"De eerste volledig elektrisch aangedreven luxesedan ter wereld", zo omschrijft BMW zijn toekomstige i7, zeg maar de elektrische 7-Reeks. Zouden de Beiers even vergeten zijn dat hun grote concurrent uit Stuttgart zijn elektrische S-Klasse, de EQS, al op de markt heeft...? Of is dat omdat de Mercedes vijf deuren telt in de plaats van vier?
In ieder geval mogen we die BMW i7 binnen afzienbare tijd verwachten, want prototypes van het model ondergaan op dit moment validatietests in het wintertestcentrum van de groep in het Zweedse Arjeplog. Zowel de aandrijflijn als de chassiscomponenten worden er getest in de extreme weersomstandigheden op enkele kilometers van de poolcirkel.
iX-basis
De BMW i7 komt op dezelfde basis als de 'klassieke' varianten van de nieuwe 7-Reeks, maar gebruikt het elektrische aandrijfgeheel dat we al kennen van de iX, wat voor de i7 xDrive50 een gecombineerd vermogen en koppel van 385 pk en 765 Nm impliceert dankzij twee elektromotoren (één op elke as). Later zou er ook de Rolls-Royce Silent Shadow van afgeleid worden. BMW schuift voor de i7 een WLTP-normverbruik van 19,5 tot 22,5 kWh/100 km naar voren.
Verdere specificaties geeft BMW nog niet prijs, net zomin als een precieze lanceringsdatum.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!