Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de elektrische Skoda Enyaq iV?

Geschreven door Xavier Daffe op

Autogids-redacteur Xavier Daffe kon een weekje met de elektrische Skoda Enyaq iV rijden. Want vond hij leuk en wat jammer?

63.670 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Ik mag mezelf dan een oude zak noemen, toch trekken elekrische wagens mijn erg aan. En dan heb ik het over de auto zelf, niet over hun relevantie in de strijd tegen de uitstoot van broekasgassen. Want zoals de kaarten nu liggen, zal Europa ons toch geen andere keus bieden. Maar valt dat wel te rijmen met mijn vervoersnoden? 

Ik ben een onafhankelijk en zeer mobiel persoon, die er graag onverwacht op uit trekt. En dan beantwoordt een elektrische wagen niet aan mijn idee van wat een auto hoort te zijn: een aanbieder van direct toegankelijke mobiliteit. Dat vloekt met een geringe autonomie, lange oplaadtijden en de zoektocht naar laadpalen. 

Maar de autojournalistiek verandert en verandert snel, dus moet ook ik mij over die obstakels proberen zetten. En dan komt die intellectuele nieuwsgierigheid toch naar boven. Bovendien ben ik future ready, want thuis heb ik inmiddels een laadpunt geïnstalleerd. Laat die Skoda Enyaq iV maar komen.

Leuk

In de eerste plaats is de Skoda Enyaq een goed ontworpen crossover die hoofden doet omdraaien. Vaak ietwat verrast, omdat de andere weggebruikers de elektrische auto niet horen aankomen. In een stedelijke omgeving is het dan ook oppassen geblazen met voetgangers en fietsen. Maar dat heb je met alle elektrische auto's, natuurlijk.

Achter het stuur van de Skoda Enyaq voel je je meteen op je gemak, met intuïtief te manipuleren bedieningsorganen en een uitstekende rijhouding. Dankzij de lange wielbasis van 2,80 meter vinden vier volwassenen moeiteloos een plekje, terwijl allerlei Simply Clever-oplossingen van Skoda hand in hand gaan met een heleboel bergruimtes.

Wanneer ik de Skoda Enyaq start, belooft de boordcomputer me een rijbereik van 385 kilometer. Selectiehendel in D en rijden maar, met een stevige en linaire acceleratie. De vierwielaandrijving van deze 80x-versie zorgt bovendien voor een heleboel grip, waardoor de stuwkracht zich onvermoeibaar omzet in extra snelheid. En het gaat vooruit, want het elektrische aandrijfgeheel belooft 265 pk en 425 Nm. Daar kan je mee thuiskomen.

Nu, sportief is deze Skoda Enyaq iV 80x niet. Daar kan de omschrijving Sportline niets aan veranderen, want dat is niet meer dan een uitrustingsniveau. En dat heeft alles te maken met de "massa in rijklare toestand", want die bedraagt - hou je vast - 2.195 kilogram. Deze elektrische auto moet het van zijn comfort hebben. Het is prettig kilometers malen met deze Skoda, jawel.

Skoda belooft een WLTP-rijbereik van 513 kilometer, zelfs 588 bij stedelijk gebruik. Maar dat heb ik nooit gehaald, vooral omdat ik het elektropotentieel liever gebruik dan me in een ecologische slaaptoestand te brengen. Nu heb ik wel gespeeld met de energierecuperatie, die je kan regelen via de peddels aan het stuur. Ook de airco heb ik gewoon laten blazen, het was 30 graden en meer!

Na een weekje testrijden, kwam ik uit bij een gemiddelde van 21,2 kWh/100 km. Dat vertaalt zich in een reële actieradius van ongeveer 375 km. Een dikke 400 kilometer zit er dus zeker in, mits wat extra voorzichtigheid. Het is hoe dan ook goed om weten dat je kan opladen aan 135 kW, zodat je aan een 35 minuten genoeg hebt om de batterijen van 10 naar 80% van hun capaciteit te brengen.

2022 Skoda Enyaq iV 80x

Jammer

Een elektrische wagen ligt nog lang niet binnen het bereik van iedereen. Zelfs een Skoda niet, want aan de door mij geteste Enyaq iV hing een prijskaartje van liefst 66.000 euro. Toch niet als je particulier koopt, want die lopen de fiscale stimuli die bedrijfswagens momenteel genieten helemaal mis.

2022 Skoda Enyaq iV 80x

Dus

Het ging me beter af dan vooraf gevreesd, die testweek met de Skoda Enyaq iV. Mijn mobiliteitsgewoonten heb ik niet moeten veranderen: voor kleine verplaatsingen is de range toereikend, zodat je niet voortdurend naar een stekker moet speuren. En voor langere trips is het vooral uitkijken naar Ionity-snelladers, zodat je niet al te lang aan de kant moet vooraleer je weg te kunnen verderzetten. Al blijft het natuurlijk een stuk complexer om echt naar je vakantiebestemming in Zuid-Frankrijk, Spanje of Italië te zoemen. Dan liever een diesel.

De Skoda Enyaq iV is een fijne wagen, comfortebal en rustgevend. Het is de infrastructuur van de laadpalen en de ontwikkeling van de batterijen die de ontwikkeling van de elektrische auto afremmen. Dat ik nog een Mazda MX-5 in de garage heb staan, zal ook wel geholpen hebben bij de beoordeling van de Enyaq. Want wat zijn ze complementair, zo'n elektrische crossover en die ouderwetse roadster...

Bekijk ook onze video van de Skoda Enyaq iV

 

In dit artikel : Skoda, Skoda Enyaq

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker