Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Veranderingen in het verkeersreglement

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-05-2018

De Belgische verkeersregels veranderen… in 2021. De regering legt binnenkort een wetsontwerp voor aan het parlement. Tegen het eind van het jaar zou dat worden goedgekeurd en in 2021 wordt het wet.

De Franstalige krant La Dernière Heure kon de voorstellen voor de nieuwe verkeersregels inkijken zoals die door de FOD ter advies zijn voorgelegd aan de hoge Waalse Raad voor verkeersveiligheid. Na een heel proces van lezingen, amendementen en goedkeuring zou de wet in voege moeten treden in januari 2021 na een informatie- en communicatiecampagne van 2 jaar om de nieuwe regels aan de gebruikers uit te leggen. Dit nieuwe verkeersreglement zal een aantal opvallende “vereenvoudigde” maatregelen omvatten:

  • Aan de lijst met verkeersborden in de vorm van een rode driehoek wordt een bord “opgelet langsnaden” (bijzonder nuttig in België) toegevoegd. Dat is nog altijd minder duur dan de weg te herstellen.
  • Op de variabele lichtkranten zal de waarschuwing “gevaar op mist” worden toegevoegd zoals die al bestaat in Frankrijk. Die zal dan tijdelijk of permanent worden weergegeven in zones waar dit fenomeen regelmatig opduikt.
  • Sommige “schoolstraten” krijgen eigen verkeersborden en mogen tijdelijk voor het verkeer worden afgesloten. Dergelijk straten bestaan al, maar ze hebben vandaag nog geen specifieke signalisatie.
  • Aan de lijst met verkeersborden wordt er een toegevoegd dat caravans en zwerfwagens verbiedt.
  • Er komt een bord dat je verplicht om je lichten aan te steken (zoals in heel wat andere landen).
  • Het bord dat wijst op de aanwezigheid van kinderen (zoals in de omgeving van scholen) wordt gemoderniseerd.
  • Elektrische scooters, hoverboards, Segway-achtigen enzovoort mogen 25 km/u rijden (in plaats van 18 km/u vandaag).
  • Voetgangers zijn niet langer verplicht om over te steken via het zebrapad als het minder dan 30 meter verwijderd is; die afstand verkleint naar 20 meter.
  • Op bepaalde kruispunten komt een groen verkeerslicht voor fietsen. Zij mogen dan het kruispunt oversteken terwijl voor de andere voertuigen nog een rood licht brandt.
  • Er komen “fietsstraten” waar fietsers niet mogen worden ingehaald.
  • En waar je ze wel nog mag inhalen, moet je voortaan een veiligheidsafstand bewaren van 1,5 meter (tegenover 1 meter vandaag).
  • Tot slot verdwijnen de voorrangsborden langs snelwegopritten. Er komt een apart wetsartikel over hoe je je moet gedragen bij het invoegen op een snelweg.

We zien daarentegen nog steeds geen waarschuwingsborden voor mobiele palen (die in de grond verdwijnen om de doorgang vrij te maken voor bewoners of bepaalde voertuigen), noch een meer precieze omschrijving van de geldende regels in de lage-emissiezones (welke voertuigen er al dan niet in mogen) zoals die in andere Europese landen wel bestaan.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten