Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi SQ7: high voltage

Geschreven door Laurent Blairon op

Nog nooit werd de dieselmotor zo in vraag gesteld. Toch waagt Audi zich aan de SQ7, met het krachtigste dieselblok van de wereld dat een boost krijgt van een elektrische compressor.

Het concept

5,07 meter, 2.300 kg, 435 pk uit een V8 diesel en bijna 100.000 euro: voorstanders van lichte of alternatieve mobiliteit zullen het niet graag horen. Maar op de automarkt heb je van alles wat nodig en deze super-SUV van Audi wekt ongetwijfeld sympathie bij rijke excentriekelingen die de Tesla Model S en andere luxehybrides verafschuwen. Hij heeft in ieder geval sterke argumenten: een V8 diesel met 435 pk en een koppel van 900 Nm. Geen enkele andere diesel-SUV benadert de technische fiche. Of de gebruikte technologie, want voor de eerste keer in een seriewagen is de SQ7 uitgerust met een elektrische compressor gevoed door een bijkomende batterij van 48 volt. Die levert ook de energie die nodig is voor de actieve antirolcontrole (optie). De SQ7 wordt het vlaggenschip van alle SUV’s met vier ringen, maar niet de krachtigste Q7 ooit. De vorige Q7 waagde zich in zijn tijd aan een V12 TDI met 500 pk. Maar binnen de logica van de downsizing is de V8 turbodiesel moderner en tegelijk sportief.

  • Topdiesel
  • Uitstekend weggedrag
  • Comfort, beschikbaar met 7 plaatsen
  • Remmen onder belasting
  • Exclusieve prijs
  • Formaat

Wat er verandert

De basis is uiteraard bekend. De SQ7 rust op het MLB2-platform (motor in lengterichting), gebruikt de ASF-structuur (Audi Space Frame) van aluminium en staal en heeft een ‘huid’ helemaal van aluminium. De nieuwe batterij van 48 volt vindt een plekje achterin, onder de vloer, zonder plaats af te nemen van de inzittenden of de tweede zitrij achterin (zeven plaatsen) in de weg te staan. De koffer verliest wel wat volume, maar blijft ruim: 705 (derde rij neergeklapt) tot 1.890 liter (tweede en derde rij plat). De SQ7 krijgt een S-look die zijn sportiviteit benadrukt. Led-koplampen zijn standaard, net als de 20-duimsvelgen die de wielkasten beter vullen. De Q7 is niet lager dan een normaal exemplaar en geeft eerder de indruk van een zeer grote break dan van een hoge SUV. Hij behoudt de aandrijving op de vier wielen en de Tiptronic-versnellingsbak met acht verhoudingen.

Hoe rijdt hij?

Beeld je even in wat een uitdaging het is: 2,3 ton en 435 pk vlot door de bochten krijgen. Gelukkig worden de ophanging met vijf armen per wiel en de standaard pneumatische schokdemping (met S-stand om sneller te reageren) bijgestaan door een stevig bandenformaat (285-45-20 standaard) en in ons geval door het Driving Dynamics-pakket met sportdifferentieel, vierwielsturing en elektromechanische controle van de rolbewegingen. Met zo’n hoog zwaartepunt zijn we verrast wanneer we de haarspeldbochten in de Elzas aansnijden: erg doeltreffend. De meesturende achterwielen en het sportdifferentieel duwen de auto letterlijk naar de binnenkant van de bocht en je moet geen schrik hebben om snel als een kanonkogel de bocht uit te accelereren. De elektromechanische stuurbekrachtiging blijkt op dit vlak zeer overtuigend en wanneer onderstuur optreedt, is de snelheid al adembenemend. Wil je deze gigant stoppen op het asfalt, dan blijken de remafstanden toch iets te lang. Voor zo’n auto wacht je beter op de carbon-keramische remmen, die voor binnenkort beloofd zijn.

Budget/uitrusting

Je kunt de SQ7 bestellen vanaf eind mei voor een basisprijs van ongeveer 91.000 euro, maar vooral in Wallonië moet je daar nog een pak fiscale lasten bijnemen. Voor deze basisprijs krijg je al een ‘voorkeursbehandeling’ met led-koplampen, 20-duimsvelgen, een pneumatische ophanging, uitstekende sportzetels in leder en alcantara en de S-uitvoering van het koetswerk. Klanten zullen al snel uitkomen bij een factuur van 100.000 euro, na toevoeging van het Driving Dynamics-pakket, de virtual cockpit (digitale tellers), een Bang&Olufsen-geluidsinstallatie van topniveau en nog enkele extra’s.

De concurrenten

Qua prijs en cilinderinhoud is de dichtste concurrent natuurlijk de Porsche Cayenne V8 diesel, maar de SQ7 overtreft hem met maar liefst 50 pk. De prijs, de cilinderhoud en het aantal cilinders is hetzelfde in de Range Rover Sport, maar die heeft ‘slechts’ 340 pk. Bij BMW maakt de X5 M50d (drieliter, 381 pk) zijn achterstand van 50 pk mogelijk goed met iets meer sportiviteit. Over de Maserati Levante diesel – veel minder krachtig (drieliter, 275 pk) en duur – spreken we zelfs niet.

Ons verdict

Deze krachttoer van Audi maakt indruk, zelfs op automobilisten die ongevoelig zijn voor grote SUV’s. Een diesel met superlatieven, een sportief imago en dito prestaties, een stevige prijs: de SQ7 maakt deel uit van de uitzonderlijke auto’s die je niet zozeer koopt om rationele redenen.

Technische fiche: Audi SQ7

Motor: 8 cilinders in V, turbo + compressor, 3.956 cm³

Vermogen: 435 pk/320 kW van 3.750 tot 5.000 tr/min

Koppel: 900 Nm van 1.000 tot 3.250 tr/min

0 tot 100 km/u: 4,9 s

Topsnelheid: 250 km/u

Verbruik gemengde cyclus: 7,2 l/100 km

CO2-uitstoot: 190 g/km

In dit artikel : Audi, Audi Q7

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars