Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

/ Hoe kies ik een SUV? – Gewetensonderzoek

Bijna twee vijfden van alle verkochte auto’s op onze markt (maar bijna evenzo in de ons omringende landen) zijn SUV’s. Alvorens er een aan te schaffen kan het interessant zijn eens de voor en tegens af te gaan om te kijken wat best bij u past. Een soort gewetensonderzoek, zeg maar.

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

De Sports Utility Vehicle bestaat al een aantal decennia, maar het is pas de laatste 10 jaar dat zijn verkoop zo’n hoge vlucht heeft genomen. Een beetje autoconstructeur kan het zich niet meer veroorloven niet een of meerdere SUV’s in de aanbieding te hebben, sommigen hebben zelfs een volledig gamma dat zowat parallel loopt met het ‘gewone’ personenwagenaanbod.

Het concept komt overgewaaid uit de Verenigde Staten – waar ‘trucks’, wij noemen dat pick-ups, en SUV’s ook een groot deel van de markt beslaan en constructeurs zoals Ford bijvoorbeeld hebben beslist om geen sedans of berlines meer te gaan produceren, vanwege niet populair genoeg – maar werd bij ons uiteraard aangepast aan de Europese marktomstandigheden.

Zo zijn er nu SUV’s op de Europese markt in alle maten en vormen, van de uit de kluiten gewassen offroader, die vroeger nog als terreinwagen door het leven ging, tot de gestileerde cross-over die meer weg heeft van een 4-deurs coupé op hoge poten en alles daar tussenin. Aanpassen aan onze markt betekende ook downsizen, zodat nu bijna zowat elk marksegment is bediend met de nodige SUV’s, tot het kleinste toe. Kortom, een kat vindt er haar jongen niet meer in terug en het mag dus niet verbazen dat de consument door de vele bomen het bos niet meer ziet. De zoektocht naar een nieuwe auto wordt er niet gemakkelijker door, maar wel interessanter en rijker.

Rijprofiel

Wat zowat elke potentiële koper van een auto zou moeten doen (maar jammer genoeg te zelden gebeurt) is een rijprofiel opmaken van zichzelf en eventueel andere gebruikers van hetzelfde toekomstige vervoermiddel. Hoeveel kilometer gaat de auto per jaar afleggen? Waar gaat u hem het meeste gebruiken? Wat wil u ermee vervoeren en waarvoor moet hij vooral dienen? En uiteraard, wat mag dat allemaal kosten?

In dit licht is het misschien belangrijk om weten dat nog te veel mensen zich deze vragen niet stellen en dat als ze dat toch doen, nog te veel kiezen in functie van wat je extreem of eenmalig gebruik zou kunnen noemen. Een voorbeeld: het gezinshoofd (in dit geval dikwijls nog de man) kiest een grote SUV omdat hij een paar keer per jaar (wintersport, grote vakantie) zijn volume en eventuele offroad- of wintercapaciteiten kan gebruiken. Voor het overige pendelt hij met die te veel plaats opeisende en brandstof slurpende reus elke dag als enige inzittende naar zijn werk, dikwijls de stad.

Nochtans is de autowereld ook op dit vlak aan het evolueren. Meer en meer zijn er formules waarbij je een auto ter beschikking wordt gesteld in functie van je noden op dat moment. Daarvoor zijn er allerhande formules in het leven geroepen die maken dat je niet noodzakelijk nog een enkele auto dient te kopen, maar dat je die automobiliteit ook kan huren of zelfs delen. Het ziet er naar uit dat deze vorm van autogebruik alleen maar zal toenemen en het loont zeker de moeite om ook daar eens bij stil te staan: hoe zalig zou het niet zijn als je met bijvoorbeeld de dealer uit jouw buurt kan afspreken dat je permanent een model van merk X ter beschikking wordt gesteld, maar dat het model kan variëren naargelang je behoeften van het moment. Het opent een heel nieuwe wereld en maakt dat je een eventuele aankoop niet meer geheel moet afstemmen op de grootste gemene deler van je rijprofiel.

Waarom een SUV?

Er bestaan heel wat meningen over SUV’s, gefundeerde en minder gefundeerde. Zo zouden vooral vrouwen een SUV prefereren boven een gelijkaardige hatchback of berline vanwege de hogere zitpositie, wat hen een beter (over)zicht geeft op het verkeer, een voordeel dat natuurlijk deels teniet wordt gedaan als iedereen met een SUV rijdt.

Een SUV oogt ook robuuster dan zijn kleinere tegenhanger binnen hetzelfde merk, een stoere uitstraling die door velen ook wordt geïnterpreteerd als meer veiligheid. Deze laatsten moeten we teleurstellen, een SUV is niet veiliger dan een overeenkomstige hatchback, de crashresultaten zijn zowat gelijk. Gewoonlijk weegt hij wel meer en dat gewicht speelt een (kleine) rol in zijn voordeel.

De SUV staat dan weer wel hoger op zijn poten, dat betekent dat hij een hoger zwaartepunt heeft en op de limiet dus minder stabiel is dan zijn soortgenoot met een lager zwaartepunt. Veel constructeurs proberen dat nadeel te counteren met een stuggere ophanging, wat dan weer het comfort benadeelt. Daarnaast is een SUV, met zijn hogere, doorgaans kantigere neus en hogere motorkap gevaarlijker voor voetgangers en fietsers bij aanrijdingen met zwakkere weggebruikers.

SUV’s zouden meer ruimte bieden dan hun ‘normale’ soortgenoten. Dat is slechts gedeeltelijk waar. Het kan inderdaad het geval zijn wanneer je hem vergelijkt met de hatchback 3- of 5-deurs waarvan hij gewoonlijk is afgeleid, maar hij zal bijvoorbeeld haast nooit zoveel laadvolume bieden als een fatsoenlijke break. Deze laatste wint het zowat altijd op het gebied van volume, vandaar dat een aantal constructeurs ook break-versies aanbieden die wat hoger op hun wielen staan en zo ‘best of both worlds’ willen bieden, genre Volvo CrossCountry.

Recenter is er ook de trend van de SUV coupés en de cross-overs bijgekomen, dat wil zeggen dat men doorgaans omwille van esthetische redenen een deel van de functionaliteit van een klassieke SUV opoffert om hem een meer trendy look te geven. Een van de eerste merken die een dergelijk model aan zijn gamma toevoegde, was BMW met zijn X6 (coupé-vorm) op basis van de X5) waaraan meer dynamiek werd toebedacht omwille van de vorm. De idee is sindsdien al door heel wat constructeurs gekopieerd.

Een SUV is doorgaans zwaarder en minder gestroomlijnd dan zijn berline/break tegenhanger. Dat wil zeggen dat hij meer zal verbruiken voor dezelfde prestaties. Zo zal een VW Tiguan bij gelijke uitrusting en motorisatie altijd meer verbruiken dan een overeenkomstige Golf of een Renault Kadjar altijd meer  dan een Mégane, terwijl beiden toch van elkaar zijn afgeleid en doorgaans hetzelfde onderstel gebruiken.

Last but not least, het prijskaartje. Door de band genomen zal een SUV altijd meer kosten dan de vergelijkbare hatchback, berline of zelfs break, terwijl hij dus ook nog eens meer verbruikt en bijgevolg qua belastingen hoger ingeschaald zal worden.

Immens aanbod

OK, de kogel is door de kerk, ondanks alles wat hierboven werd opgemerkt, wordt het toch een SUV. De zoektocht kan beginnen en het zal geen makkie worden. Door de jaren heen is het aanbod zo verscheiden en complex geworden, dat een aantal leidraden zeker kunnen helpen.

Binnen het zogenaamde SUV-segment zijn er namelijk ook nog heel wat verschillen. Wie een SUV nog altijd associeert met vierwielaandrijving en het ruigere terreinwerk kan bij het merendeel van de nu op de markt zijnde SUV’s serieus ontgoocheld zijn. Laat ons zeggen dat zowat 4/5de van de verkochte SUVs (en dan zijn we nog voorzichtig) rechtstreekse afgeleiden zijn van hun hatchback/berline tegenhangers en dat ze, eens van de gewone wegen afgeweken, geen noemenswaardige betere terreincapaciteiten bieden tenzij een iets grotere vrije hoogte.

Naarmate men in verhouding meer geld neertelt, zullen de terreincapaciteiten vergroten, maar ook dan moet je nog onderscheid maken tussen de prestaties op natte of gladde ondergrond (geëvenaard of zelfs verbeterd door een gelijkaardig aangedreven berline/hatchback) en het echte terreinwerk.

Twee- of vierwielaangedreven

We zeiden al dat de meeste zogenaamde SUV’s afgeleiden zijn van hun ‘normale’ tegenhangers en er dus ook de techniek mee delen. Dat betekent dat de meeste dus ook voorwielaandrijving hebben en gelijkaardig gemotoriseerd zijn. De trendsetter van dit soort SUV’s, die de grootste verspreiding hebben, was ongetwijfeld de Nissan Qashqai, op dit ogenblik nog altijd een van de bestverkopende middenklasse SUV’s op de markt.

Meer en meer worden op dergelijke modellen de terreincapaciteiten iet of wat verhoogd met elektronische hulpmiddelen die de trekkracht beter monitoren en er zo voor zorgen dat de prestaties op onverhard iets beter zijn. Zo is er bijvoorbeeld de Advanced Grip Control op de Peugeot 3008, een van de grote successen in dit segment.

Op de meer gesofisticeerde (en duurdere) modellen kan je dan eventueel een echte vierwielaandrijving krijgen, doorgaans als die techniek ook al op de gewone modellen van hetzelfde gamma kan worden toegepast. Meestal gaat het dan om een elektronisch gestuurde koppeling die bij eventueel tractieverlies van de voorwielen ook koppel en dus trekkracht doorstuurt naar de achterste wielen. Dit soort auto’s rijdt meestal voor zo’n 95% voorwielaangedreven (ook om brandstof te sparen) en de vierwielaandrijving wordt pas ingezet als het echt nodig is.

In grotere en duurdere segmenten is het meestal andersom. Daar wordt vertrokken van achterwielaandrijving (de motor ligt dan ook overlangs en niet overdwars) en is er een transferbak in het midden die de trekkracht ook weer naar de voorwielen kan brengen. Hoe gesofisticeerder deze auto’s zijn, des te meer zijn ze voorzien van elektronische hulpsystemen die het rijden op echt onverhard en ook sterk geaccidenteerd terrein vergemakkelijken. Dergelijke auto’s, genre Range Rover, zijn de koningen van de offroad, maar laten er ook vorstelijk voor betalen.

Door de vrij recente komst van de hybrides, heeft een nieuwe vorm van vierwielaandrijving zijn intrede gedaan. De ene as wordt dan bijvoorbeeld aangedreven door een verbrandingsmotor, de andere (meestal de achterste) door een elektrische motor, zodat je een soort van (elektronisch geregelde) vierwielaandrijving krijgt waarbij er geen mechanische verbinding meer bestaat tussen voor en achtertrein.

Pick-ups

Het is wellicht gepast hier een korte parenthese te maken over pick-ups. Zij worden steeds populairder op onze markt (hoewel hun aantal in absolute cijfers nog bescheiden blijft) en dat heeft verschillende redenen.

Technisch zitten ze vrij eenvoudig in elkaar, een beetje zoals een kleine vrachtwagen (vandaar dat ze nog altijd trucks worden genoemd in de States), waarbij een overlangs liggende motor vooraan de achterwielen aandrijft, via een achteras die gewoonlijk nog met bladveren is afgeveerd (vanwege hun groot laadvermogen). Tot nog toe gaf dat enkel  aanleiding tot echte werkpaarden die (relatief) veel konden laden en zware aanhangers konden trekken, maar die zeker geen plezier waren om mee te rijden en niet zo lang geleden al menig chauffeur hebben verrast men hun springerige achterhand.

De laatste tijd is er echter een nieuwe generatie aan pick-ups ontstaan. Zij bieden meer plaats in hun cabine (single of double), ze hebben een veel gesofisticeerdere ophanging (meer comfort) en soms ook een aandrijfgeheel dat kan wedijveren met dat van de duurdere klassieke offroaders.

Naast de mensen die dergelijke voertuigen echt nodig hebben voor hun werk ligt de groeiende aantrekkingskracht van dergelijke voertuigen in het feit dat ze fiscaal aanzien worden als ‘lichte vracht’ en de laagste taxatietarieven krijgen. Geïnteresseerden moeten er wel rekening mee houden dat ze een stuk groter en doorgaans ook lomper zijn om mee te rijden en door hun grootte, vorm en gewicht ook een pak meer gaan verbruiken.

Welke soort aandrijving?

Tot voor enkele jaren werden de meeste SUV’s aangedreven door een dieselmotor. De voordelen lagen voor de hand: een diesel heeft doorgaans meer koppel en verbruikt minder dan een benzinemotor. De slinkende populariteit van diesel (mede door Dieselgate, maar ook door overheidsmaatregelen om het gebruik van deze brandstof te ontmoedigen) komt op dit ogenblik meestal ten goede aan benzinemodellen, waarbij moderne drukvulling maakt dat moderne benzineslurpers bijna even veel trekkracht hebben als de diesels en dat ze minder en minder gaan verbruiken. Op de particuliere markt nemen ze het dus stilaan nagenoeg geheel over van zelfontbranders en ook op de fleetmarkt zijn er belangrijke verschuivingen te noteren.

Maar er zijn de laatste tijd natuurlijk flink wat alternatieve aandrijfvormen op de markt gekomen, die stilaan hun plek zullen beginnen opeisen. Zo is er gas, vroeger LPG, nu meer en meer CNG of samengedrukt aardgas, dat door zijn lagere prijs een aantrekkelijk alternatief biedt voor wie een dikke 4x4 op benzine heeft (meestal van Amerikaanse makelij).

Maar er is natuurlijk meer. Door hun bouw zijn SUV’s bij uitstek geschikt om er een pak batterijen in onder te brengen, doorgaans in een dubbele vloer waarboven de passagiersruimte zich bevindt. In zo’n voertuig moet er dan minder met ruimte gewoekerd worden omdat een SUV doorgaans toch een stuk hoger is. Een bijkomend voordeel van een groot batterijpakket is dat door zijn opstelling het zwaartepunt van de SUV behoorlijk naar beneden wordt gehaald, wat uiteraard zijn stabiliteit verbetert.

Wat hybrides betreft, is er bij SUV’s de keuze tussen een klassieke hybride of een plug-in versie. Deze laatste is enkel echt interessant als zijn bezitter een gebruikspatroon heeft waarbij hij/zij dagelijks slechts zo’n 40 tot 50 km moet afleggen alvorens de mogelijkheid te hebben om terug te laden (hetzij thuis of op het werk). Een beroepsmatige pendelaar kan op die manier bijna geheel elektrisch rijden als hij op minder dan 50 km van zijn werk woont en dan wordt het interessant.

Ondertussen zijn ook de eerste volledig elektrische SUV’s op de markt verschenen. Na de Tesla Model X is er nu de Jaguar I-Pace en de Audi e-tron en er zijn er nog (veel) op komst. Voor het ogenblik nog in hogere prijsklassen, maar we mogen hopen dat ook daar een democratisering zal worden doorgevoerd de eerstkomende jaren.

Tot slot is er natuurlijk ook waterstof als aandrijving. Deze energiedrager leent zich op lange termijn bijzonder voor het zwaardere transport, maar door zijn grotere actieradius kan hij eventueel ook doorbreken in terreinwagens allerhande die zich al eens verder van de bewoonde wereld wagen. Het is dan wel geen zaak om enkele ‘jerrycans’ waterstof mee te nemen, daarvoor is het goedje iets te ontvlambaar…

Gepast schoeisel

Last but not least dient nog iets gezegd te worden over de banden van een SUV. Mede doordat de aanschaf van een SUV ook het imago moet dienen, worden vele van deze voertuigen uitgerust met (te) grote wielen en vooral te brede banden.

Hier nog meer dan bij andere soorten voertuigen hangt veel af van aangepast schoeisel. Het heeft bijvoorbeeld weinig nut en is zelfs echt gevaarlijk als iemand met zijn technologisch nochtans hoogstaande 4x4 naar de skigebieden trekt op zijn dikke zomersloffen. Die komt, bij slecht weer, gegarandeerd van een kale reis terug, als hem al geen ongeluk overkomt.

Bedenk dus dat ook hier de kwaliteit en de geschiktheid van de banden voor het terrein dat u wil berijden van groter belang is dan twee- of vierwielaandrijving. Zo hebben testen van Audi bijvoorbeeld uitgewezen dat bij een vergelijking tussen een voorwielaangedreven of vierwielaangedreven Audi met zomerbanden in de sneeuw de trekkracht met 8% verbeterde door de vierwielaandrijving. Dezelfde Audi met winterbanden haalde respectievelijk 36% en 64% meer trekkracht naargelang hij voor- of vierwielaangedreven was. Het is dus altijd een slechte zaak om op de banden te besparen. Hoe je het ook draait of keert, zij zijn de enige garantie voor uw contact met de weg.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken