Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes E-Klasse Coupé: Chic van nature

Geschreven door David Leclercq op

In afwachting van de Cabriolet die deze zomer komt, vult Mercedes de E-Klasse aan met de coupé, een elegante auto met een prinsheerlijk comfort, die het speelveld qua rijdynamiek aan de C-Klasse Coupé overlaat.

Het concept

Mercedes, dat de hete adem in de rug voelt van BMW, Audi en andere opkomende merken, heeft beslist om de zaken anders aan te pakken voor zijn coupés en cabriolets. Het is namelijk gedaan met het tijdperk waarin één enkel model – tot voor kort de E-Klasse en daarvoor de CLK – probeerde om het gat tussen het C- en het E-segment te dichten. Voortaan hebben de C- en de E-Klasse elk hun eigen coupé, al hebben ze op technisch vlak veel gemeenschappelijk. De filosofie is vandaag namelijk radicaal anders: de C-Klasse moet dynamischer zijn, terwijl de E zich vooral profileert als de meer luxueuze.

  • Werkingscomfort
  • Ruimte achterin
  • Uitrusting en connectiviteit
  • Duur
  • Niet bepaald snedig
  • Toegang tot achterbank

Wat er verandert

Zoals verwacht gebruikt hij de nieuwe modulaire architectuur die onder heel wat modellen uit het gamma dienst doet: C-Klasse, E-Klasse, GLC,… Die is aangepast aan model waar ze voor wordt gebruikt, maar fundamenteel vertoont ze dezelfde stijfheidskenmerken en kan ze dezelfde technische oplossingen aanbieden, zowel voor het chassis als voor de motoren of de uitrusting. De E-Klasse Coupé breekt echter met de C Coupé in die zin dat de nieuwkomer het ruimer ziet: met een lengte van 4,82 meter speelt hij duidelijk de kaart van een statiger uitstraling, want hij is 12 centimeter langer dan zijn voorganger en 14 centimeter langer dan de C Coupé. Ook qua silhouet maakt hij een breuk, met zijn minder gespierde en gedrongen uitstraling, zodat hij er nu meer gestrekt, eleganter en chiquer uitziet. De wielbasis groeit met 11 centimeter, waardoor de passagiers achterin meer ruimte hebben. Hetzelfde geldt voor de hoofdruimte, die de vruchten plukt van een 3 centimeter hoger dak. Mercedes toont de vooruitgang aan in cijfers. De winst bedraagt 7, 5 en 2 centimeter voor respectievelijk de beenruimte achterin, de schouderruimte voorin en de hoofdruimte op de vier plaatsen. Aan boord is de technologie uiteraard dezelfde als in de E-Klasse. Dat betekent dat hij een volledig digitaal instrumentenbord op een scherm heeft. Een leuke optie is de volledige kit voor smartphone, die bestaat uit een inductief laadsysteem en een manier om handenvrij in te stappen en te starten door de Near Field Communication van je telefoon. De Coupé heeft bovendien recht op het Comand Online met de conciërgedienst die het exclusieve voorrecht is van de E-Klasse: je moet gewoon op een knop drukken en je wordt in contact gebracht met een agent van een Mercedes-callcenter die op je vragen antwoordt, je een hotel of restaurant kan aanraden en zelfs reserveren in een gebied naar keuze en het adres recht naar je navigatiesysteem kan sturen. Google begint stilaan concurrentie te krijgen…

Hoe rijdt hij?

Bij de marktintroductie zijn vier motoren verkrijgbaar. Maar dat is maar voor eventjes, want het aanbod wordt later uiteraard uitgebreid, met onder meer de toekomstige zescilinder in lijn. Die wordt eerst aan het dieselaanbod toegevoegd (en eerst in de berline) en veel later pas met hetzelfde blok op benzine. Die moet tegelijk de vandaag gelanceerde 400 (V6) vervangen en een alternatief bieden voor de AMG-versies. Die laatste zijn namelijk niet van de partij, niet als 43 noch als 63. Mercedes laat liever de C Coupé het hoofd bieden aan de BMW M4 Coupé en de Audi RS5. Kortom, vandaag omvat het dieselgamma de 220d met 194 pk (of 163 pk) terwijl de V6 350d ook nog wordt aangeboden in afwachting van de komst van de nieuwe zescilinder in lijn eind 2017. Het benzineaanbod is veel breder, want het bestaat uit de 200 (2.0 met 184 pk), de 300 (2.0 met 245 pk) en de 400 (3.0-V6 met 333 pk). Alle motoren worden gecombineerd met de 9G-Tronic-negentrapsautomaat, maar enkel de E400 heeft recht op de vierwielaandrijving 4Matic. Qua ophanging neemt het model de basisprincipes over die ook voor de berline gelden, terwijl je als optie een luchtophanging kan krijgen die bestaat uit drie luchtveren per wiel (3 kamers om de stugheid beter te kunnen regelen) en een adaptieve schokdemping. Het geheel kan uiteraard worden ingesteld volgens het soort rijplezier dat je wenst: Comfort, Eco, Sport, Sport+ en Individual, voor de meest veeleisenden die echt alle parameters willen controleren.

Onderweg gedraagt de E Coupé exact zoals je dat zou verwachten: de auto vertoont namelijk een comfort van de bovenste plank, zowel met de passieve ophanging als met de luchtveren en de adaptieve schokdempers, die nog beter overweg kunnen met de grote 20-duimvelgen. Je zou bijna geloven dat je op een vliegend tapijt zit, zo subtiel is de filtering en zo goed past de koetswerkondersteuning bij de gekozen rijmodus. Op dynamisch vlak daarentegen blijkt de E-Klasse niet veel efficiënter of sportiever dan een E berline, en dat ondanks zijn 6 centimeter kortere wielbasis, zijn liefst 7 centimeter bredere achtersporen en zijn 1,5 centimeter lagere koetswerk. Maar dat is ergens ook logisch, want zo laat hij het speelveld vrij voor de C Coupé, zoals we al zeiden. Kortom, de E-Klasse Coupé vertoont een precies rijgedrag en een mooie efficiëntie, maar hij komt niet echt snedig voor de dag op bochtige stukken. Dit is duidelijk een coupé voor ‘grand tourisme’, wat niets afdoet aan zijn kwaliteiten. Onder de motoren toont de 220d zicht gewillig en vrij stil, terwijl de 300 wat spierballen mist, ondanks zijn 245 pk. Om ten volle te kunnen genieten van zijn GT-kwaliteiten, kijk je dus beter naar de E400 Coupé.

Budget & uitrusting

Met 51.425 euro voor de basisversie E200 is deze E Coupé bepaald geen weggevertje. Dat is de prijs die je moet betalen voor een auto die tegelijk elegant, ruimer dan voordien en vooral extreem comfortabel is. Kortom, de E-Klasse mikt volop op het GT-segment.

Concurrenten

De E Coupé heeft heel wat rivalen, en er komen er in de toekomst almaar meer bij. Zo is er de volgende BMW 6-Reeks, die dichter bij de 5-Reeks gaan aansluiten om plaats te maken voor de toekomstige 8-Reeks, die dan weer meer op het niveau staat van de S-Klasse Coupé. De E Coupé zal met andere woorden moeten knokken om het Mercedes-logo te verdedigen in een steeds groeiend luxesegment. Het goede nieuws is dat hij al heel wat mooie troeven heeft en dat hij nog wel wat maanden heeft voor er nieuwe BMW’s en Audi’s in zijn segment komen.

Ons verdict

De E Coupé is geen dubbelop met het aanbod van de C Coupé. Hij is namelijk groter en imposanter en pakt uit met een andere formule, die tegelijk op een chique elegantie en een hoogstaand comfort is gestoeld. En op dat vlak schiet de E-Klasse Coupé in de roos.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars