Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Range Rover Velar: de ontbrekende schakel

Verwachte lancering : 01-08-2017

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-03-2017

De Range Rover-familie heeft een nieuw lid: de Velar. Deze CUV plaatst zich tussen de Evoque en de Sport. Op de middenconsole zijn twee multifunctionele horizontale schermen van 10 duim geplaatst.

In Genève (9-19 maart) stelt Land Rover een uitgebreide Range Rover-familie voor. Die ontvangt vanaf deze zomer namelijk de Velar. Deze nieuwe vierwielaangedreven luxe-SUV wil het ‘gat’ tussen de Evoque en de Sport dichten. Al brengt zijn wielbasis van 2.874 millimeter hem toch erg dicht bij de Range Rover Sport. De huisstijl wordt nog knapper dankzij de lasermatrixkoplampen met intelligente leds en de verzonken deurklinken. De Velar krijgt ook aan boord nieuwe technologieën en oplossingen.

Touch Pro Duo en armbandsleutel

Op het dashboard staan nauwelijks knoppen. Op de middenconsole staan twee horizontale aanraakschermen met hoge resolutie voor de bediening van het infotainmentsysteem Touch Pro Duo. Met het bovenste bedien je de navigatie, de multimedia, de telefoon en dergelijke meer. De onderste is voor de klimaatregeling en de rijsystemen zoals het Terrain Response. Een andere bijzondere functie van de Velar is een waterdichte en schokbestendige armband met geïntegreerde transponder. Door hem boven het Land Roverlogo te houden, vergrendelt hij de auto en desactiveert hij alle sleutels die in het interieur zijn achtergebleven, zodat je ze er met een gerust gemoed kan laten liggen.

Motoren

Onder de motorkap van de Velar vinden we de 2.0-viercilinderdiesels Ingenium met 180 en 240 pk en een nieuwe Ingenium-benzinemotor van 250 pk. Later volgt nog een variant van 300 pk van diezelfde motor. De Velar krijgt ook V6’en: een op diesel met 300 pk (700 Nm) en een op benzine met compressor van 380 pk. De V6-motoren krijgen standaard luchtveren terwijl alle krachtbronnen aan een achttrapsautomaat zijn gekoppeld. De Velar is uitgerust met vierwielaandrijving met Intelligent Driveline Dynamics en een actief sperdifferentieel achteraan.

Alleskunner

Voor uitstapjes naast het asfalt kan de bestuurder van de SUV rekenen op het Terrain Response 2, het All-Terrain Progress Control, de trekkrachthulp voor gladde ondergrond en de afdaalhulp met remlosfunctie. Bovendien vereenvoudigt het Touch Pro Duo het manoeuvreren met aanhangwagen, vooral bij het achteruitrijden. Het kan ook de goede werking van de verlichting van de sleep controleren.

Andere slimme vondsten

Range Rover overlaadt de Velar met een uitgebreid veiligheidsarsenaal, met onder meer een automatische noodrem met voetgangerdetectie, waarschuwing voor naderend dwarsverkeer bij het achteruitrijden en een inslaapdetectie voor de bestuurder. Het Secure Tracker helpt om autodiefstal te verhinderen. De bestuurder kan daarmee zijn gestolen voertuig volgen via zijn smartphone. Ten slotte geeft de constructeur nog aan dat in de optielijst een Meridian Signature-audiosysteem van 1.600 Watt staat en dat de koffer van 673 liter naar 1.731 liter kan worden vergroot door de achterbank volledig neer te klappen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten