Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / FIAT 500X, de 500 voor de urban jungle

Na de gezinsgerichte 500L verwelkomen we vandaag de 500X, waarmee Fiat nu ook een kleine SUV in het gamma heeft, mét of zonder vierwielaandrijving.

Prijs
NB

Het concept

Om te beginnen: de 500X is niet te verwarren met de 500L Trekking - die in feite niets anders is dan een 500L met kunststof wielkasten. Neen, de nieuwkomer is een echte modderploeteraar... tenminste in zijn Cross-uitvoering met vier aangedreven wielen. Fiat weet echter goed genoeg dat het gros van de cliënteel van dit soort auto's vooral geïnteresserd is in de looks en biedt daarom ook een voorwielaangedreven Urban-versie aan. Zeg maar een stads-SUV zoals er tegenwoordig zo veel zijn...

Als we de constructeur mogen geloven, is het segment van de kleine SUV's vandaag het meest lucratieve in Europa. Maar Fiat heeft de 500X niet alleen voor ons continent ontwikkeld: de auto zal in meer dan honderd landen verspreid over de hele wereld verkocht worden. De 500X is trouwens de eerste Fiat die volledig werd ontworpen binnen de recent opgerichte FCA-structuur (Fiat Chrysler Automobile), wat meteen verklaart waarom hij technisch en qua uitrustingsmogelijkheden sterk verwant is met de Jeep Renegade. Stilistisch is de Fiat daarentegen zo Italiaans als maar zijn kan...

Wat verandert er?

Op wat onderdelen van zijn ophanging na (zoals schokdempers, veren of antirolstangen) deelt de 500X zijn platform - en zijn wielbasis van 2,57 meter - met de Jeep Renegade. Omdat de Amerikaanse constructeur van terreinrijden zijn stokpaardje heeft gemaakt, ging er heel wat aandacht naar de wieltreinen en de koetswerkstijfheid, en daar profiteert de 500X volop van. Met een koetswerk dat voor 73 procent bestaat uit staal met een erg hoge trekvastheid, is dit een van de meest stijve Fiats ooit. Met alle gunstige gevolgen van dien voor het weggedrag, het comfort of zelfs de productie van geluid en trillingen. Fiat mag zijn handjes kussen met zo'n goede partner...

Naast de gewone voorwielaangedreven versie is er ook een 4x2 Plus, uitgerust met een slimme tractiecontrole en alleseizoenbanden, die in moeilijker gripomstandigheden een betere trekkracht garanderen - naar het voorbeeld van de Grip Control in de Peugeot 2008 bijvoorbeeld. Wie van plan is regelmatig het asfalt te verlaten, is echter het best gediend met de 4x4, voorzien van een automatische koppeling die haast ogenblikkelijk de vereiste hoeveelheid motorkoppel naar de achterwielen kan sturen. Jammer genoeg is deze overbrenging enkel verkrijgbaar in combinatie met de gloednieuwe negentrapsautomaat (van ZF-makelij)... en die is dan weer voorbehouden aan de 2.0 MJET van 140 pk.

Naast die topdiesel rekent de 500X vooral op zijn 1.6 MJET van 115 of 120 pk (109 g CO2/km). Verder zijn er nog twee benzinemotoren, eveneens van Fiat: de atmosferische 1.6 van 110 pk en de 1.4 MultiAir (Turbo) van 140 pk. De bekende 1.3 MJET van 95 pk volgt later nog en wordt meteen de enige krachtbron die nog een vijfversnellingsbak meekrijgt, alle andere motoren beschikken sowieso over zes versnellingen. Binnen afzienbare tijd mogen we nog een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling verwachten voor de 4x2-varianten.

Hoe rijdt hij?

Fiat 500-rijders zullen zich niet ontheemd voelen in de 500X: in het interieur vinden we alle stilistische gimmicks van de kleine stadsmus terug. De gekleurde inzetstroken in het dashboard, de ronde wijzerplaten, het stuur met zijn dikke velg of de stoelen in neo-retrostijl, allemaal werden ze keurig aangepast aan dit nieuwe model. Net zoals in de 500L zitten de stoelen wel niet zo comfortabel, als gevolg van een nogal harde rugleuning. Voor de rest is de rijhouding echter verzorgd, ook al omdat de verstelmogelijkheden voldoende uitgebreid zijn: zowel een hoge rijhouding als in een SUV als een 'normale' positie dichter bij de vloer is mogelijk.

Stuur en versnellingspook liggen stevig en prettig in de hand. Naar het voorbeeld van Alfa Romeo's DNA-systeem rust Fiat de 500X sowieso uit met het Mood Select. Met een draaiknop kun je daarmee kiezen uit drie rijprogramma's (Auto, Sport en All Weather), die een invloed hebben op de sturing van onder meer motor, antispinsysteem en stuurbekrachtiging. Van bij de eerste meters voel je dat de ingrepen aan het onderstel - en dan voornamelijk de stijfheid - hun vruchten afwerpen. De 500X verrast echter niet alleen door zijn homogene chassis, maar in het geval van onze 1.6 MJET ook door het aangename karakter van zijn aandrijfgheel, zowel qua acceleraties en tussensprintjes als qua geluiddemping.

Budget/uitrusting

Om zijn imago en de restwaarde hoog te houden kiest Fiat voor zijn 500-modellen niet zozeer voor een prijzenoffensief, maar wel voor een degelijke verhouding tussen prijs en uitrusting. Dat lijkt ook voor de 500X het geval te zijn, al blijven we wat terughoudend in afwachting van de lijst met standaarduitrusting. In ieder geval kleeft aan een 500X 1.6 Pop een aantrekkelijk prijskaartje van 16.500 euro... maar kost de minst dure diesel (1.6 MJET Pop Star) meteen 21.600 euro. De 4x4-variant (2.0 MJET 140 Cross) maakt je zelfs 26.750 euro armer...
De 500X kan ook rekenen - standaard of als optie, dat ligt allemaal nog niet vast - op een uitgebreide uitrusting inzake veiligheid (zoals een afstandsregelaar, dodehoekcontrole of spoorassistentie) of comfort (onder meer een panoramisch open dak en de infotainmentcentrale Uconnect). En zoals bij elke zichzelf respecterende Fiat 500 kun je je 500X ook op talloze manieren personaliseren (via verschillende soorten velgen, stickers, interieuraankledingen, enzovoort).

Concurrentie

Het segment van de kleine SUV's is intussen al dichtbevolkt en krijgt er zowat elke maand wel een nieuw model bij. Zoals de gewone 500 in de eerste plaats een rivaal is voor de Mini Hatch, is de Mini Countryman de concurrent bij uitstek voor de 500X. Verder noemt Fiat zelf ook nog de Nissan Juke en Opel Mokka als rivaal, maar er zijn er nog...

Ons verdict

De Fiat 500X is een aantrekkelijke auto: zijn interieur voelt volwassener aan dan dat van de 500L en ook qua rijgedrag staat hij een trapje hoger. Kortom, deze nieuwkomer verdient een plek op de shortlist van mensen op zoek naar een compacte, stijlvolle én aangenaam rijdende SUV.

In dit artikel : Fiat, Fiat 500X

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker