Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot 3008

Geschreven door Tony Verhelle op

De 3008 is de eerste van een nieuwe generatie Peugeots die het merk weer aan prestige willen doen winnen. Niet toevallig gaat het hier ook om een SUV in het populaire C-segment.

Het concept

In tegenstelling tot zijn nog wat eenvolume-achtige voorganger is de nieuwe 3008 een volwaardige SUV. Bij het nagaan van de marktstatistieken zijn ook bij Peugeot alle waarschuwingslichten op groen gaan staan voor SUV. Op dit ogenblik is een van de 4 verkochte auto’s in Europa een SUV of cross-over en 1 op 10 is een SUV uit het C-segment. Dat betekent dat jaarlijks meer dan 1,5 miljoen van deze compacte SUV’s over de toonbank gaan en het segment is nog steeds groeiende.

Daar wil Peugeot nu op inspelen met een volwaardige SUV van de nieuwste generatie, dat wil zeggen dat de auto een volwaardige SUV is die naast Europa ook in vele andere delen van de wereld zal verkocht worden, in China in een verlengde versie die 4008 zal heten en ter plekke zal gebouwd worden (in samenwerking met Dongfeng). Op die manier zal de Franse constructeur tegen begin 2017 niet minder dan 5 SUV-modellen in zijn portfolio hebben.

  • Ruim en comfortabel
  • Goede rijdynamiek
  • Sfeervol interieur
  • Prijs kan oplopen
  • Geen 4x4 mogelijk
  • Nog steeds te klein stuur

Wat is nieuw?

De nieuwe 3008 wil symbool staan voor de toekomstvisie van Peugeot. Dat wil zeggen dat hij een opvallende vormgeving wil paren aan een nog verbeterde rijervaring en een reeks van technische vernieuwingen die nog niet allemaal zo vanzelfsprekend zijn in het segment. Hij staat op het EMP2-platform van PSA en heeft onder meer een 60 mm langere wielbasis dan zijn voorganger, wat de plaats voor passagiers en bagage moet vergroten. Bij ons wordt de 3008 met 4 krachtbronnen aangeboden, in niet minder dan 7 vermogenversies. Bij de benzinemotoren zijn dat de 1.2 en de 1.6 met respectievelijk 130 en 165 pk, bij de diesels is er de 1.6 HDi met 100 of 116 pk en de 2.0 Hdi met 136, 150 of 180 pk. Qua versnellingsbak is er een handgeschakelde zesbak op de meeste versies, maar de 1.2 PureTech en de 1.6 Hdi van 116 pk kunnen als optie ook aan een (zeer recente) zestraps automaat gekoppeld worden, terwijl die standaard is op de twee topversies, de benzine van 165 pk en de turbodiesel van 180 pk. Op alle versies worden enkel de voorwielen angedreven, voor (licht) terrein rekent Peugeot op elektronische rijhulp zoals Adva      nced Grip Controel waarbij nu ook een Hill Descent Control hulp hoort.

Hoe rijdt hij?

Het eerste wat opvalt als je in de nieuweling plaatsneemt is het aangenaam getekende interieur, maar ook het (voor wat ons betreft) nog steeds onhandig klein stuur. De i-Cockpit zal in eerste instantie heel wat potentiële klanten overdonderen met zijn vele digitale en connectiviteitsmogelijkheden, maar het geheel lijkt ons beter uitgedacht dan voorheen, mede omdat er nu ook een paar klaviertoetsen (toggle switches) terug hun opwachting maken die de hoofdmenu’s in de multi media interface (met groot aanraakscherm) rechtstreeks aanspreken.

We reden tijdens deze eerste kennismaking met de krachtigere motoren en die zorgden voor een comfortabel rijplezier, zeker in combinatie met de hier standaard gemonteerde zestrapsautomaat die alerter of zachter kan reageren naar gelang de gekozen rijmodus.  Met de grote wielen van onze testauto’s (19 duim) kan het veercomfort wat stugger overkomen, maar dat wordt gecompenseerd door goed zittende stoelen. De geluiddemping en de algehele afwerking is verzorgd, de aankleding kwam smaakvol over. Op de Toscaanse landwegen toonde de 3008 zich levendig en alert, zonder daarbij echt sportief te willen overkomen. Het stuur komt ietwat licht en gevoellos over, we vragen ons af of dit met de grootte te maken heeft.

Wat kost hij?

Voor zijn 3008 heeft Peugeot nu niet minder dan 5 afwerkingsniveaus, beginnend bij het instapniveau Access dat enkel met de twee basismotoren (1.2  benzine van 130 pk, 1.6 turbodiesel van 100 pk) te krijgen is en dan respectievelijk 25.300 en 26.300 euro moet kosten. Het uitrustingsniveau Active kost 2.000 euro extra, voor Allure moet je daar nog eens 2.050 euro bij tellen. Een GT Line kost daar nog eens 2.400 euro bovenop. De duurste 3008 op dit ogenblik heeft de echte GT-outfit en is enkel met de 180 pk tweeliter turbodiesel en standaard zestraps automaat leverbaar, voor 39.450 euro. Die zestraps automaat kost 1.600 euro als extra, alle 3008 modellen hebben een stop/start systeem.

De concurrenten

Het is niet enkel bij Peugeot dat ze cijfers/statistieken kunnen lezen en interpreteren. Zowat elke constructeur die zich zelf au serieux neemt, heeft in dit C-segment, dat van de zogenaamde compacte SUV, een of zelfs meerdere modellen in de aanbieidng. Waar de 3008 zich qua “benchmarking” duidelijk op heeft gericht is de recent vernieuwde VW Tiguan, maar uiteraard zijn alle “grote namen” geviseerd, denk maar aan de Ford Kuga, de Honda CR-V, de Hyundai Tucson, de Kia Sportage, de Mazda CX-5, de Nissan Qashqai en zijn Renault-tegenhanger Kadjar, de SsangYong Korando, de Subaru Forester, de Toyota RAV4, om de voornaamste te noemen.

Ons verdict

Het is duidelijk dat Peugeot zich in de toekomst tot de SUV bekent, en de nieuwe 3008 is daarin een speerpunt, ook omdat hij zo de toekomst voor het Franse bedrijf inluidt. Uiterlijk ziet hij er duidelijk uit als een echte SUV, aan het interieur werd qua aankleding en afwerking hard gewerkt en het is ook ruimer dan de voorganger. De 3008 is ook een moderne SUV in de zin dat vierwielaandrijving geen must is, hier  zelfs niet beschikbaar is, maar dat er alles aan is gedaan om het de moderne, qua connectiviteit veeleisende klant zo comfortabel mogelijk te maken. Dat de 3008 wat hoger in het marktsegment mikt, merk je ook aan het brede aanbod én aan de prijssteling, waarbij een goed uitgeruste en gemotoriseerde versie niet echt een koopje is, maar algemeen genomen wel waar voor zijn geld biedt.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars