Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Prototypes en conceptcars / Peugeot 907

De lange motorkap, de spaakwielen, de aflopende achterruit, de bolle achterspatborden, enzovoort. Dat was allemaal schering en inslag in de jaren zestig en bij de GT's, waar je met halsbrekende snelheid mee reed.

Overzicht :

Met de sluiting van het designcentrum van La Garenne, dat in de komende weken wordt overgebracht naar Vélizy, mochten de stilisten van Peugeot blijkbaar de wagen van hun dromen tekenen. En waar dromen ze van? Van een Ferrari 250 GT, zo lijkt het. Deze 907 heeft natuurlijk geen toekomst bij Peugeot. De verantwoordelijken van het merk geven natuurlijk toe dat ze niet de minste intentie hebben zich op de markt van de supercars te wagen. Het zal dus een sympathieke oefening blijven, die alvast als verdienste zal hebben de bezoekers van het salon een glimlach te bezorgen, en die anderen zal doen dromen van een terugkeer naar de achterwielaandrijving voor Peugeots toekomstige topmodellen. Maar ook daarvan is geen sprake. De 907 is uiteraard een achterwielaandrijver van de zuiverste soort, met een V12 achter de voortrein en via een transaxle-schema verbonden met een versnellingsbak-brug, gebouwd door Sadev. De V12 ontstond door twee V6-motoren aan elkaar te koppelen door middel van specifiek gietwerk en waarbij de distributie gebeurt met behulp van getrapte tandwielen. De twee motorblokken, die hun oorspronkelijke gietwerk behouden, worden met elkaar verbonden door een gemeenschappelijk carter met daarin natuurlijk een gezamenlijke krukas. Ook de nokkenassen zijn uit één stuk, wat doet vermoeden dat de cilinderkoppen op zijn minst gewijzigd werden. Boven op het voedingssysteem, dat in het midden van de V werd geplaatst, bevindt zich eenstevig arsenaal aan trompetten, die in de verf gezet worden door een uitsnijding in het midden van de motorkap, afgedekt door een bescherming in plexiglas, terwijl de motor van de nodige lucht voorzien wordt onder de vooruitstekende neus van de bolide. Het opgegeven vermogen van deze zesliter bedraagt 500 pk. Het is niet zeker of dat cijfer geverifieerd werd op de testbank, maar er werd ons verzekerd dat deze V12 wel degelijk draait. Hij zou zelfs in staat zijn de 907, die na het salon enkele ontwikkelingsfases zal doormaken, te laten rijden.
De structuur bestaat uit een koets van carbon waarop buisvormige tralies bevestigd zijn die de mechaniek en de ophanging dragen. Die is erg klassiek opgebouwd uit boven elkaar liggende driehoeken en veer-dempercombinaties. Vooraan werd echter ook de oplossing met losse fusee gebruikt onthuld op de RC-prototypes en toegepast op de 407. De velgen zijn geschoeid met banden in de maat 275/40 vooraan en 345/35 achteraan. Ze zijn achttien duim groot, wat tegenwoordig nogal bescheiden lijkt. Dat was een wens van stijldirecteur Gérard Welter, die banden van een zekere dikte wilde monteren, wellicht zoals in de goeie ouwe tijd. Het interieur combineert handige met moderne trekjes in een erg sobere stijl, maar met een aan een pc verbonden aanraakscherm en instrumenten die er analoog uitzien, maar die volledig digitaal zijn. Een voorsmaakje van morgen?

In dit artikel : Peugeot

Geschreven op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken