Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden & premières / McLaren 720S: de details

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-03-2017

De nieuwe Super Series van McLaren verstopt zich niet langer. Hij geeft zich volledig bloot op het salon van Genève, met al zijn technische details.

De McLaren 720S vervangt de 650S. Net zoals zijn voorganger heeft hij vleugeldeuren, waarvan de openingshoek echter is vergroot (80 graden) en de deuren zelf ook veel groter zijn geworden. Daarmee zouden inzittenden gemakkelijker moeten kunnen in- en uitstappen. Deze McLaren wil vooral chic zijn, dus je zal aan boord niet noodzakelijk je coureurspak dragen. Bovendien is het monocoque chassis in koolstofvezel zo afgesteld dat er voldoende comfort overblijft op de openbare weg. Deze structuur maakt de bolide bovendien lichter: hij weegt slechts 1.283 kilo.

Gestroomlijnd

Toch is de 720S gewapend voor snelle rondes op circuit. De lijnen, de luchthappers en heel wat andere koetswerkelementen zijn bestudeerd om tegelijk de mechaniek voldoende te koelen en de auto zo vlot mogelijk door de lucht te laten klieven. Zo kan de kofferspoiler zich in 0,5 seconden overeind zetten om 30 procent extra neerwaartse druk te bieden. Het chassis past zich permanent aan dankzij de 12 sensoren van het Proactive Chassis Control System. De bestuurder kan ook ingrijpen op het karakter van de Brit met de rijprogramma’s Comfort, Sport en Track.

Biturbo-V8

De 720S blijft trouw aan de biturbo-V8. Die is voortaan wel 4,0 in plaats van 3,8 liter groot. In vergelijking met de 650S levert die grotere motor hem 70 pk extra op, want hij piekt bij 720 pk. Het koppel gaat er met 92 Nm op vooruit tot 770 Nm. Met die bewapening kan de Mclaren van 0 naar 100 km/h optrekken in 2,9 seconden. 200 km/h staat na 7,8 seconden op de teller, 300 km/h haalt hij vanuit stilstand na 21,4 tellen. En dat alles gaat gepaard met een klank die door de technologie wordt verfijnd. Je rechtervoet bedient de elektrisch bediende kleppen in de uitlaatlijn en de klank wordt nog versterkt in de cabine, zonder daarom voorbijgangers de stem van de Brit te ontzeggen. Als klein fantasietje is er nog het instrumentenbord, dat na het starten van achter het stuur omhoog komt.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten