Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Maserati Ghibli S Q4

Ware luxe in het premiumsegment is op skivakantie kunnen vertrekken zonder je zorgen hoeven te maken over het weer. Met de vierwielaandrijving Q4 van de Ghibli S is dat nu mogelijk bij Maserati.

Prijs
NB

Nu Maserati graag een wereldspeler wil zijn, moet het merk ook mondiale modellen gaan aanbieden en dus komt het voor de dag met een Q4-versie van zijn Ghibli. Het is alleen spijtig dat dit systeem enkel verkrijgbaar is met de krachtigste benzine-V6, de 3.0-biturbo met 410 pk. Maar zelfs al betekent dit dat hij aan de pomp wat meer zal moeten betalen, de echte liefhebber wil zijn Maserati natuurlijk nog steeds met veel vermogen en vooral met een mooie stem. En daar is deze V6 nog steeds een uitstekend voorbeeld van. Hij zingt naar believen en buldert zelfs door zijn vrije uitlaat in de stand Sport, terwijl hij een vol karakter vertoont en nooit aarzelt wanneer je hem kietelt.

In de praktijk wordt het motorkoppel het grootste deel van de tijd volledig naar de achteras gestuurd. De centrale koppeling kan echter tot 50 procent daarvan onmiddellijk (in 100 milliseconden) naar de vooras sturen wanneer de achterwielen doorslippen, maar ook preventief, op aangeven van een centrale die kijkt naar de stuurhoek, de gaspedaalstand, een acceleratiemeter die permanent de rolhoek in de gaten houdt, enzovoort. Onklopbaar voor het rijgedrag en de trekkracht. Maserati liet ons een bergpas afrijden en nadien weer beklimmen, naar een met sneeuw bedekte testpiste; de ideale omstandigheden om de Ghibli S Q4 aan de tand te voelen. Daarbij raakten we wat gefrustreerd door de langzame reacties van de automaat in de manuele stand (tot 1 à 2 seconden tussen de schakelimpuls en het effectieve terugschakelen), waardoor we bij het afdalen de motorrem niet konden benutten.

Voor bijna 3.000 euro meer dan de gewone Ghibli S met achterwielaandrijving biedt de Q4-versie rijplezier in alle weersomstandigheden en meer veiligheid op iedere ondergrond. Laat ons hopen dat Maserati het systeem in de toekomst ook zal inbouwen in andere, minder exclusieve motorversies. We denken dan uiteraard aan de recente dieselversie, die het zonder twijfel verdient.

U kunt de Eerste Test van de Maserati Ghibli Q4 S nalezen in AutoGids 895 van 19/2/2014.

In dit artikel : Maserati, Maserati Ghibli

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker