U hoeft niet te hengelen naar een lanceringsdatum, de Aero X is een pure concept zonder productieplannen. Maar enkele van de technieken die hij aan boord heeft, zouden binnen enkele jaren wel eens op een productiemodel van het Zweedse merk kunnen verschijnen. Zo verbrandt de motor pure bio-ethanol (E100) met een octaangehalte van RON 106. Op dit moment verkoopt Saab al 9-5's die op een mengeling van bio-ethanol en benzine kunnen functioneren (E85, wat staat voor 85 procent ethanol) en die ondanks hun milieuvriendelijke karakter meer vermogen leveren dan een auto die op benzine rijdt. In de Aero X ligt de bekende 2.8 V6 met turbo, die we al kennen uit de Saab 9-3 Aero en de Opel Vectra OPC. Hier levert hij echter 400 pk (in plaats van 255 pk) en 500 Nm. Dat vermogen wordt permanent aan de vier wielen doorgegeven via een DSG-versnellingsbak met zeven versnellingen. Net zoals in een Bugatti Veyron dus... Maar het is vooral interessant om te weten dat de General Motors-groep, waar Saab een onderdeel van is, blijkbaar al erg ver staat met de ontwikkeling van zijn eigen DSG-versnellingsbak. De Aero X heeft ook een variabele schokdemping, maar dat is niets nieuws. De speciale deurconstructie lijkt ons niet realistisch voor een productiemodel. Samen met de deuren klapt namelijk het hele dak, inclusief voorruit, omhoog om het instappen te vergemakkelijken. Die constructie verwijst samen met de turbinevormige 24-duimvelgen naar Saabs geschiedenis als vliegtuigbouwer.
Welke verzekering is het goedkoopst?
AutoGids helpt je graag samen met verzekeringsmakelaar Hopala verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je heel snel de autoverzekering die bij jou het beste past.
