Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Fiat Tipo: populair, maar koket…

Geschreven door Olivier Maloteaux op

Met de nieuwe Tipo keert Fiat terug naar zijn roots: een eenvoudige, praktische en betaalbare auto. Een beetje in de sfeer van Dacia eigenlijk. Maar dan wel op een stijlvolle manier…

Het concept

Met de ontwikkeling van de Tipo wilden de ontwerpers een ruime en betaalbare gezinswagen aanbieden. Het model is 4,54 meter lang en onderscheidt zich door de riante ruimte achterin, waar twee volwassenen van 1,80 meter comfortabel plaats kunnen nemen. Ook de middelste zitplaats is ruim, maar daar is de hoofdruimte wat beperkter. Nog een sterk punt van het model: de koffer, met een volume van 520 liter met de achterbank op zijn plaats. En dat allemaal voor een interessante prijs. Bovendien heeft Fiat ook aandacht besteed aan de lijn van zijn nieuwe gezinswagen, een zeldzaamheid voor zo’n rationele auto. Het Tipo-gamma zal ook niet uit één enkel model bestaan: er komen nog een vijfdeursversie en een break, die beide in maart voorgesteld zullen worden op het salon van Genève. Ze behouden de voorkant van de berline en om de kosten te beperken zullen ze allemaal in Turkije geproduceerd worden.

  • Erg interessante prijs
  • Comfort achterin, koffer
  • Verzorgd uiterlijk
  • Filtering, ophangingsgeluiden
  • Wat artificieel aanvoelend stuur
  • Erg plastiekerig interieur

Wat verandert er?

Alles eigenlijk, want Fiat had op onze markt al lang geen compacte gezinswagen met aparte koffer meer. De constructeur is voor zijn nieuwe Tipo echter niet vertrokken van een wit blad. Het model neemt het platform van de Fiat 500X en 500L met verlengde wielbasis over. Binnenin is er zoals reeds gezegd meer dan plaats genoeg. Gezien de economische roeping van het model is de afwerking echter veel bescheidener dan in een 500X: zo zwaaien harde kunststoffen de plak. Maar globaal genomen zijn de materialen wel goed geassembleerd. Voor de prijs die je betaalt, kom je dus zeker niet bedrogen uit.

Hoe rijdt hij?

Eenieder zou makkelijk een juiste houding moeten kunnen vinden aan het stuur, dat bij elke versie verstelbaar is in de hoogte en de diepte. Wij konden enkel de topmotor, de 1.6 MJET, uittesten. Deze is al bekend van andere modellen van het merk en werd sinds zijn overstap naar de Euro 6-norm opgedreven tot 120 pk. Deze dieselversie heeft voorlopig nog geen recht op een automatische versnellingsbak en wordt enkel gecombineerd met een manuele zesbak die zich wat stroef laat bedienen. Hoewel de 1.6 MJET wat hol klinkt bij lage toeren, blijkt hij nadien wel performant. Hij gromt wel een beetje bij het optrekken, maar is erg discreet bij constante snelheid. Er vallen echter wel wat rol- en ophangingsgeluiden op te merken, wat erop wijst dat Fiat hier waarschijnlijk wat bespaard heeft op isolatiemateriaal. De ophanging leek ons ook wat stug op kleine oneffenheden in het wegdek. Een tekortkoming die wellicht versterkt werd door de zeventienduimvelgen van onze testversie. Ook jammer is dat de stuurbekrachtiging wat kunstmatig aanvoelt. Globaal genomen rijdt de Tipo echter goed. En zoals het een goede gezinswagen betaamt, vertoont hij een geruststellend weggedrag.

Budget-Uitrusting

De Fiat Tipo wordt aangeboden met vier motoren. Het gaat om twee atmosferische benzinekrachtbronnen (de 1.4 Fire van 95 pk en de 1.6 E-torQ van 110 pk van Chrysler) en twee turbodiesels: de 1.3 MJET van 95 pk (de enige met een stop-startfunctie) en de 1.6 MJET van 120 pk. De basisversie kost zonder opties 14.100 euro met een benzinemotor en 16.590 euro met een zelfontbrander. Dat zijn bijzonder interessante prijzen voor een auto die zo ruim is. En als kers op de taart is de standaarduitrusting al niet min, met onder andere een manuele airco, elektrisch bedienbare voorste zijruiten en buitenspiegels en een radio met AUX- en USB-ingang. Als zichzelf respecterende moderne auto kan de Tipo ook uitgerust worden met het multimedia- en navigatiesysteem UConnect met een aanraakscherm van 5 duim (wat een beetje klein is…) en Bluetooth (die de telefonie en streaming van muziek garandeert).

Concurrenten

De Fiat Tipo wordt een concurrent van budgetvriendelijke rationele gezinswagens. Hij viseert vooral de Toyota Corolla, de Skoda Rapid en de Seat Toledo, die alle drie duurder zijn. Enkel de Dacia Logan blijft aanzienlijk goedkoper, maar is dan ook 19 centimeter korter dan de Fiat en heeft een minder volledige standaarduitrusting.

Ons verdict

De Fiat Tipo is een eenvoudige, maar geen simplistische auto die zijn werk prima doet: het is een ruime en globaal genomen efficiënte en bijzonder betaalbare gezinswagen, die toch over de nodige uitrusting beschikt. En bovendien is hij ook stijlvol. Binnen het segment van de rationele drievolumegezinswagens is de Tipo dus een topper. Bij ons wordt echter vooral uitgekeken naar de vijfdeurs. Die zal wel wat duurder zijn dan de berline, maar Fiat belooft dan ook een betere interieurafwerking. We moeten wachten tot de lente om erachter te komen of de verhouding prijs-uitrusting-comfort van de vijfdeurs even interessant is als bij de vierdeurs.

Technische fiche

Tipo 1.6 MultiJet 120 pk

Basisprijs

€ 18.990

Verbruik gemengd:

4,2 l/100 km

CO2-uitstoot

110 g/km

0 tot 100 km/h:

9,7 seconden

1000 m vanuit stilstand

niet meegedeeld

In dit artikel : Fiat, Fiat Tipo

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars