Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Lotus: nieuwe Elise in 2020

Geschreven door Felix Bouland op 27-07-2016

Lotus, dat de laatste jaren in moeilijkheden zit, wil de boel terug op de rails krijgen. Dus waarom niet de jaren 90 achterna en een Elise lanceren? Maar dan een echte: licht, levendig en niet te duur.

Jean-Marc Gales, de baas van Lotus, heeft het bevestigd: de nieuwe Elise zal er in 2020 komen. Het definitieve model zal zich grondig onderscheiden van de conceptcar Elise die in 2010 voorgesteld werd. De conceptcar was namelijk gezwicht voor de vermogenswedloop, terwijl hij ook zwaarder was en duurder beloofde te zijn – en zich dus tot een ander publiek richtte. Terug naar af dus: de nieuwe Elise zal de voorgaande modellen eer aandoen door een licht gewicht te combineren met een adequaat vermogen.

Nog steeds in aluminium

De toekomstige sportieveling zal samengesteld blijven uit een chassis van geëxtrudeerd aluminium, aangekleed met een koetswerk van composiet, om er een zo licht mogelijk voertuig van te maken, met een gewicht dat rond de 900 kilo zou moeten liggen. Dat is nog steeds 175 kilo meer dan de Elise van de eerste generatie, maar voortaan moet ook rekening gehouden worden met de homologatievereisten in de VS. Daarvoor moet de sportieveling breder gemaakt worden, om airbags te kunnen inplanten en bijkomende koestwerkverstevigingen aan te brengen. Volgens de eerst informatie zou stuurbekrachtiging daarentegen nog altijd geen deel uitmaken van het programma...

Modern kleedje

Momenteel werd er nog niets onthuld over zijn design, maar de kleine sportieveling zal zich niet enorm onderscheiden van de andere modellen van het merk. De bedoeling is namelijk niet om het model opnieuw uit te vinden, maar eerder om de winnende formule van de jaren 90 en begin 2000 te verfijnen. Volgens de baas van Lotus zou de samenwerking met Toyota verder blijven duren voor deze nieuwe generatie, meer bepaald voor de motoren – waarvan de betrouwbaarheid niet meer bewezen moet worden. Wat niet het geval was voor de oude K-motoren, die bij aanvang geleverd werden door Rover. Als alles goed gaat, dan zou Lotus vanaf volgend jaar dankzij deze beloftevolle Elise misschien wel weer winstgevend kunnen worden.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten