Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

/ SUV & Fiscaliteit : Niet overal gelijk belast

Hoeveel belasting u betaalt voor een SUV, hangt af van zijn intrinsieke kenmerken zoals vermogen of uitstoot... maar ook van het gewest waar u hem inschrijft.

Overzicht :

SUV DAYS op 11 en 12 mei 2019

Ontdek, samen met onze redactie, gratis meer dan 30 SUV's

Meer over het evenement >>

 

Voor de fiscus is een SUV een auto zoals alle andere. Het bedrag dat u betaalt aan jaarlijkse verkeersbelasting of belasting op inverkeerstelling, verschilt van gewest tot gewest, maar ook van enkele technische kenmerken van het voertuig (motorvermogen, cilinderinhoud, CO2-uitstoot).

Belasting op inverkeerstelling (BIV)

De belasting op inverkeerstelling is een eenmalige som die zowel particulieren als bedrijven moeten betalen wanneer ze een auto inschrijven. Ze verschilt van gewest tot gewest.  

  • In Vlaanderen hangt het bedrag van de BIV af van de CO2-uitstoot van de auto, de brandstof waarop hij rijdt, en de uitstootnorm waaraan hij voldoet. Motorvermogen of fiscaal vermogen speelt daarbij geen rol. Het exacte bedrag kunt u berekenen op https://belastingen.fenb.be.
  • In Brussel en Wallonië hangt het bedrag van de BIV af van het fiscale vermogen van de motor (lees: de cilinderinhoud, uitgedrukt in PK) en het motorvermogen in kW. De bedragen variëren van 61,50 euro tot 4.957 euro. Hoe groter óf hoe krachtiger de motor, hoe meer u betaalt. In Wallonië moet u nog rekening houden met een ecomalus voor auto’s die meer dan 145 g CO2/km uitstoten. Die ecomalus varieert van 100 euro tot 2.500 euro voor de meest vervuilende auto’s.

Jaarlijkse verkeersbelasting

  • In Brussel en Wallonië hangt de jaarlijks te betalen verkeersbelasting af van het fiscale vermogen (PK) van de auto, waarbij nog een extra heffing geldt voor auto’s op lpg. Hoe groter de motor, hoe hoger de verkeersbelasting.
  • In Vlaanderen wordt het Brusselse en Waalse systeem gecorrigeerd door rekening te houden met de CO2-uitstoot van de auto, de brandstof waarop hij rijdt en de uitstootnorm waaraan hij voldoet. Het exacte bedrag kunt u berekenen op https://belastingen.fenb.be.

Fiscale aftrekbaarheid

Voor ondernemingen en zelfstandigen hangt de fiscale aftrekbaarheid af van de CO2-uitstoot en de soort brandstof waarop de auto rijdt. Het systeem is gelijk in alle gewesten van ons land. Opgelet, vanaf 2020 treedt een nieuwe berekeningswijze in werking, waarbij de aftrekbaarheid niet langer met vorken werkt, maar voor elk geval apart berekend zal worden. In de praktijk zullen alle auto’s daardoor minder fiscaal aftrekbaar worden. Nog een reden om bij de keuze extra op de CO2-uitstoot te letten dus...

Voordeel van Alle Aard

Werknemers die kunnen beschikken over een bedrijfs- of salariswagen, betalen daarvoor een bijdrage op het voordeel van alle aard (VAA) of voordeel in natura, dat compenseert voor het privégebruik dat ze van de auto maken. Die bijdrage wordt berekend op basis van de prijs van de auto (inclusief opties) en zijn CO2-uitstoot. SUV’s scoren voor die bijdrage minder goed dan vergelijkbare berlines of breaks, aangezien ze én duurder zijn én een hogere uitstoot hebben.

Hybride en plug-inhybride SUV’s

Aangezien de CO2-uitstoot zo belangrijk is voor de belastingen, is hybridetechnologie zeker interessant voor een SUV, aangezien ze ervoor zorgt dat auto’s minder verbruiken en dus ook minder CO2-uitstoten. Dat geldt des te meer voor plug-inhybrides, waarvan de batterij aan het stopcontact kan worden opgeladen: doorgaans laten dergelijke modellen uitzonderlijk lage CO2-waarden optekenen over de normcyclus en zijn ze dus a priori fiscaal erg interessant. Maar opgelet, na enkele verhalen rond misbruik door mensen die een dergelijke plug-in enkel kochten voor het fiscale voordeel, maar hem in de praktijk zelden of nooit oplaadden, heeft onze regering bijkomende voorwaarden ingesteld om vanaf 2020 nog van de zachte fiscale aanpak te kunnen blijven genieten. Concreet moet de batterij groot genoeg zijn voor de auto in kwestie (minstens 0,5 kWh per 100 kilogram voertuiggewicht) én mag de CO2-uitstoot niet hoger liggen dan 50 g/km. Alleen als aan die twee voorwaarden is voldaan, mag de gunstige CO2-uitstoot gebruikt worden; anders zal die berekend worden op basis van de uitstoot van “een vergelijkbare niet-hybride versie”. Goed rekenen op voorhand dus, want anders wordt het wel héél moeilijk om de meerprijs van zo’n plug-inversie er weer uit te halen...

Elektrische SUV’s

Langzaam maar zeker doen de eerste elektrische SUV’s hun intrede op de markt. Dit soort auto’s geniet op dit ogenblik van onmiskenbare fiscale voordelen.

  • Voor bedrijven en zelfstandigen is de elektrische auto dit jaar nog 120 procent aftrekbaar (100 procent vanaf 2020). Bovendien ligt ook hun VAA-bijdrage relatief laag, als gevolg van hun nuluitstoot.
  • In Vlaanderen betaalt u als particulier geen BIV en geen verkeersbelasting.
  • In Brussel en Wallonië betaalt u de minimumtarieven voor BIV en verkeersbelasting.
  • Het Vlaamse gewest kent aan particulieren die een nieuwe elektrische auto kopen, een premie toe (onder bepaalde voorwaarden).

Vierwielaandrijving extra belast?

Een systeem van vierwielaandrijving is niet alleen duurder bij aankoop, maar het heeft ook een invloed op de fiscale belasting, want het drijft het gemiddelde verbruik op (met ongeveer 0,5 tot 1 l/100 km in de meeste omstandigheden), en bijgevolg ook de CO2-uitstoot. Concreet is een 4x4-versie daardoor fiscaal minder interessant voor bedrijven, en in Vlaanderen ook voor particulieren.

De impact van de WLTP-cyclus?

De nieuwe WLTP-homologatiecyclus leidt in de praktijk tot een hogere CO2-uitstoot dan de oude NEDC-testcyclus. Dat heeft onvermijdelijk een impact op de belastingen voor particulieren (BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen, ecomalus in Wallonië) én bedrijven en zelfstandigen (fiscale aftrekbaarheid, CO2-bijdrage, VAA-bijdrage). Gelukkig heeft de overheid beslist dat voor de fiscale berekeningen voorlopig nog de (teruggerekende) NEDC-waarden blijven dienstdoen. In Vlaanderen blijft dat minstens het geval tot eind 2019, op het federale niveau tot minstens 2020.

Lichte vrachtwagens

Voertuigen die geclassificeerd worden als lichte vrachtwagen, genieten in alle regio’s van ons land van een gunstregime: u hoeft er geen BIV voor te betalen en betaalt maar een bescheiden verkeersbelasting, afhankelijk van het maximaal toegelaten gewicht van het voertuig. In Vlaanderen speelt ook de CO2-uitstoot een rol. Om van een SUV een lichte vrachtwagen te maken, zult u echter in de meeste gevallen de achterbank overboord moeten gooien.

De regels voor een zogenoemde ‘lichte vrachtwagen met dubbele cabine’ zijn namelijk streng: de laadvloer moet minstens zo lang zijn als de helft van de wielbasis, en bovendien moet er een vaste wand zijn tussen de achterstoelen en het laadcompartiment. Om aan die criteria te voldoen heb je al een behoorlijk lange SUV nodig...

Pick-ups: altijd lichte vrachtwagen

Onze fiscus beschouwt pick-ups altijd als lichte vrachtwagen, ongeacht de lengte van hun laadbak. Alle modellen op de markt genieten dus van de interessante fiscale aanpak, ook die met dubbele cabine.

Geschreven door op

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken