Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Rivian Adventure Network: laadnet voor avonturiers

Geschreven door Frédéric Kevers op 25-03-2021

Rivian gaat een oplaadnetwerk ontwikkelen dat zich richt op bergachtige en recreatiegebieden in de VS om zijn SUV R1S en zijn pick-up R1T ook te kunnen opladen in de wildernis.

Een van de sterktes van Tesla zit in zijn Supercharger-snellaadnetwerk. Rivian snapt dit ook en wil zijn landgenoot nabootsen door een eigen laadnet op te zetten dat aangepast is aan zijn producten. Met de SUV R1S en de pick-up R1T wil de Amerikaanse start-up een netwerk oprichten met de naam Rivian Adventure Network, waarbij de laadstations geplaatst zullen worden rond bergen en andere recreatiegebieden waar het beoogde clienteel graag naartoe zou moeten gaan.

225 km in 20 minuten

Rivian wil dus het Amerikaanse grondgebied 'veroveren' door 600 snellaadstations te installeren voor eigenaars van de R1T en R1S, voor een totaal van 3.500 laadpunten. Met een capaciteit van 200 kW (en later en upgrade naar meer dan 300 kW), maken deze stations het mogelijk om 140 mijl (225 km) bij te laden op 20 minuten tijd met de R1T en R1S. En omdat Rivian het milieu wil beschermen, moeten deze laadstations gevoed worden door 100% hernieuwbare energie.

Je zal natuurlijk geen Rivian-laadpaal vinden middenin een bos of woestijn. De start-up zal Tesla na-apen door zijn laadstations langs grote wegen en vlakbij cafés, winkelcentra enzovoort te plaatsen. Maar dan met de bijzonderheid dat elk punt dicht bij een recreatieve bestemming in de buitenlucht zal staan.

10.000 Waypoints

Naast zijn snellaadstations, wil Rivian tegen 2023 ook 10.000 'Waypoints' installeren. Dat zijn laadpalen van niveau 2 met wisselstroom op 240 V. Ook hier komt de inspiratie van bij Tesla. Met deze laadpalen kan er tot 25 mijl (40 km) worden bijgeladen op een uur tijd. In tegenstelling tot het Rivian Adventure Network, zullen de Waypoints ook toegankelijk zijn voor eigenaars van andere elektrische wagens. Ze zullen te vinden zijn in parkings van winkels, restaurants, hotels of parken. Het voordeel voor Rivian-rijders is dat de Waypoints voor hen gratis te gebruiken zullen zijn, net zoals de eigen 'superchargers'. Meer dan hun R1T of R1S aansluiten op de laadpaal is dus niet nodig.

Eerst in Colorado

Rivian heeft een akkoord gesloten met de staat Colorado voor de installatie van de eerste Waypoints vanaf juli, verspreid over 42 parken die elk een paar laadpalen krijgen in samenwerking met het Colorado Parks and Wildlife Commission.

Tenslotte is er de derde fase van de Rivian-laadstrategie. Klanten zullen kunnen kiezen voor een thuislader van 11,5 kW die 40 km kan bijladen op 60 minuten tijd, identiek dus aan de Waypoints. De voorwaarde is wel dat je over een elektriciteitscircuit beschikt van 60 A. Als dit recept aanslaat, zouden de grote Europese constructeurs weleens hun lessen kunnen trekken, al blijft het noodzakelijk om een gestandaardiseerde openbare laadinfrastructuur te hebben voor de grote omschakeling op elektrisch rijden. Maar in de tussentijd geldt dus het devies: alles wat je zelf doet, doe je beter.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten