Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Nissan Pulsar 1.5 dCi

Na zeven jaar afwezigheid keert Nissan met de Pulsar terug naar het in Europa bijzonder populaire segment van de traditionele middenklassers. De nieuweling blinkt vooral uit door zijn pragmatische kant.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.32 /20

Het zou niet slim geweest zijn om de naam 'Almera' weer op te vissen, want daar hangen qua imago niet al te beste herinneringen aan vast. Bij een nieuw tijdperk hoort een nieuwe naam... tenminste voor onze markt. Pulsar is namelijk de oorspronkelijke benaming van de modellen die wij in Europa sinds eind jaren zeventig achtereenvolgens hebben gekend als Cherry, Sunny en... Almera. De nieuweling doet een beroep op de modulaire CMF-architectuur (voor Common Module Family), die ook al dienstdoet voor de jongste Qashqai en X-Trail. Opvallend is dat de nieuwe middenklasser de lange wielbasis van de X-Trail overneemt, wat van de Pulsar een van de grootste berlines van zijn segment maakt (4,39 meter). En een van de ruimste, want achterin kan hij daardoor een beenruimte voorleggen die eerder in een categorie hoger thuishoort. Een argument dat klanten van de vroegere Primera zeker op prijs zullen stellen. De Pulsar ontzegt zich maar weinig als het op uitrusting aankomt. Naast de onvermijdelijke interface NissanConnect (die boven op navigatie ook 360-gradencamera's en internettoegang omvat), is hij ook verkrijgbaar met het Safety Shield (vanaf de uitvoering Connect Edition, 750 euro). Dat veiligheidspakket omvat een dodehoekcontrole, een systeem dat bewegende voorwerpen rond de auto detecteert (tijdens het manoeuvreren), een spoorassistent, een automatische noodremfunctie en zelfs een zelfreinigende achteruitrijcamera, voorzien van een automatische droogfunctie met perslucht. Dat is dus alvast een hoofdstuk waar de Pulsar uitblinkt, al ontbreekt het hem bijvoorbeeld wel aan een actieve snelheidsregelaar.

Aandrijfgeheel: 116/160

We kunnen niet zeggen dat de dCi van de Pulsar een snelle jongen maakt. En al helemaal niet bij de hernemingen, als gevolg van de lange spreiding van de zes versnellingen, die vooral bedoeld zijn om het verbruik te drukken. Desondanks laat deze viercilinder zich apprecieren, want hij is soepel, gewillig en stil. En dat is bij dagelijks gebruik tenslotte wat telt. De beloftes op verbruiksvlak worden in de praktijk waargemaakt, want ons testgemiddelde bedroeg 5,6 l/100 km.

Wegligging: 114/160

Efficiënt en veilig: dat zijn de adjectieven die ons voor de geest komen om het weggedrag van de Pulsar te omschrijven. Hij rijdt erg nauwkeurig (al zou de centrering van zijn stuur nog een tikkeltje beter mogen) en voelt zich overal op zijn gemak, terwijl hij goed overweg kan met zijn hogere zwaartepunt. Kortom, een goed rapport, al is het geheel weinig meeslepend als gevolg van een gebrek aan feedback. Het remysteem blijkt erg krachtig en verzwakt niet bij intensief gebruik.

Veiligheid: 142/200

Terwijl op dit moment nog maar weinig middenklassers sterk uit de hoek komen qua veiligheidsuitrusting, heeft Nissan zijn huiswerk goed gemaakt. De Pulsar kan rekenen op het Safety Shield, dat een dodehoekcontrole omvat, naast een spoorassistent en een systeem dat bewegende voorwerpen rond de auto detecteert. Last but not least is er afhankelijk van de versie ook een 360-gradencamera, evenals een noodremfunctie die indien nodig zelf kan beslissen om (sterk) te remmen.

Comfort: 152/200

Het comfort is beslist een van de troeven van deze Pulsar, want op dat vlak scoort hij uitstekend. In deze Japanner voelt de weg gewoon zachter aan, dankzij de goed filterende ophanging en de kwaliteitsvolle stoelen. Bovendien is ook het geluidscomfort van een erg goed niveau. Weliswaar is de dieselmotor bij het optrekken wat luidruchtiger dan zijn tegenhanger op benzine, maar het verschil is echt klein en in ieder geval is de balans uitstekend voor de categorie.

Functionaliteit: 109/160

De Pulsar is een bijzonder ruime berline. Dat is met name het geval op de achterste zitplaatsen, waar de beenruimte ronduit verrassend is en kan wedijveren met die van een categorie hoger. En Nissan heeft zelfs aan de gezinnen gedacht, want dankzij de niet al te forse middentunnel kun je achterin met drie volwassenen zitten. Het koffervolume is gemiddeld, maar de Pulsar vraagt wel een meerprijs voor de dubbele bodem die een vlakke laadvloer oplevert.

Budget: 83/120

De Pulsar is zeker niet overdreven duur. De Japanse middenklasser is zelfs behoorlijk interessant geprijsd, zeker als je rekening houdt met de uitrusting die hij meekrijgt, maar ook met zijn riante binnenruimte. Het garantieprogramma is klassiek, net als de beschikbare uitbreidingsmogelijkheden. Zoals vaak bij Aziatische modellen moet je wel voor een duurdere versie kiezen als je meer uitrusting wilt, aangezien de lijst met mogelijke opties bijzonder beknopt is.

Besluit: 716/1000

Om niet langer enkel SUV's te kunnen aanbieden schotelt Nissan ons een klassieke berline voor met meerdere argumenten. De ruime en comfortabele Pulsar is pragmatisch ingesteld, wat resulteert in een grote veelzijdigheid en een beperkt verbruik. We kunnen hem wel een versnellingsbak met een hakerige bediening en een lange spreiding aanwrijven, maar dat is het zowat. Qua prijs is deze Nissan helemaal niet slecht gepositioneerd gezien zijn algemene fabricagekwaliteit en zijn uitgebreide uitrusting van bij de basisuitvoering.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Nissan Pulsar 1.5 dCi nalezen in AutoGids 917 van 24/12/2014.

  • Verrassende binnenruimte, vooral achterin
  • Discrete look
  • Uitgebreide veiligheidsuitrusting
  • Zuinige motor
  • Geluiddemping en algemeen comfort
  • Keurige verhouding prijs-uitrusting
  • Wat karakterloze look
  • Grillige versnellingsbakbediening
  • Lange versnellingsbakspreiding, hernemingen
  • Zicht schuin achteruit
  • Ergonomie infotainmentsysteem

In dit artikel : Nissan, Nissan Pulsar

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker