Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Het ABC van de EV - Is een elektrische auto onveiliger?

De elektrische auto komt met een heleboel obstakels die we proberen te overwinnen in deze videoreeks. Zo legt AutoGids je uit of een EV nu onveiliger is bij een auto-ongeval.

Of we dat nu willen of niet, vroeg of laat rijden we allemaal met een elektrische auto. Maar die nakende EV-switch vormt voor vele automobilisten eerder een probleem dan een oplossing. Daarom stelt AutoGids de prangende vragen die niemand zich nog durft stellen - een soort elektrische auto voor dummies. Zodat de mist die vandaag nog rond elektrische wagens hangt, beetje bij beetje optrekt.

PLAYLIST Alle ABC-video's verzameld - Electric Cars for Dummies

Deze keer: is een EV onveiliger? Bekijk de video!

Samengevat: even (on)veilig als een auto met verbrandingsmotor, maar...

Net zoals klassieke wagens met een verbrandingsmotor moeten ook elektrische auto's voldoen aan de Europese crashtestnormen, waar ze vergelijkbare scores laten optekenen. Je bent dus even goed beschermd in een EV dan in auto op benzine of diesel.

Ook wat brandveiligheid betreft, zijn er geen data die erop wijzen dat een elektrische auto met een verhoogd risico komt. Een EV vliegt dus niet gemakkelijker in brand, maar beschikt wel over heel andere brandeigenschappen. En dan hebben we het over de elektrische wagens die onblusbaar zouden zijn. Dat gevaar heeft zelfs een specifieke term gekregen: thermal runaway.

Thermal runaway

Thermal runaway is de kettingreactie die wordt veroorzaakt als één batterijcel ‘ontploft’. Bij zo’n beschadigde cel komt gas en dus energie vrij, wat zorgt voor oplopende temperaturen. Worden die te hoog, dan explodeert te cel, waardoor ook de omliggende cellen worden beschadigd. En dan krijg je meer gas, nog meer energie en nog hogere temperaturen. Enzovoort, enzoverder. En die reactie is inderdaad moeilijk af te stoppen.

In principe moet je wachten tot alle cellen opgebrand zijn - of toch tenminste voldoende afgekoeld. Om die thermal runaway te stoppen,  worden brandende EV's een tijdje ondergedompeld in een met water gevulde container. In tegenstelling tot de veel eenvoudigere bluswerken bij een klassieke auto met verbrandingsmotor op benzine of diesel. Nogmaals: het risico op brand is niet groter, maar wanneer een elektrische auto brandt, moet de brandweer zich wel beroepen om een ander blusprincipe.

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten