Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

/ SUV-special: De hitparade

Welke SUV heeft de grootste koffer? Of is het beste lastdier? Via een kleine hitparade wandelen we door de meest opmerkelijke SUV’s die de markt te bieden heeft.

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

De populairste

Vorig jaar groeide het aandeel SUV- en crossovers wereldwijd naar 36,4 procent van de totale automarkt. Dat komt overeen met 29,7 miljoen verkochte SUV’s en cross-overs. Het merendeel van die verkoop vind je in het segment van de compacte SUV’s (dat van modellen als de VW Tiguan of Nissan Qashqai): 7 procent of 12,2 miljoen stuks.

De F-reeks van Ford is wereldwijd nog altijd de meest verkochte auto, maar dat kun je maar moeilijk een SUV noemen. De populairste SUV wereldwijd was in 2018 de Toyota RAV4, die met een jaarlijkse verkoop van 807.000 stuks ook de op drie na meest verkochte auto ter wereld is. De RAV4 doet daarmee haasje-over met de Nissan X-Trail, in 2017 nog de populairste. De Honda CR-V komt op drie.

De grootste koffer

Groot? Dan blijven de Amerikanen de allerbeste. De Cadillac Escalade heeft minimaal 1.113 liter koffer ter beschikking, en dat kan met de achterbank neergeklapt oplopen tot liefst 3.424 liter. Met twee van zijn zeven zitplaatsen opgevouwen tikt de Land Rover Discovery eveneens aan op 1.113 liter, maar anders is dat maar 258 liter. Op zijn grootst komt hij aan 2.406 liter. Het aantal SUV’s dat boven 800 liter koffer piekt, valt op één hand te tellen. Zowel de Volkswagen Touareg als de Audi Q7 hoort bij dat clubje, net als de Cadillac XT5. Bij de minder grote SUV’s is de Land Rover Discovery Sport de uitschieter, met minimaal liefst 981 liter en maximaal 1.698 liter.

De beste muilezel

In Europa maakt de Land Rover Discovery SDV6 indruk met zijn sleeplast die wel 3,5 ton mag bedragen. Mercedes staat op gelijke hoogte met de GLE 350 d, die beter doet dan de nieuwe G-Klasse (3,2 ton). De Jeep Grand Cherokee mag ook met 3,5 ton pronken. Wie beter wil, zal een Ford Expedition moeten importeren uit de Verenigde Staten. Die kan tot 4,2 ton slepen.

Bij de kleinere modellen met uitmuntende sleepcapaciteiten halen we de Skoda Kodiaq aan (tot 2,5 ton), de Kia Sportage (tot 2,2 ton) en de Dacia Duster (tot 1,5 ton).

De snelste

Nee, de snelste SUV op onze markt is niet de Lamborghini Urus. Die moet in de sprint naar 100 km/u niet alleen de Jeep Grand Cherokee Trackhawk voor zich dulden (3,4 seconden), maar ook de Tesla Model X, die maar 3,2 seconden nodig heeft om 100 km/u te halen. Maar op de Autobahn is het toch de Urus die aan het langste eind trekt met zijn topsnelheid van 305 km/u. Al plakt de Bentley Bentayga W12 aan zijn bumper met een top van 301 km/u.

De duurste en de goedkoopste

De Rolls-Royce Cullinan is met 332.750 euro de duurste SUV in ons land. Hij is bijna 130.000 euro duurder dan de Lamborghini Urus, de tweede in het rijtje.

De zoektocht naar de minst dure SUV op de Belgische markt neemt iets meer tijd in beslag. Als we puur uitgaan van de huidige catalogusprijzen, is de Dacia Duster 1.6 SCe 115 Access de minst dure, met zijn prijs van 11.990 euro. SsangYong pikt de tweede plaats in, met een Tivoli 1.6 e-XGi Crystal voor 14.990 euro. Daarnaast biedt het merk ook nog een XLV aan met dezelfde motor voor 15.990 euro. Citroën volgt op enige afstand met een C3 Aircross 1.2 PureTech 82 voor 16.155 euro, terwijl Seat zijn minst dure Arona verkoopt voor 16.590 euro (1.0 TSI Reference).

De laagste CO2-uitstoot

Wanneer we alleen rekening houden met de officiële NEDC-gegevens, dan is op dit moment de tweewielaangedreven Opel Crossland X 1.2 Turbo met 110 pk de benzine-SUV met de laagste CO2-uitstoot: 108 g/km. Zijn neefje van Citroën, de C3 Aircross, komt daar net achter: 109 g/km. Bij de dieselmotoren is Nissan met de Qashqai met de dCi 115-motor de enige die op 100 g/km CO2 landt. Bij de hybrides steekt de C-HR van Toyota erbovenuit, met 86 g/km, gevolgd door grote broer RAV4 met 102 g/km.

Wie nog beter wil doen, moet opteren voor een plug-hybride. Kia legt de beste cijfers voor, met de Niro: 29 g/km. De Mitsubishi Outlander PHEV volgt met 40 g/km, en vervolgens is Volvo aan de beurt met de XC60 T8 (48 g/km CO2). In tegenstelling tot vorig jaar is het aanbod aan elektrische SUV’s wel flink uitgebreid. Naast de Tesla Model X vinden we de Jaguar i-Pace, de Audi e-Tron, de Hyundai Kona EV en de e-Niro bij Kia. De minst dure elektrische ‘SUV’ blijft vooralsnog de Citroën e-Mehari, en een brandstofcel (waterstof) vinden we voorlopig alleen bij de Hyundai Nexo.

De ouderdomsdeken

De Toyota Land Cruiser is al sinds 1954 in productie, maar eigenlijk refereert hij alleen nog met zijn naam aan zijn voorganger. Dat ligt ander bij de Mercedes G-Klasse, die al sinds 1979 in productie is, en nog steeds trouw blijft aan de vormgeving van de eerste G-Klasse, ook al is hij onderhuids helemaal vernieuwd. Lada startte nog twee jaar vroeger de productie op van de Niva… alleen verloor Lada in 2013 de rechten op de naam Niva aan GM, waardoor het model nu Lada 4x4 heet.

De zwaarste

De LM002 is een Hummer-avant-la-lettre. Oorspronkelijk bedoeld als militair voertuig, maar landen zagen er niet echt het best mogelijke verdedigingsmechanisme van hun grenzen in. Waarop Lamborghini de V12 van de Countach in het vooronder lepelde, en de ‘Rambo-Lambo’ als eerste luxe-SUV zijn debuut gaf op het autosalon van Brussel in 1986. Hij was meteen goed voor enkele records in prijs, acceleratiekracht... en in gewicht. Toen hij debuteerde, woog de LM002 al 2,7 ton, maar tegen het einde van zijn carrière in 1992 was hij al aangedikt tot 3.109 kilogram. De Hummer H2 blijft met 2,9 ton maar net onder de Lambo.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken