Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen-groep: plug-inhybrides (tijdelijk) geschrapt

Geschreven door Frédéric Kevers op 07-12-2021

De Volkswagen-groep heeft besloten een aantal plug-inhybride en elektrische modellen tijdelijk uit zijn catalogi te schrappen omdat er onvoldoende zicht is op de productietijden.

Met de nieuwe Europese of nationale richtlijnen leggen de fabrikanten de nadruk op hun plug-inhybride of elektrische modellen om CO2-boetes te vermijden en te profiteren van de belastingvoordelen die aan dit soort aandrijvingen verbonden zijn. De Volkswagen-groep is geen uitzondering op de regel, maar kampt met een netelig probleem: verschillende merken van de groep kunnen niet langer aan de vraag voldoen omdat ze geen zicht hebben op de leveringstermijnen.

Onbekende termijnen

Vertegenwoordigers van Seat, Skoda en Volkswagen hebben ons bevestigd dat sommige modellen, met name plug-inhybrides, tijdelijk uit de catalogi zijn geschrapt. De reden die ze daarvoor aanhalen, is eenvoudig: bij deze modellen doen zich aanzienlijke productievertragingen voor, waardoor er geen zicht meer is op de leveringstermijnen. In die context bieden de constructeurs de betrokken voertuigen liever niet aan dan het risico te lopen hun klanten in ingewikkelde en problematische situaties te storten.

Wereldwijd probleem

De belangrijkste oorzaak van deze productieproblemen is natuurlijk het tekort aan halfgeleiders. Maar er is meer aan de hand. Ook andere leveranciers hebben moeite om de leveringstermijnen te halen voor bepaalde onderdelen, zoals injectoren of andere onderdelen waar soms geen elektronica aan te pas komt, waardoor het voertuig niet kan worden geproduceerd. De impact is wereldwijd, aangezien sommige modellen, zoals de Tiguan Allspace, in Zuid-Amerika of elders dan in Europa worden geproduceerd. Ook worden fabrieken die auto's van verschillende merken binnen het concern produceren, meer getroffen dan fabrieken die slechts één model of modellen van één enkel merk bouwen.

Hoewel de tijdelijk uit de verkoop genomen modellen hoofdzakelijk plug-inhybrides of zelfs elektrische modellen zijn – voornamelijk de Skoda Octavia iV, de Seat Tarraco en Leon e-Hybriden de basisversie van de Volkswagen ID.3 – is het probleem dus niet specifiek voor België. Als je echter geïnteresseerd bent in een van deze "niet te bestellen" modellen, wanhoop dan niet. De lijst van betrokken voertuigen verandert voortdurend, en een auto die deze week uit de catalogus is geschrapt, kan er de volgende weken weer zijn opwachting in maken.

Andere merken, andere oplossingen

Uiteraard blijft dit probleem niet beperkt tot de mainstreammerken van de Volkswagen-groep. Integendeel, het is wijdverbreid, maar andere constructeurs maken verschillende keuzes. Zo geeft Porsche er de voorkeur aan dummychips te installeren, biedt Mercedes zijn klanten de mogelijkheid functies te verwijderen en vervangt Peugeot digitale instrumenten door goeie ouwe analoge wijzerplaten. Oplossingen genoeg dus, maar niet noodzakelijk bevredigend voor de klant…

Dit verschijnsel toont vooral de mislukking aan van het industriële model waarin de autofabrikanten zich hebben opgesloten, evenals veel fabrikanten van huishoudelijke apparaten, enzovoort. Niet alleen is de afhankelijkheid van een zeer beperkt aantal – meestal Aziatische – leveranciers bijzonder schadelijk, maar ook verhindert de overvloed aan soms "nutteloze" maar wijdverspreide elektronische uitrusting de constructeurs om vandaag aan de vraag van de klanten te voldoen. Tenslotte laat de wens om altijd te werken volgens het just in timeprincipe de leveranciers en constructeurs geen ruimte meer om gebeurtenissen op te vangen die een effect op lange termijn hebben, zoals de coronapandemie.

Update 21/12/2021

Op dit moment staan de PHEV-modellen van de merken Volkswagen en Audi nog gewoon in de catalogus, maar de levertijden zijn nog altijd erg lang. Deze situatie is veranderlijk, dus we zullen dit artikel updaten zodra er nieuwe informatie is.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten