooral toegepast zijn op de stroomlijnrekwisieten zoals de vaste spoiler, de luchtinlaten en de stroomlijnkleppen.

Actieve stroomlijn

Die laatste worden voortaan bediend met een elektromagneet, waardoor 80 procent gewicht zou zijn bespaard in vergelijking met een hydraulisch systeem. De vaste kofferspoiler (een item dat vaak wordt gebruikt voor snelle tijden op de Nürburgring) heeft twee luchtgeleidingskanalen. Die verdelen de lucht links en rechts en hebben zo een vectoriële werking in bochten op zeer hoge snelheid. In zover wij weten, is dat een première. Elk van de twee kanalen kan apart worden afgesloten, zodat minder luchtweerstand wordt gecreëerd op het buitenste achterwiel, of, omgekeerd, meer op het binnenste, wat uiteraard de bochtprestaties verbetert. De cijfers spreken voor zich: volgens Lamborghini zou de Performante 750 procent meer neerwaartse druk genereren dan de standaard Huracan.

Altijd vierwielaandrijving

De Performante gebruikt daarentegen nog altijd een Haldex-systeem om het koppel tussen de voor- en de achteras te verdelen en een sperdifferentieel waarvan de spergraad ongetwijfeld hoger is gezien de sterkere prestaties van het beest. Qua chassis staat de auto op speciaal ontwikkelde Pirelli’s PZero Corsa en is zijn onderstel grotendeels geïnspireerd op dat van de Lamborghini Super Trofeo-racewagens. De auto komt deze zomer op de markt en is blijkbaar voor ‘iedereen’ beschikbaar, want er staat geen limiet op de productie-aantallen.

 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten