Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes S-Klasse facelift onthuld

Geschreven door Olivier Maloteaux op 18-04-2017

Vandaag weten we alles over de facelift van Mercedes’ luxeberline. Hij krijgt nieuwe motoren en uitgebreide zelfstandige rijfuncties.

De huidige S-Klasse stamt uit 2013 en er zijn meer dan 300.000 exemplaren van gemaakt. Vandaag is het daarom tijd voor de gebruikelijke facelift halverwege zijn carrière. Uiterlijk zijn het radiatorrooster en de bumpers lichtjes herteken, net zoals de lichtblokken, die voortaan altijd uit leds bestaan (sinds 2013 gebruikt de S-Klasse al geen halogeenpitten meer maar wel nog standaard xenon). Als optie worden nieuwe adaptieve ledkoplampen Multibeam aangeboden: die zijn nog krachtiger dan voordien en ontwikkelen de maximale lichtsterkte die wettelijk is toegelaten.

Welzijn aan boord

In het interieur is een nieuw stuurwiel te vinden en zien we twee grote schermen waar de rij- en multimediagegevens kunnen worden afgelezen. De materialen zijn nog steeds even chic en het comfort is nog versterkt dankzij de Energizing-functie. Die verbindt de paramaters van diverse functies (klimaatregeling met parfumverdeler; verwarming, ventilatie en massage door de stoelen; licht- en muzieksfeer) om aan boord 6 specifieke sferen te creëren: Koelte, Warmte, Levenslust, Vreugde, Welzijn of Verkwikking. Elk van de programma’s duurt tien minuten. Probeer echter niet in te slaap te vallen in de stand Welzijn…

Nog meer geconnecteerd

De S-Klasse werkt verder aan zijn connectiviteit: een smartphone kan voortaan werken als een digitale sleutel van de auto en je kan hem er zelfs mee van op afstand voor- of achteruit laten rijden, maar dan wel enkel in rechte lijn, om de auto in smalle plekken te parkeren. Diezelfde smartphone kan onderweg draadloos worden opgeladen via inductie. En dan is er nog een nieuwe conciërgedienst, die actief is in 20 Europese landen. Via een telefoonoperator worden allerlei gepersonaliseerde diensten aangeboden: reserveren van restaurants, aanraden van toeristische routes, aankondigingen en reserveringen voor culturele of sportieve evenementen of het rechtstreeks doorsturen van navigatiebestemmingen naar de auto.

Nieuws op benzine, diesel en hybride

De facelift van de S-Klasse brengt ook nieuwe motoren met zich mee. Mercedes meldt de komst van de S560 4Matic, die wordt aangedreven door een 4.0-V8 met twee turbo’s van 469 pk en 700 Nm die de helft van zijn cilinders kan uitschakelen om brandstof te besparen. Bij de lancering worden ook twee diesels aangeboden op basis van een nieuwe 3.0-zescilinder in lijn (ter vervanging van de oude V6). In de S350d ontwikkelt die 286 pk, in de S400d is hij opgevoerd tot 340 pk en uitgerust met een variabele distributie.

Op termijn komt er nog een hoogtechnologische zes-in-lijn op benzine met een elektrisch circuit van 48 Volt, een elektrische compressor en een alternator-starter die vertragingsenergie kan recupereren om weer in te zetten als boost bij het optrekken. Mercedes geeft verder aan dat dankzij dit 48V-netwerk alle randorganen kunnen worden aangedreven zonder dat er nog een accessoireriem moet worden gebruikt. De plug-in hybride ziet zijn elektrische rijbereik uitgebreid van 33 naar 50 kilometer.

Ook AMG-nieuws

De Mercedes-AMG S63 wisselt zijn 5.5-biturbo-V8 in voor de ‘kleine’ 4.0-biturbo-V8 met 612 pk en 900 Nm in combinatie met een automaat die voortaan 9 in plaats van 7 verhoudingen telt. Ook deze motor kan onder lage belasting vier van de acht cilinders uitschakelen en is standaard gekoppeld aan de vierwielaandrijving 4Matic+, die het koppel volledig tussen beide assen kan laten variëren. De S65 wordt daarentegen ongewijzigd overgenomen: hij gebruikt nog steeds een 6.0-biturbo-V12 met 630 pk en 1.000 Nm in combinatie met een zeventrapsautomaat.

Semizelfstandig

Tot slot zet het vlaggenschip van Mercedes alweer een stap voorwaarts op het vlak van zelfstandig rijden: voortaan kan het stuur langer en in meer soorten situaties worden losgelaten. Dat is nog steeds te danken aan een leger camera’s en radars, maar ook omdat de nieuwe S-Klasse zich voortaan baseert op de navigatiegegevens om het gedrag van de auto aan te passen. Zo zal de auto bijvoorbeeld anticiperend vertragen voor een scherpe bocht, een rond punt, een kruispunt of een tolpunt. Hij kan ook zelfstandig van rijstrook wisselen nadat je de richtingaanwijzers een tik hebt gegeven.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten