Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Autosalon Brussel 2019 / Tweewielers op het Autosalon Brussel 2019: Het slimste alternatief?

En als een motorfiets of scooter nu eens de beste manier was om de almaar langere files op onze wegen te omzeilen? Een klein overzicht van de sterren in Paleis 8 en 9 op de Heizel.

Overzicht :

Elektrische modellen

Harley-Davidson LiveWire

Electric dream

Voor velen komt het als een complete verrassing: vanaf dit jaar biedt Harley-Davidson zijn eerste elektrische motorfiets ooit aan. Over die LiveWire zijn nog geen technische details bekend, maar deze sportieve roadster met aluminium frame, een sportophanging en sportremmen, belooft indruk te maken – dit is dit jaar allicht de motorfiets waarnaar het meest wordt uitgekeken. Zeg nu nog eens dat Harley-Davidson een conservatief merk is...

 

Vespa Elettrica

Zacht zoemend

Het is zover: de Vespa Elettrica (die overigens niet de eerste elektrische Vespa ooit is) gaat in productie. Zijn motor van 4 kW en 200 Nm (voor een gewicht van 130 kilogram) geeft deze ‘elektrische wesp’ prestaties mee die net iets beter zijn dan die van een klassieke 50 cc-scooter. Het rijbereik met een volle batterij bedraagt 50 kilometer, waarna je de Elettrica vier uur aan een klassiek stopcontact moet hangen. Met 6.479 euro is dit geen koopje, maar voor die prijs ga je nergens zoveel stijl en attitude vinden...

 

Zero Motorcycles

Almaar straffer

Dertien jaar al draait Zero Motorcycles intussen mee. Het merk uit Californië – net zoals Tesla – was een ware pionier bij de 100 procent elektrische tweewielers en pakt voor 2019 uit met een update voor zijn Dual Sport-modellen, die krachtiger werden en ook een groter rijbereik kunnen voorleggen. Zero Motorcycles geeft een actieradius op van 223 mijl (ongeveer 350 kilometer) in stadsverkeer, en 112 mijl (180 kilometer) op de snelweg. De acceleraties zijn sensationeel, het rijgedrag is vergelijkbaar met dat van elke andere moderne motorfiets.

 

Kymco Ionex

Een heel gamma

Elektriciteit is hot bij het Taiwanese Kymco, dat niet minder dan drie nieuwigheden meebrengt naar Brussel. Een daarvan is de elektrische variant van de kleine en populaire Like, de EV 110 (foto). Zijn uitneembare batterij laat zich thuis opladen, op kantoor of aan een specifieke laadpaal van het Ionex-netwerk, dat Kymco zelf op poten heeft gezet. En doordat de batterij verwijderbaar is, kun je ze ook in een handomdraai vervangen door een vol exemplaar, zodat je je reis meteen kunt verderzetten. De Like EV 110 ontwikkelt 3 kW en 124 Nm, prijzen of een officieel rijbereik zijn nog niet bekend.

 

Trailmotorfietsen

BMW R 1250 GS Adventure

Bijgeslepen boxer

Als Belgische première toont BMW in Brussel de R 1250 GS Adventure. Net zoals de andere boxers uit het BMW-gamma stapt die over op de nieuwe 1250 Shiftcam-motor met variabele distributie, die voldoet aan de Euro 5-normen (de strengste voor motorfietsen). Met zijn 136 pk en 143 Nm is deze dikke GS sneller dan ooit en klaar om door de duinen te ploegen – zelfs al gebruikt het leeuwendeel van de klanten hem enkel op asfalt. Zoals altijd cultiveert de Adventure dat verleidelijke avontuurlijke kantje van de motorfiets, zeker met zijn grote benzinetank van 30 liter. De prijs? 18.560 euro.

 

KTM 790 Adventure  

Duke van de duinen

Op basis van de 800 cc grote twin uit de 790 Duke stelt KTM ons een authentieke trail voor die duidelijk uit het goede hout gesneden is. Met zijn wielen van 21 duim vooraan en 18 duim achteraan, zijn brandstoftank van 20 liter (die garant staat voor meer dan 400 kilometer rijbereik) en zijn rallylook, geeft de 790 Adventure je zin om ertegenaan te gaan. De motor ontwikkelt 95 pk, maar moet het vooral hebben van zijn souplesse bij lage toeren, een pluspunt voor alledaags gebruik én in het terrein. De tweecilinder heeft bovendien maar om de 15.000 kilometer onderhoud nodig. Van de 790 Adventure bestaat ook nog een R-versie, die met zijn grotere veeruitslagen nog meer op zwaar offroadwerk gericht is.

 

Moto Guzzi V85 TT  

Enduro classico

Het Italiaanse Moto Guzzi is vooral bekend voor zijn kleine en trendy roadsters, maar wil nu een comeback maken bij de trails. Nu de Stelvio uit de catalogus verdwenen is, rust alle hoop op de schouders van de V85 TT, een behoorlijk klassevolle trailfiets die aan persoonlijkheid geen gebrek heeft. Zijn nieuwe V-Twin van 853 cc is goed voor 80 pk, wat ruimschoots volstaat voor alledaags gebruik, ongeacht de omstandigheden. De V85 TT komt dit jaar te koop voor ongeveer 12.000 euro, wat zeker niet overdreven is vergeleken met de concurrentie.

 

Kawasaki Versys 1000  

Inspiration H2

De dikke trail van Kawasaki blijft vasthouden aan zijn technische bijzonderheid: terwijl al zijn rivalen twee- of driepitters zijn, kiest de Versys 1000 voor vier cilinders. Voor 2019 ondergaat het model een update, die hem qua look meer in de lijn brengt van Kawasaki’s paradepaardje, de hypersportieve H2. Net zoals die laatste heeft ook de Versys 1000 een elektronisch gestuurde ophanging, terwijl de viercilinder werd gefinetuned en nu een nog meer verfijnd en vol karakter vertoont.

 

Yamaha Ténéré 700

De bloedlijn

De naam Ténéré staat bij motorrijders in het geheugen gegrift. De Ténéré 700 is de nieuwste telg in een bloedlijn van pure trails die in 1976 begon met de XT500, en sleept als dusdanig een erfenis van 40 jaar overwinningen in rallyraids en avontuurlijke wedstrijden overal ter wereld met zich mee. Zijn compacte en specifieke frame biedt niet langer plaats aan een eencilinder, maar wel aan een twin van 689 cc en 74 pk, afgeleid van de krachtbron van de roadster MT700. Zoals een echte avonturier kiest de Ténéré 700 voor wielen van 21 en 18 duim. Met een volle tank van 16 liter zou hij 350 kilometer ver moeten kunnen raken.

 

Scooters

MP3 300 HPE

Op kleinere schaal

De driewieler MP3 blijft een succes in de grote Europese steden, waar hij nog altijd automobilisten blijft verleiden doordat je er geen motorrijbewijs voor hoeft te hebben (een rijbewijs B volstaat). De nieuwste telg in het gamma is de 300 HPE, die in november in Milaan zijn werelddebuut maakte. Aangezien het formaat van de gewone MP3 voor veel potentiële klanten blijkbaar een afknapper vormde, is deze 300 HPE een compactere en lichtere MP3 – niet alleen in kilo’s uitgedrukt, maar ook visueel. Zijn 278 cc grote eencilinder van 25 pk werd herwerkt met het oog op meer soepelheid.

 

BMW C 400 GT

Premium eencilinder

Na de op de stad gerichte C 400 X komt BMW nu met een GT-variant van de C 400. Die is duidelijk meer premium (lees: luxueuzer) en daardoor meer geschikt voor pendelaars die dagelijks de snelweg moeten trotseren. Zijn 34 pk sterke eencilinder geeft hem meer dan behoorlijke prestaties mee. De 400 GT benadert qua uitrusting een auto en is onder meer voorzien van een multifunctioneel tft-dashboard en ledverlichting. Hij kost 7.999 euro.

 

Honda Forza 125

Upgrade

Dé ster van het 125 cc-scootersegment krijgt een facelift, die hem een spitantere look oplevert, maar ook en vooral een full led-verlichting. Ook de uitrusting werd danig opgewaardeerd, met onder andere een digitaal scherm tussen de twee klokken en een elektrisch verstelbaar windscherm. De 125 cc grote vierklepper behoudt zijn 15 enthousiaste paarden. Kortom, de Forza 125 heeft alle ingrediënten om de concurrentie opnieuw op achterstand te zetten.

 

Sym Maxsym TL

Topmodel

De Taiwanese constructeur SYM lanceert een nieuwe maxiscooter, die duidelijk zijn pijlen richt op de Kymco AK550 en de Yamaha TMax. Hij kan rekenen op een tweecilinder van 465 cc en 46 pk en op een vrij originele achterophanging met schommelarm. Bovendien wordt hij aangedreven door een ketting, omdat dat lichter is dan een systeem met een tandriem. De Maxsym TL ziet er niet onaardig uit en zou iets van een 7.500 euro gaan kosten.

 

Yamaha Iron Max

Duister kantje

Een jaar nadat Yamaha zijn XMax-gamma vernieuwde – dat overigens nog altijd duidelijk aansluit bij dat van grote broer TMax – komt het merk met een speciale reeks van de XMax 400, 300 en 125. Die heet Iron Max en ziet er wat stouter uit, met zijn exclusieve Sword Grey-kleur, zijn geïntegreerde ruggensteun, zijn lederen inzetstukken, zijn aluminium voetsteunen en zijn donkere achterlicht. Alle motoren zijn eencilinders, met een vermogen van 15 tot 33 pk. De prijzen variëren van 4.296 tot 5.949 euro, hetzij 250 euro meer dan voor een gewone XMax.

 

Vintage

Triumph Scrambler 1200 XC & XE

The great outdoors

De geschiedenis van de Triumph Scrambler gaat terug tot de jaren zestig, met als meest tot de verbeelding sprekende ambassadeur de befaamde Steve McQueen. De jongste jaren waren de Britse Scramblers mooie, maar goedmoedige machines geworden, maar de nieuwe 1200 XC en XE tappen met hun 90 pk en 110 Nm toch uit een ander vaatje. De uitrusting is bovendien luxueus en hightech. Kortom, deze trailmotorfiets, die er is vanaf 14.500 euro, heeft charme en karakter te koop.

 

Benelli Imperiale

Kunstwerk

Het Italiaanse Benelli is tegenwoordig eigendom van het Chinese Qiang Jiang. Deze kleine constructeur heeft de voorbije jaren veel van zijn vroegere flair teruggevonden door terug te grijpen naar simpele modellen met een cleane look en een scherpe prijs. De Imperiale is een bijzonder verleidelijke remake van de Benelli-MotoBi uit de jaren vijftig. Qua motor – een 400 cc grote eencilinder van 20 pk – houdt de Imperiale het bescheiden, maar scheuren is hier dan ook niet de bedoeling: deze hele motorfiets richt zich op mensen met een bepaalde levenskunst. De Imperiale wordt in ons land beschikbaar vanaf de lente.

 

Kawasaki W800 Street & Café

Heerlijk retro

Terug van weggeweest voor 2019 is de Kawasaki W800, die er komt in twee uitvoeringen: Street en Café (foto). Terwijl de eerste haast identiek lijkt aan de oude W800, kiest de Café voor een meer vintage kleedje, dat hem als gegoten blijkt te zitten. Uiteraard gaat dat wel ten koste van het comfort, zodat de Café eerder geschikt is voor korte funritjes. Jammer wel dat de prijs zo sterk is opgelopen: 9.999 euro voor de Street, 10.599 euro voor de Café! 

 

Suzuki Katana

Messcherpe remake

Alleen al de naam doet wat oudere motorliefhebbers wegdromen: de nieuwe Suzuki Katana is een knappe herinterpretatie van de legendarische Katana 1100 uit 1981. Om te beginnen is er zijn erg uitgesproken stijl, die geïnspireerd is op die van de huidige GSX 1100. Daarnaast belooft de combinatie van zijn viercilinder van 150 pk en een gewicht van maar 215 kilogram vuurwerk. De nieuwe Katana is beschikbaar in het historisch correcte grijs, maar ook in het zwart, en wordt allicht een van de sterren op de Heizel.

 

Indian FTR1200

Brutale vlegel

Als kruising tussen een roadster en een custom past de Indian FTR binnen de traditie van Flat Track-racing, een Amerikaanse discipline waarbij motoren het tegen elkaar opnemen op een dirt oval. En je kunt je maar beter goed vasthouden aan zijn brede stuur, want in zijn buizenframe ligt een 1.203 cc grote V-Twin van 120 pk... Achter zijn vintagelook gaat echter een moderne motorfiets schuil (ledverlichting, tft-display, UBS-snellader, cruisecontrol, enzovoort). De FTR1200 is er vanaf 14.690 euro.

 

Roadsters

MV Agusta Brutale1000 Serie Oro

Italiaanse schone

Afgelopen november onthulde MV Agusta op het salon van Milaan zijn nieuwe Brutale, die er in eerste instantie enkel is in een beperkte haute-couturereeks, de Serie Oro. De Brutale is een beestachtige machine, voorzien van een dikke viercilinder die niet minder dan 208 pk levert bij 13.450 o/m. Tegelijkertijd weegt hij maar 184 kilogram, door een beroep te doen op materialen uit de racerij. De Brutale werd op het salon van Milaan verkozen tot mooiste motorfiets van het salon in een poll bij 16.000 bezoekers. Voornamelijk Italianen weliswaar, maar voor één keer delen we hun patriottistische enthousiasme volledig.

 

Benelli 752S

Respect voor de roots

Het gebeurt almaar vaker dat Benelli met een verrassing komt in het segment van de roadsters. Kijk maar naar deze 752S, een compact model met duidelijk zuiderse inspiratie, zoals zijn buizenframe van staal, zijn 750 cc grote tweecilinder van 80 pk, zijn Marzocchi-voorvork en zijn Brembo-remmen. Deze sobere maar knappe fiets zou vooral in de smaak kunnen vallen bij jonge motorrijders, temeer daar Benelli een erg scherpe prijs belooft wanneer de 752S in de zomer bij ons uitkomt.

 

Husqvarna Svartpilen 701

Zwarte pijl

Het Zweedse Husqvarna, dat tegenwoordig deel uitmaakt van de KTM-groep, is zich al twee jaar verzekerd van de nodige media-aandacht met de VitPilen (Witte Pijl, een soort caféracer). Nu komt daar de SvartPilen of Zwarte Pijl bij, die eerder een Flat Track-motorfiets is. Technisch is dit een KTM 790 Duke en dus ook een temperamentvolle machine, met 75 pk voor nog geen 160 kilogram. Met bovendien de garantie dat je nergens onopgemerkt voorbijrijdt... De prijs? Vanaf 10.500 euro.

 

Kawasaki Z125

Baby-Z

Liefhebbers van kleine roadsters van 125 cc krijgen in 2019 nog wat meer keuzestress, want na Honda, Suzuki en Yamaha komt nu ook Kawasaki meespelen in dit segment, met de Z125, die ook beschikbaar is met kuip en dan Ninja 125 heet. Die laatste zal door zijn looks eerder jongeren aanspreken, maar de Z125 kan als alternatief voor een scooter een mobiliteitsoplossing zijn voor een breder publiek. De Z125 kost 4.699 euro, de Ninja is 300 euro duurder.

 

Honda Neo Sports Café CB650 R

Honda’s Neo Sports Café-gamma bestaat uit modellen die klassieke looks combineren met moderne technologie – de koplamp is bijvoorbeeld rond, maar maakt gebruik van ledtechnologie. Dit zijn knappe naked bikes, met een verzorgde afwerking en een behoorlijk luxueuze uitrusting. Nieuw voor 2019 is de CB650 R, die met zijn viercilinder van 649 cc en 95 pk aan pit geen gebrek zou mogen hebben.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken