Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Honda CR-V 2WD 1.6 i-DTEC

De Honda CR-V bestond al met enkel aandrijving op de voorste wielen, maar om de CO2-uitstoot nog verder te drukken is hij voortaan ook verkrijgbaar met de kleine 1.6 i-DTEC-dieselmotor.

Prijs
NB

In het SUV-segment zijn het de modellen die zich tevredenstellen met twee aangedreven wielen, die het laken naar zich toetrekken. De verklaring ligt voor de hand: '2WD's' verbruiken minder en zijn scherper geprijsd dan hun 4WD-stalgenoten. Daarom introduceerde Honda al een voorwielaangedreven versie van de CR-V, die kan worden besteld met de kleine 1.6-diesel die onlangs werd ingewijd door de Civic. De 120 pk en 300 Nm sterke 1.6 i-DTEC in kwestie neemt in de CR-V City Runner genoegen met gemiddeld 4,5 l/100 km, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 119 g/km. Dat zijn argumenten die hem in staat moeten stellen om nieuwe klanten te veroveren, en dan vooral in het fleetsegment.

Honda heeft aan de ophanging gesleuteld, waardoor het koetswerk van deze CR-V in de meeste gevallen mooi horizontaal wordt gehouden in de bocht. Het comfort is er helaas de dupe van... Kort op elkaar volgende wegoneffenheden doen de CR-V namelijk nogal huppelen. De besturing is direct en nauwkeurig, maar de weerstand wordt onvoldoende opgebouwd naarmate de snelheid toeneemt. Jammer, want de kleine 1.6 is een schitterende motor. De spreiding van zijn manuele zesversnellingsbak past perfect bij het toerentalgebied waarin hij het beste van zichzelf geeft: tussen 1.500 en 3.500 o/m. Hij klinkt daarentegen wat ruwer, maar daar tillen we niet al te zwaar aan, gezien hij verrassend gewillig en gul uit de hoek komt voor een motor van zijn cilinderinhoud.

Met de overtuigende CR-V 1.6 i-DTEC met voorwielaandrijving hoopt Honda opnieuw aansluiting te vinden bij het Belgische cliënteel. De nieuwe versie staat vanaf september in de showrooms en lijkt alvast onder een goed gesternte geboren te zijn om het te maken in een segment dat nog steeds groeit...

U kunt de Eerste Test van de Honda CR-V 1.6 i-DTEC nalezen in AutoGids 881 van 7/8/2013.

In dit artikel : Honda, Honda CR-V

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker