Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Markt / Elektrische merken: wie en wanneer?

Door vanaf 2035 de verkoop van verbrandingsmotoren te verbieden dwingt de Europese Unie autoconstructeurs om over te stappen op een puur elektrisch gamma. Maar wie zet op welk moment de stap?

Overzicht :

De Europese Unie gaat geleidelijk aan de toegelaten gemiddelde CO2-uitstoot voor auto’s verlagen op straffe van boetes, om uiteindelijk de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotor – al dan niet hybride – te verbieden in 2035. Sommige landen hebben dat moment zelfs al op 2030 gelegd. Dat zet een aantal historische constructeurs ertoe aan om op korte of middellange termijn volledig elektrisch te gaan. We maken de ronde van de autogroepen en -merken om te kijken hoe ver ze staan.

Aston Martin

Bij Aston Martin start de elektrische transitie in 2023 met de vervangers van de Vantage en de DB11 door modellen zonder verbrandingsmotor. Over een moment waarop het hele merk elektrisch gaat communiceert het niet, maar we weten al wel dat 50 procent van het gamma uitsluitend elektrisch zal zijn tegen 2030.

BMW Group

Binnen de groep staat BMW het verst met zijn elektrificatie, met de modellen iX, iX3 en i4, die de komende maanden en jaren nog door diverse andere worden gevolgd. De Beiers hebben echter nog niet gecommuniceerd wanneer de verbrandingsmotor volledig uit hun gamma verdwijnt.

Mini zou dezelfde strategie volgen met een breder motorenpalet – verbrandingsmotoren, plug-inhybride en elektrisch – zonder dat er sprake is van het afschaffen van verbrandingsmotoren in het gamma. De toekomst van het JCW-gamma zou echter voor nuluitstoot gaan.

Het eerbiedwaardige Britse huis Rolls-Royce van zijn kant lanceert weldra zijn eerste elektrische model, de Silent Shadow. Kiezen voor puur elektrische aandrijving is duidelijk verantwoord voor een constructeur die een prioriteit maakt van een stille en zachte werking. Toch is ook hier nog geen enkele datum doorgegeven.

Caterham

De kleine Britse constructeur onthult een eerste elektrisch model op basis van de Seven in 2023. Maar omdat zijn thuisland zijn belangrijkste afzetmarkt is, zal Caterham tegen 2030 puur elektrisch moeten worden. Vanaf dan zal de Britse regering namelijk de verkoop van nieuwe modellen met verbrandingsmotor verbieden.

Daimler Group

De groep Daimler, die zijn activiteiten heeft opgesplitst in een tak voor “personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen” en een voor “zware bedrijfsvoertuigen”, heeft aangekondigd wanneer zijn merken puur elektrisch worden.

Voor Mercedes komt het einde van de verbrandingsmotor ten laatste in 2030, terwijl Smart de stap al heeft gezet door sinds 2019 enkel nog elektrische varianten aan te bieden van de ForTwo en de ForFour en door een toekomstige elektrische SUV aan te kondigen.

Ferrari

Als specialist van sportwagens met door de duivel bezeten motoren ziet Ferrari zijn overstap op een puur elektrisch gamma vol vertrouwen tegemoet. Het kondigt een eerste uitstootvrij model aan tegen 2025.

Ford

De Amerikaanse constructeur kiest voor een specifieke strategie voor Europa. Ford blijft elders in de wereld verbrandingsmotoren en plug-inhybrides aanbieden, maar in Europa zal het gamma vanaf 2030 puur uit elektrische modellen bestaan. Het speerpuntmodel van dit EV-offensief is vandaag de Mustang Mach-E.

General Motors

Sinds Opel is verkocht aan PSA en Chevrolet de Europese markt heeft verlaten houdt General Motors enkel vol met het zeldzame Cadillac en een paar druppelsgewijs ingevoerde pick-ups. Door tegen 2025 niet minder dan 30 puur elektrische modellen te lanceren en aan te kondigen dat verbrandingsmotoren tegen 2035 uit zijn gamma zullen verdwijnen, opent de Amerikaanse reus de deur voor een terugkeer naar Europa. Dat kan dan met exotische modellen als de GMC Hummer EV of compactere auto’s als een Chevrolet Bolt.

Honda

Europa is geen sterke markt voor Honda, maar de Japanners willen toch een aanwezigheid behouden in onze contreien. Nadat het met GM een akkoord heeft gesloten voor de productie van elektrische Honda’s heeft het merk ook aangekondigd alle verbrandingsmotoren uit zijn gamma te willen schrappen… tegen 2040. Ondertussen blijft het enige elektrische model in Europa de Honda e.

Hyundai-Kia

Het geval van de Koreaanse groep is complexer. Hyundai en Kia hebben de wind in de zeilen en schieten op alle doelen tegelijk door alle mogelijke alternatieve motoriseringen aan te bieden, met steeds meer elektrische modellen, zelfs in een apart merk met Ioniq voor Hyundai. De Koreanen weigeren echter een moment op de korte of middellange termijn te bepalen waar de verbrandingsmotor zou verdwijnen.

>>> Lees ook – Hyundai Nexo, 887 kilometer op waterstof

Jaguar-Land Rover

Het gaat slecht met Land Rover en Jaguar. Beide merken vallen ten prooi aan herhaalde problemen rond betrouwbaarheid en kwaliteit en moeten zich herpakken. Voor Jaguar gaat het om een echte wedergeboorte, want de roofkat van Hare Majesteit wordt puur elektrisch vanaf 2025, met een herpositionering in het luxesegment, waar het de confrontatie aangaat met Bentley.

Land Rover gaat meer voor een geleidelijke transitie en mikt op 60 procent elektrische verkoopcijfers in 2030.

Lotus

Het door Colin Chapman opgerichte merk brengt binnenkort een elektrische hypercar op de markt, de Evija, maar het heeft vooral net zijn klassieke gamma vernieuwd, dat het laatste is met verbrandingsmotoren. De volledige elektrificatie komt er dus niet voor de tweede helft van het decennium. Maar nu staat al een elektrische sportwagen, ontwikkeld samen met Alpine, bij Lotus op het programma.

Lotus EVija

Mazda

Mazda is met vertraging elektrisch gegaan met de SUV MX-30. Daar zou de kleine constructeur uit Hiroshima het niet bij laten dankzij een samenwerking met Toyota. Toch zal Mazda niet snel volledig elektrisch worden.

McLaren

In Woking doet men de dingen graag goed en verstandig. Daarom wil McLaren eerst zijn manier van sportwagens ontwikkelen herwerken om zo het beste te halen uit elektrische aandrijving. In afwachting daarvan zou het gamma stapsgewijs hybride worden, met als eerste de plug-inhybride Artura. De enige zekerheid is dat McLaren tegen 2030 een puur elektrisch model zou aanbieden om te voldoen aan het Britse verbod op verbrandingsmotoren.

Mitsubishi

Mitsubishi, dat tegenwoordig deel uitmaakt van de Alliantie Renault-Nissan, was bijna volledig van de Europese markt verdwenen. Op sommige markten houdt het vol met de Eclipse Cross PHEV en het zal een herstart beleven met compacte modellen die door Renault worden gebouwd. Op korte termijn komt er voor Mitsubishi dus geen elektrische toekomst in Europa.

Nissan

Nissan is niet van plan voor het eind van het decennium puur elektrisch te worden, maar zijn elektrische aanbod zal wel groeien. Naast de Leaf komt de cross-over Ariya. Er zou ook een elektrisch model van het formaat van de Juke in de steigers staan.

Nissan Ariya

Renault Group

Binnen de groep Renault heeft de Renaulution-strategie orde gebracht in het huis en de hiërarchie en de prioriteiten binnen de merken van de groep herbepaald, met elektrificatie als hoofdlijn.

Dacia blijft een budgetmerk en dus zou elektromobiliteit voorlopig geen regel moeten worden. Nochtans biedt de Roemeense constructeur met de Dacia Spring de minst dure EV op de markt.

Bij Alpine klinkt net het omgekeerde geluid, want het sportieve merk van de groep gaat zijn gamma verbreden met enkel nog elektrische modellen: de vervanger van de A110, die samen met Lotus wordt ontwikkeld, een toekomstige SUV en high-performanceversies van het Renault-gamma. De eerste van de aangekondigde elektrische modellen komt in 2024.

Renault tot slot gaat over tot een intensieve elektrificatie van zijn gamma. Naast de elektrische volgende generatie van de Mégane gaat Renault elektrische herinterpretaties op de markt brengen van zijn iconen Renault 5 en Renault 4. Tegen 2025 is de helft van het gamma met het ruitjeslogo elektrisch.

SsangYong

Voor SsangYong moet de doorbraak op de Europese markt komen van de elektrische aandrijving. De Koreaanse constructeur heeft schetsen onthuld van 2 SUV’s in die richting, maar we weten nog niet wanneer de overstap naar het puur elektrische zal gebeuren.

Stellantis

Met 14 merken op zijn actief kan Stellantis kiezen voor elektrificatie op grote schaal. Toch zullen niet alle merken van de groep op dezelfde manier tewerk gaan.

In Europa wordt DS het eerste puur elektrische model in 2024, in 2028 gevolgd door Opel. Fiat maakt de bocht in 2030 maar zal in 2024 al een merk lanceren dat aan elektrische modellen gewijd is. Voor Jeep staat puur elektrische aandrijving nog niet op het programma, maar de SUV- en offroadspecialist zal in elk marktsegment een elektrische variant aanbieden.

Opel Mokka-e

Peugeot en Citroën bieden nu al diverse elektrische modellen aan en het aanbod zou geleidelijk aan moeten verbreden. Toch ligt voor een puur elektrisch omslag nog geen datum vast. Alfa Romeo van zijn kant zou in 2027 puur elektrisch worden.

Dan blijven nog Abarth, Lancia en Maserati, die ook voorbestemd zijn voor een puur elektrische toekomst. Voor Lancia zal de wedergeboorte komen van 3 nieuwe modellen, allemaal elektrisch, waarvan het eerste in 2024 wordt voorgesteld. Maserati zal aanvankelijk van elk nieuw model van zijn gamma een EV-variant aanbieden, van de MC20 over de SUV Grecale tot de opvolgers van de GranTurismo en de GranCabrio. Tot slot zal Abarth, de tuner van straffe Fiats, in 2024 op batterijmodellen overstappen.

Subaru

Bij Subaru staat een puur elektrische omslag nog niet op het programma. De specialist van boxermotoren en vierwielaandrijving brengt in 2022 zijn eerste elektrische model op de markt. Het heet Solterra en wordt een technische kloon van de Toyota bZ4X.

Suzuki

Voor Suzuki, dat op technisch vlak eveneens aan Toyota geklonken is, is het nog wachten tot 2025 voor de lancering van een eerste elektrisch model. Deze eerste Suzuki zonder verbrandingsmotor wordt misschien afgeleid van de conceptcar Futuro-e uit 2020 en komt eerst in Indië op de markt voor hij naar Japan en Europa afzakt. Suzuki heeft nog niets gecommuniceerd over een eventueel volledig afscheid van de verbrandingsmotor.

Toyota Group

Toyota werpt zich al meer dan 20 jaar op als leider in zelfopladende hybrides. Recente beslissingen van regionale en nationale beslissingnemers, onder meer in Europa, hebben de Japanse reus gedwongen om zijn strategie een beetje te herzien. Toyota is niet overtuigd van de elektrische auto als enige oplossing. Het merk zal er uiteindelijk wel voor kiezen, maar wil eerst nog via plug-inhybrides gaan. Een van de eerste elektrische modellen wordt de samen met Subaru ontwikkelde bZ4X. Tegen 2025 zal ’s werelds grootste toch niet minder dan 15 nieuwe elektrische modellen met batterij lanceren. Maar de constructeur zal ook andere motortypes blijven aanbieden, met de bedoeling om tegen 2040 koolstofneutraal te zijn.

Voor Lexus, de luxetak van de groep, wordt de elektrificatie intensief, met niet minder dan 20 modellen die zullen worden geïntroduceerd tegen 2025, en dat worden zelfopladende hybrides, plug-inhybrides en EV’s met batterij. Het eerste puur elektrische model UX 300e toont de weg, terwijl de conceptcar LF-Z Electrified de stijl aankondigt van toekomstige geëlektrificeerde Lexus-modellen… of niet.

Volkswagen Group

Voor Volkswagen is de toekomst elektrisch, of er is geen toekomst meer. Na de schade veroorzaakt door Dieselgate heeft VW heel sterk ingezet op stroom. Voor al zijn merken.

Audi begon zijn elektrische avontuur met de in Brussel gebouwde e-tron. Maar het merk brengt steeds meer puur elektrische modellen op de markt, met naast de grote SUV ook nog de Q4 e-tron, een gezins-SUV van een redelijker formaat, en de superberline e-tron GT, een technische neef van de Porsche Taycan. De elektrificatie van Audi gaat verder en zal voor een andere stijl kiezen, aangekondigd door de 3 Sphere-conceptcars waarvan de eerste (Grand Sphere) een passioneler en sculpturaler design zal laten zien. Audi wil niet puur elektrisch worden voor het begin van de jaren 2030.

Bentley kiest voor een meer radicale positie door puur elektrisch te worden in 2030 en vanaf 2025 een volledig geëlektrificeerd gamma aan te bieden. Die snelle transformatie leunt op het gemeenschappelijke werk van het Britse merk en zijn neven Audi en Porsche.

Cupra heeft de Born gelanceerd, een ‘Latijnse’ en sportievere variant van de VW ID.3. Net zoals bij Seat en Skoda zullen elektrische modellen worden gelanceerd op het MEB-platform van Volkswagen. Een datum voor de transitie naar volledig elektrisch is er echter nog niet.

Voor Lamborghini ligt de toekomst met zekerheid bij elektriciteit, maar niet onmiddellijk, want de opvolger van de Aventador zal door een nieuwe V12 worden aangedreven. Er wordt echter al gewerkt aan een elektrische 2+2, die in 2027 zou komen.

Porsche had spectaculaire plug-inhybrides in de gamma’s van de Panamera en de Cayenne, en de koning van de sportwagen heeft de stap naar puur elektrische aandrijving op meesterlijke wijze ingezet met de Taycan. Toch blijft Porsche verder onderzoek doen naar synthetische brandstoffen en verkiest het om op twee paarden te wedden door wagens met verbrandingsmotor (en hybrides?) aan te bieden samen met een elektrische variant, gebaseerd op verschillende platformen, en dat zowel voor de Macan als voor de toekomstige Boxster. Gelukkig lijkt de mythische 911 ons te behoeden voor een puur elektrisch gamma met Porsche-logo tot het eind van het decennium of zelfs nog langer.

Bij Seat volgt de elektrische ontwikkeling die van Volkswagen. De groei moet komen van een toekomstig model van minder dan 20.000 euro. Een volledig einde van de verbrandingsmotor bij het Spaanse merk is echter nog niet gepland.

Skoda is belast met de ontwikkeling van het toekomstige ‘betaalbare’ elektrische gamma van de groep. Toch heeft de Tsjechische autobouwer reeds een elektrisch model met de cross-over Enyaq, de technische tweelingbroer van de VW ID.4. Ook hier is echter nog geen sprake van een overstap op een puur elektrisch gamma.

Als merk dat heel hard getroffen is door Dieselgate lijkt Volkswagen nu groots te willen inzetten op elektrische aandrijving via zijn ID-gamma, dat de twee modellen ID.3 en ID.4 kent en binnenkort een derde telg krijgt met de ID.5. Maar zijn wereldwijde werkterrein en de moeilijke start van het elektrische gamma zouden de verdwijning van modellen met verbrandingsmotor, gepland voor 2035, kunnen vertragen.

Volvo

Bij Volvo maken ze er niet teveel woorden meer aan vuil: de toekomst is elektrisch, punt. En dat begint nu al met de nieuwe C40 Recharge en de concept Recharge. De volledige afschaffing van modellen met verbrandingsmotor en van plug-inhybrides komt in 2030.

Web Editor

NIEUWSBRIEF

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken