Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Een stap achteruit voor downsizing?

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-10-2016

De CO2-normen, vaak gekoppeld aan de autobelasting, hebben de constructeurs ertoe geleid de cilinderinhoud van motoren te verlagen. Nu, zouden de toekomstige NOx-tests in reële omstandigheden ze tot ‘upsizing’ kunnen aanzetten.

Downsizing was het wondermiddel voor heel wat constructeurs om betere verbruiks- en CO2-cijfers te bekomen, hetgeen dikwijls fiscaal interessant is. Er was de komst van de driecilinders en de drukgevoede eenliters, die minder verbruiken bij eenzelfde vermogen. Op de bank slagen deze motoren erin binnen de normen te blijven die door de politici werden vastgelegd. Welnu, bij NOx-tests in reële omstandigheden zouden deze kleine blokken het moeilijk kunnen hebben. Daarom denkt Reuters dat verscheidene constructeurs het over een andere boeg willen gooien. 

Kosten/batenverhouding

Technologisch gezien zou het mogelijk zijn de NOx-verhouding van de kleine cilinderinhoud te verbeteren. Maar de aanzienlijke meerkosten die hiervoor nodig zijn zouden hen ervan doen afzien. Dus vermeldt Reuters dat de constructeurs Opel, Renault en Volkswagen overwegen de cilinderinhoud snel te vergroten. Behalve wanneer de CO2 dan opnieuw riskeert te boomen. Er dienen oplossingen te worden gezocht, samen met hun ontwikkelings- en productiekosten. Een ervan is de hybridisering.

Benzine en diesel

Experts die door Reuters bevraagd werden voorspellen minimale cilinderinhouden van 1,2 l voor benzinemotoren en van 1,5 l voor de diesels. Anderszins zouden de resultaten met de nieuwe tests in reële omstandigheden slecht kunnen zijn. Upsizing wil echter niet zeggen: grote blokken van drie of vier liter. De motoren blijven een gemiddelde cilinderinhoud van 1,4 l tot 1,8 l met elektrische assistentie hebben. Anders gezegd: een veralgemeende hybridisering. Zonder de elektrische wagens te vergeten, die voornamelijk gebruikt worden voor het (voor)stedelijk verkeer.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten