Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Belastingen en fiscaliteit

De totale kost van je auto berekenen: fiscaliteit

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-10-2021

De totale kost van je auto berekenen: fiscaliteit #1
De totale kost van je auto berekenen: fiscaliteit #1
De totale kost van je auto berekenen: fiscaliteit #2
De totale kost van je auto berekenen: fiscaliteit #2
De totale kost van je auto berekenen: fiscaliteit #3
De totale kost van je auto berekenen: fiscaliteit #3

In België wordt de autofiscaliteit verdeeld onder de verschillende bevoegdheidsniveaus. Voor particulieren wordt de verkeersbelasting bepaald door de gewesten. Maar voor leasewagens blijft het federale niveau verantwoordelijk. Zelfstandigen en ondernemingen moeten ook nog eens rekening houden met specifieke regels.

Algemeen principe

Elke eigenaar van een wagen moet een Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en een Verkeersbelasting (VB) betalen, waarvan de berekeningsmethode verschilt per gewest en in functie van het statuut van de wagen. Met onze rekenmodule kunt u deze belastingen schatten. Bedrijven en zelfstandigen moeten rekening houden met het VAA (Voordeel Alle Aard) en de aftrekbaarheid, die onder meer gekoppeld zijn aan de CO2-uitstoot en de brandstof van het voertuig.

BIV

De Belasting op Inverkeerstelling (BIV) moet je eenmalig betalen bij het inschrijven. In Brussel en Wallonië wordt die berekend op basis van het fiscaal vermogen. In Vlaanderen wordt echter een formule gebruikt die rekening houdt met de CO2-uitstoot van het voertuig, het type brandstof en de Euronorm (zie rekentool). In Wallonië wordt daarnaast nog een zogenaamde Malus geheven op voertuigen die een bepaalde CO2-drempel overschrijden. Elektrische modellen genieten een verlaagde BIV (of een vrijstelling). Op tweedehandswagens daalt de belasting in functie van de leeftijd.

Jaarlijkse VB

De Verkeersbelasting moet elk jaar worden betaald. Ze hangt af van het fiscaal vermogen, gebaseerd op de cilinderinhoud (in Brussel en Wallonië), of van een formule met meerdere variabelen die rekening houdt met de uitstootnorm, de CO2-uitstoot, de brandstof en het fiscaal vermogen (in Vlaanderen).

Accijnzen, btw en aftrekbaarheid

Naast die belastingen betaal je accijnzen op brandstof. Die beïnvloeden de prijs van benzine en diesel aan de pomp. Verder wordt btw geheven op alle zaken die met de auto te maken hebben. Voor zelfstandigen geldt een aftrekbaarheid van de professionele kosten die met de mobiliteit te maken hebben. Die aftrekbaarheid gaat van 40 procent (voor krachtige auto’s met een hoge uitstoot) tot 100 procent (voor EV’s en bepaalde plug-inhybrides). Het percentage hangt vooral af van de CO2-uitstoot en het type brandstof en wordt berekend volgens de volgende formule:

120 % – (0,5 % x brandstofcoëfficiënt x CO2/km).

Voordeel Alle Aard (VAA)

Wanneer het om een bedrijfswagen gaat, moeten zowel de werkgever als de werknemer daar een belasting op Voordeel Alle Aard (VAA) op betalen. De werknemer heeft een maandelijks bedrag dat wordt gezien als een voordeel en dat wordt berekend op basis van meerdere parameters, waaronder de catalogusprijs (opties inbegrepen), de brandstof en de CO2-uitstoot. Die VAA kan je simuleren met onze rekentool. Ook de werkgever betaalt een belasting, waaronder de solidariteitsbijdrage, wanneer hij zijn personeel een voertuig ter beschikking stelt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests