Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Project UR:BAN: rijhulpsystemen voor in de stad

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-10-2015

De Duitse autoconstructeurs en verschillende tientallen onderaannemers nemen deel aan een project dat rijhulpsystemen ontwikkelt. UR:BAN bekommert zich om het rijden in stadscentra.

Op dit moment zijn de rijhulpsystemen in onze auto's eerder doeltreffend op snelwegen en grote wegen. Maar in de stadscentra blijft het voor de bestuurder nog steeds moeilijk, omdat hij rekening moet houden met heel wat obstakels, andere weggebruikers en situaties. Wanneer een kind plots de straat oversteekt of een auto een parkeerplaats verlaat, dan is het voor een autobestuurder soms moeilijk om tijdig te reageren. UR:BAN wil de ideeën en de middelen van de auto-industrie en de Duitse onderzoekscentra verzamelen.

Rijden in de stad

Het project UR:BAN werd gelanceerd in 2012 en wil technische oplossingen vinden om de risico's op ongevallen te verminderen en om de veiligheid op de weg en het comfort in een stedelijke omgeving te verbeteren. Het acroniem (dat staat voor Urbaner Raum: Benutzergerechte Assistenzsysteme und Netzmanagement) omvat de Duitse overheid, de Duitse constructeurs (Audi, BMW, Mercedes, Opel, Volkswagen), hun onderaannemers, universiteiten en onderzoekscentra voor het testen van nieuwe technologieën voor rijhulpen in de stad.

Eerste conclusies

In Düsseldorf hebben de 31 partners de eerste conclusies van hun experimenten vrijgegeven en de ontwikkelingen voor de toekomst aangekondigd. Het gemeenschappelijk onderzoekswerk van 2016 zal betrekking hebben op de “rijhulp- en verkeersmanagementsystemen in een stedelijke omgeving” met een budgettaire enveloppe van 80 miljoen euro waarvan minstens 50 procent overheidsgeld. De constructeurs dragen bij met hun vakmanschap en prototypes om te experimenteren met de systemen die bedacht worden in de laboratoria, zoals het 360°-zicht of de onderlinge verbinding tussen voertuigen en infrastructuur.

De UR:BAN-oplossingen

Zo zorgde Audi voor een A7 Sportback die in staat is om naderende voertuigen te detecteren dankzij speciale sensoren. Het merk met de ringen werkt net als Volkswagen ook aan cognitieve ondersteuning. Het gaat om systemen die de bestuurder helpen in stadsverkeer en hem tijdig informeren. Ze stellen ook de gepaste manoeuvres voor. In noodgevallen kan de auto ook ingrijpen. Bij BMW werd vooral gewerkt aan de interactie tussen de auto en de gegevens die geleverd worden door het GPS en Galileo en de mobiele netwerken UMTA/LTE.

En nog andere

Mercedes heeft zich erop toegelegd de boordcomputers in staat te stellen het gevaar te herkennen net als een mens en zo foute reacties te voorkomen. Opel heeft zich ook gericht op het voorkomen van foute meldingen. Het merk heeft een Insignia Sports Tourer uitgerust met een interface met tips voor de bestuurder. Deze interface werkt met informatie die via Wi-Fi verstuurd wordt door de infrastructuur via het verkeersmanagementnetwerk. Dit is in ieder geval een representatief maar niet exhaustief overzicht van alle testvoertuigen die zich in het Duitse verkeer hebben begeven. Meer algemeen heeft UR:BAN de Duitse auto-industrie de mogelijkheid gegeven om samen te werken met private, universitaire en openbare onderzoeks- en denkcentra.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten