Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

nieuw / Maserati op het salon van Brussel 2017

Geschreven door David Leclercq op 23-12-2016

Maserati bouwt al sportwagens sinds 1914, maar ook dit merk moet met zijn tijd mee. Vandaar de komst van de Levante, de eerste SUV uit de geschiedenis van deze constructeur.

Levante

Hoewel Maserati al meer dan honderd jaar lang sportwagens bouwt en niemand minder dan ene Enzo Ferrari zijn debuut in de racerij maakte bij dit merk, hangt het lot van de Italiaanse prestigeconstructeur nu voor een groot stuk af van een SUV – al blijft die wel trouw aan de sportieve inborst die eigen is aan alle Maserati’s. Dat verklaart waarom de Levante de architectuur overneemt van de Ghibli, en niet die van een andere SUV uit de FCA-groep, moederhuis van het merk. Standaard is hij uitgerust met de Q4-vierwielaandrijving die we al kennen van de Ghibli en de Quattroporte en die tot 50 procent van het motorkoppel naar voren kan sturen. Onder de motorkap vinden we enkel drieliter-V6-motoren gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat. De benzineversies zijn goed voor 350 en 430 pk, terwijl de Diesel 275 pk ontwikkelt. Onderweg verleidt de Levante door zijn dynamische weggedrag, gekenmerkt door een snedige voortrein en een goed evenwicht. Binnenin werd het dashboard hertekend ten opzichte van de Ghibli, maar de assemblagekwaliteit blijft een aandachtspunt.

Ghibli

Esthetisch sluit de Ghibli erg dicht aan bij zijn grote broer, de Quattroporte, maar hij mikt wel een segmentje lager en wil het opnemen tegen de BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse. Ondanks een dynamisch weggedrag en een aangenaam onderstel stelt het interieur teleur. Het oogt allemaal wel goed, maar sommige bedieningselementen of kunststoffen zijn dit prijsniveau onwaardig. De drie beschikbare V6-motoren zijn allemaal gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat, en ook vierwielaandrijving is beschikbaar.

Ontdek ook

Quattroporte | De naam Quattroporte is onlosmakelijk verbonden met de grote vierdeursberline van Maserati. De huidige generatie is de eerste die ook met een dieselmotor bestaat: een drieliter-V6 van 275 pk. Daarnaast telt het gamma ook nog een V6 van 410 pk en een V8 van 530 pk.

 

Ontdek waar dit merk zich op het salon bevindt dankzij ons interactieve plan

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten