Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Renault Mégane: de Peugeot 308 in het vizier

Geschreven door David Leclercq op

De vierde generatie van de Mégane komt meer verfijnd voor de dag, zowel wat stijl als techniek betreft. Op beide vlakken is het model overigens schatplichtig aan de nieuwe Espace en Talisman.

HET CONCEPT

De Renault Mégane is meer dan een bestseller voor Renault, het is ook wereldwijd het meest verkochte model. Het C-segment, dat van de compacte berlines, is op 10 jaar tijd verdubbeld qua volume (van 10 tot 17 miljoen voertuigen) en tegenwoordig goed voor ongeveer een kwart van de wereldwijde productie. In Europa blijft dit segment bovendien het meest lucratieve (met 5,5 miljoen exemplaren) wordt het in grote mate gedomineerd door de Volkswagen Golf, de Opel Astra en… de Peugeot 308. Vandaar dat Renault de vierde generatie van de Mégane ontwikkelde met dit trio in het vizier. Dit nieuwe model wil de lat hoog leggen, zowel wat de stijl als het technische gedeelte betreft. Het kan ook rekenen op enkele erfenissen van de laatste Talisman en Espace, zoals de R-Link 2-interface of de vierwielsturing op de GT-versies (4Control).

  • Weggedrag van goede kwaliteit
  • Looks en afwerking
  • Aangename 1.6 dCi, comfort en geluiddemping
  • Stroeve versnellingsbak
  • Toegang koffer en instap achterin
  • Kleine tank (47 liter)

WAT VERANDERT ER?

De Mégane 4 heeft niets meer te maken met zijn voorganger, en dat is logisch. Het nieuwe model staat namelijk op de modulaire architectuur van de alliantie (CMF), die ook als basis dient voor de Nissan Qashqai en Pulsar en de Renault Espace, Talisman en Kadjar, en binnenkort ook voor de volgende Scénic zal worden gebruikt. Ook op esthetisch vlak zien we een duidelijke breuk, want de Mégane oogt gespierder en tegelijk eleganter. Dat is duidelijk zichtbaar achteraan, waar de opvallende lichtblokken de auto nog meer persoonlijkheid geven. De Mégane zal wel enkel nog verkrijgbaar zijn in 5-deursversie. De 3-deurs-Coupé werd geschrapt, vanwege onvoldoende vraag om de ontwikkelingskosten te rechtvaardigen. Er komt echter wel een break, die we in de tweede helft van 2016 verwachten. Het motorpalet bestaat uit 4 diesels (1.5 dCi met 90 en 110 pk en 1.6 dCi met 130 of 165 pk) en 3 benzinemotoren (1.2 TCe met 100 of 130 pk en 1.6 TCe van 205 pk). De krachtigste benzine en diesel worden enkel gecombineerd met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling.

HOE RIJDT HIJ?

Met een gelijkaardige motor zou de nieuwe Mégane 90 kilogram lichter zijn. Goed nieuws, ware het niet dat ook de extra uitrusting gewicht in de schaal werpt. Alles samen weegt de Mégane 4 daardoor ongeveer evenveel als zijn voorganger en dus toch 150 kilogram meer dan een vergelijkbare Peugeot 308. Het chassis maakt gebruik van de beproefde oplossingen (McPherson vooraan, torsieas achteraan), maar de sporen zijn aanzienlijk breder (respectievelijk + 5 en + 4 centimeter). Ook nieuw is het systeem met vierwielsturing op de GT-afwerking. Daarmee kunnen de achterwielen 2,7 graden mee- of tegensturen om het manoeuvreren bij lage snelheid of de stabiliteit bij hogere snelheden te bevorderen. Dat levert uiteraard een bijzonder wendbare en levendige auto op.

Maar ook zonder die 4Control weet de Mégane al te verrassen door zijn efficiëntie, met een voortrein die pas laat ten prooi valt aan onderstuur. De schokdemping blijkt al erg geslaagd op de klassieke versies en is nog wat doeltreffender op de GT. De adaptieve schokdemping van de Espace en de Talisman is hier niet leverbaar, maar dat is niet erg, want die kon ons in de twee genoemde modellen toch niet echt overtuigen. Voor onze testen waren enkel de 1.6 dCi 130 en 165 beschikbaar. De minst krachtige van de twee kwijt zich al prima van zijn taak, ondanks een (licht) gebrek aan kracht bij heel lage toerentallen en een iets te stroeve versnellingsbak. Rijcomfort en geluiddemping zijn verzorgd.

BUDGET/UITRUSTING

Het grote argument van de nieuwe Mégane zijn de uitrustingselementen die rechtstreeks overgenomen werden van een hogere categorie. We denken dan aan de R-Link 2-interface, die in de meest geëvolueerde versie een scherm van 8,7 inch in portretmodus heeft (er zijn ook versies met horizontale schermen van 4,2 of 7 inch), maar ook aan de vele rijhulpsystemen, zoals de actieve snelheidsregelaar (die wel ‘maar’ werkt tot 140 km/h), het autonome remsysteem, de verkeersbordenherkenning, de dodehoekcontrole en de (passieve) spoorassistent of het head-updisplay. Een mooi aanbod, en de tarieven sluiten perfect aan bij die van de concurrentie.

DE CONCURRENTEN

Er liggen natuurlijk heel wat concurrenten op de loer. Uiteraard is er het leiderstrio (VW Golf, Opel Astra, Peugeot 308), maar er zijn er nog, zoals de Honda Civic, de Toyota Auris, de Hyundai i30 en de Kia Cee’d. Bovendien brengt Fiat binnenkort ook nog een nieuwe Tipo uit.

ONS VERDICT

De Mégane 4 gaat op alle vlakken vooruit, zowel wat de stijl als het comfort betreft en ook qua afwerking, inrichting en uitrusting, waarmee deze compacte middenklasser lonkt naar duurdere segmenten. Korotm, deze nieuwe Mégane heeft alles in huis om een belangrijke speler te worden binnen zijn categorie.

In dit artikel : Renault, Renault Mégane

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars