Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / De zaak VW: Volkswagen wil geen schadevergoeding betalen aan Europese klanten

Geschreven door David Leclercq op 23-11-2015

De groep heeft laten weten dat ze geen compensaties zou betalen aan klanten die een van de dieselmodellen met sjoemelsoftware in hun bezit hebben, en dat in tegenstelling tot wat er in de Verenigde Staten gebeurt.

Lees ook: het volledige Volkswagen-dossier

 

“De financiële compensatie zal enkel aangeboden worden aan Amerikaanse en Canadese klanten”, zo legde een woordvoerder van Volkswagen uit aan het magazine Automotive News Europe. Deze uitspraak wijst er dus op dat de Volkswagen-groep geen schadevergoeding zal betalen aan Europese klanten die eigenaar zijn van een dieselvoertuig dat uitgerust werd met sjoemelsoftware voor de vervuilende uitstoot. Een schril contrast dus met de Noord-Amerikaanse situatie, waar de constructeur zijn klanten een pakket van 1.000 dollar zal aanbieden, plus een uitbreiding van de garantie.

De impact beperken

In Europa zal de autoconstructeur zich ertoe beperken zijn voertuigen aan te passen en te proberen de ongemakken door deze terugroeping zo veel mogelijk te beperken. In Europa gaat het om 8,5 miljoen voertuigen, tegenover 482.000 in Noord-Amerika. Volkswagen verklaart dat de financiële compensatie voor Amerikaanse klanten gerechtvaardigd wordt, omdat zij een voertuig kochten dat “clean Diesel” genoemd werd en dat dus verondersteld werd schoon te zijn. Dit is niet het geval bij de Europese klanten. Deze aanpak is wel een beetje gewaagd, maar kan wel verklaard worden door het feit dat het imago van Volkswagen in Europa minder ondermijnd is dan in de Verenigde Staten, waar het aantal betrokken voertuigen bovendien veel minder groot is. Want als Volkswagen deze aanpak zou hanteren in Europa, dan zou dat de groep 8,5 miljard extra kosten. En dat is waarschijnlijk onhoudbaar voor de onderneming.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten